Naše země je 32. nejvíce „globalizovanou“ zemí světa. Alespoň to tvrdí uznávaný žebříček DHL indexu globální propojenosti.
Společnost DHL asi znáte, zejména pokud často nakupujete na internetu. Přepravní společnost působí téměř celosvětově a je třeba partnerem Formule 1. Pankaj Ghemawat je ekonom indického původu, který dnes působí zejména v Barceloně. Co mají společného? Ghemawat je autorem DHL indexu globální propojenosti. Ten nejen seřazuje země podle úrovně globální propojenosti, ale současně jim vydává vysvědčení založené na dostupných datech.
Svět je dnes silně globalizovaný. Do vypuknutí světové hospodářské krize byl však ještě propojenější a to zejména v ekonomických oblastech. Naopak ve sféře informací se propojení dále prohlubuje.
Díky internetu můžete poslouchat rádia nebo číst zprávy z libovolné země. Když se někde stane katastrofa nebo důležitá událost, fotografie od svědků se díky sociálním sítím během pár desítek minut rozletí po celé planetě. Bez mrknutí oka můžete nakoupit v obchodě za oceánem stejně jako v Německu. Sednete do letadla a za pár hodin jste na druhém konci světa. A tak by se dalo pokračovat.
Na druhou stranu existují rozdíly mezi jednotlivými státy světa. Kolik vašich přátel na Facebooku je ze zahraničí? Kolik hovorů měsíčně máte do ciziny?
Žebříček porovnává různé toky. Od obchodu (zboží a služby), přes kapitál, informace (tištěná média, telefonní hovory, internet,…) až po lidi (cestovní ruch, migrace, vzdělávání v zahraničí).
Celkem jsou využita data ze 140 zemí, které představují 99% světového HDP a 95% světové populace.
Nejvíce propojenou zemí světa je Nizozemsko. To je stokrát propojenější než poslední země v žebříčku, kterou je Berundi v Africe. Možná ještě hůře by dopadla například KLDR, která však v seznamu 140 zemí nefiguruje. Stejně tak v žebříčku nenalezneme například Kubu a řadu afrických zemí.
Česká republika je na 32. místě. V porovnání s jinými zeměmi bývalého východního bloku na tom nejsme tak špatně. Slovensko je až 51., Polsko 39. V rámci Evropy je to však už podstatně horší, jsme na 19. místě.
Nejsilnější stránkou České republiky je zmíněný obchodní pilíř, ve kterém jsme na 19. místě na světě a pátí v Evropě.
Naše ekonomika je silně proexportní. Tradičním problémem však je, že drtivá většina exportu směřuje do evropských zemí. V desítce států, kam vyvážíme nejvíce, je pouze jedna země mimo EU a tou je Rusko s třemi procenty.
Naopak nejslabší stránkou České republiky je kapitálový pilíř.
Zdroje:
http://www.dhl.com/content/dam/flash/g0/gci_2012/download/CZE.pdf
Další příspěvky autora: PK
Články ve stejných kategoriích:
COPYRIGHT © B.I.B. - Beach Internet Business spol. s r.o.
PRG | CS | EU | Kopírování zakázáno!
Nepoužíváme cookies. Ale služby třetích stran ano (Google, Seznam, Facebook, TopList).
Pokud s tím nesouhlasíte, zakažte ukládání cookies ve svém prohlížeči!