Největší sociální síť se pořádně praštila přes kapsu, za 19 miliard dolarů koupila mobilní aplikaci WhatsApp. Proč to Facebook udělal a je cena přemrštěná?
Kdysi se v nejrůznějších ekonomických učebnicích psalo, že cena firmy zhruba odpovídá pětinásobku zisku. Je to samozřejmě odhad a vše závisí také na dalších aspektech, jako je třeba síla značky.
Pak ovšem přišel internet a všechny poučky zboural. Při obchodování ve virtuálním světě často létají větší sumy než při prodeji věhlasné automobilky. Podle některých kritiků se tím fakticky prodává jedno velké nic. Sociální síť není továrna, nemá stroje, zásoby, jen hromadu uživatelů a podnikání mezi nulami a jedničkami. Není to tak docela pravda. Nedávno vstoupil na burzu Twitter, který má přes dva tisíce zaměstnanců. Jedná se navíc o velmi silnou značku a aplikaci, kterou používá řada celebrit ale třeba také politiků a firem. Internet navíc není tak zcela ve vzduchoprázdnu. Ve velkých halách místo strojů hučí drahé servery.
Facebook už za sebou má několik menších stamilionových akvizic a jednu velkou. Není to tak dávno, co neváhal zaplatit miliardu dolarů za Instagram. Aplikace pro mobilní telefony funguje jako obrázkový Twitter. Pořídíte fotku a vyvěsíte ji na sociální síť. Instagram porazil jiné podobné služby zejména tím, že fotografie upravuje pomoci řady filtrů a ořeže je do čtvercové podoby jako Polaroid.
V době akvizice ale Instagram nevydělával ani dolar. Reklama se na něm rozjíždí teprve nyní a jiné zdroje příjmy nemá. Miliardová investice proto byla považována za velkou bublinu a snahu Facebooku zlikvidovat možnou konkurenci a posílit před vstupem na burzu.
380 miliard za mobilní aplikaci
Nyní ovšem Facebook pořádně přitvrdil a koupil další mobilní aplikaci – Whatsapp za neuvěřitelných 19 miliard dolarů (380 miliard korun).
Tak velkou částku na svých účtech pochopitelně nemá ani samotný Facebook. V hotovosti proto budou vyplaceny jen 4 miliardy, dalších 12 miliard vyplatí sociální síť prostřednictvím svých akcí, a pokud zaměstnanci Whatsappu zůstanou, mohou v dalších letech dostat v akciích další 3 miliardy dolarů.
WhatsApp proslavila také zpěvačka Kate Perry, která natočila praktický celý klip v této aplikaci.
WhatsApp je mobilní aplikace, která umožňuje komunikaci mezi uživateli. Aplikace je vázána na mobilní číslo, takže můžete komunikovat se všemi lidmi, které máte v adresáři. Pomoci aplikace lze poslat zprávu, obrázky, svou pozici nebo namluvit a poslat krátký vzkaz.
Komunikace pomoci podobných aplikací je rychlejší a teoreticky levnější ve srovnání s SMS. Potřebujete mít ovšem mobil s připojením k internetu a patřičný datový tarif.
20 Kč od uživatele
Na rozdíl od jiných internetových projektů má WhatsApp poměrně čistý obchodní model. První rok užívání je zdarma, za každý další zaplatí uživatel jeden dolar (20 Kč). Zakladatelé Brian Acton a Jan Koum, kteří dříve pracovali pro Yahoo, se nechali slyšet, že aplikace nebude nikdy své uživatelé obtěžovat reklamou.
Dvacet korun od uživatele za rok nevypadá jako zrovna dobrý zdroj příjmů. Jenomže počet uživatelů roste raketovým tempem. Na začátku loňského roku se pohyboval kolem 200 milionů, nyní už přesáhl hranici 450 milionů. Vynásobte si to dvaceti a máte velmi slušný balík peněz.
Další výhodou WhatsAppu je jeho ekonomická nenáročnost. Firma podle všeho zaměstnává jen 35 až 50 lidí (zdroje se liší) a díky využití nejrůznějších cloudových služeb neplatí příliš velké množství peněz ani za technickou stránku projektu. Se svým možným obratem tak hravě konkuruje Twitteru, který je ovšem v těžké ztrátě.
Porovnání s Twitterem je namístě. Má mnohem méně aktivních uživatelů, nevydělává, přesto jej burza ocenila až na 30 miliard dolarů.
Facebook si před časem brousil zuby také na aplikaci SnapChat, umožňující posílat fotografie, které se po pár sekundách samy zničí. Ve vzduchu tehdy létaly miliardy. Více v článku >>> Foťte se nazí, vyděláme miliardy
Nejistá budoucnost
Tím ovšem výčet výhod končí. WhatsApp není jedinou aplikací podobného druhu. Na trhu jsou i další jako u nás populárnější Viber, případně japonský LINE, čínský WeChat a další. Zmíněný Viber umí také telefonovat, má verzi pro PC ale patrně o dost méně (100 -200 milionů) uživatelů. Srovnání s Viberem je velmi příhodné, neboť před pár dny byl prodán také on. Jedna z japonských firem za něj zaplatila „jen“ 900 milionů dolarů.
Přestože WhatsApp v současné době poráží svou konkurenci, je otázkou, jak dlouho o něj uživatelé budou jevit zájem. Vzpomeňte si na kdysi velmi populární ICQ...
I kdyby WhatsApp vydělával miliardu dolarů ročně, vrátí se Facebooku investice za necelých 20 let, což je v oblasti internetu skoro jedno století pozemského života.
Novináři a odborníci se proto předhánějí v názorech, proč za něj Facebook neváhal vyplatit tak horentní sumu. Je potřeba si však uvědomit, že hotovostní část investice odpovídá necelému ročnímu zisku Facebooku. Zbývající a hlavní část byla vyplacena formou akcií, což Facebook nemusí zase tak bolet.
Facebook se akvizicí nepochybně zbavil další možné konkurence. WhatsApp v některých zemích používá pro komunikaci s přáteli více lidí, než Messenger od Facebooku. Nad dalšími důvody obchodu lze ale jen spekulovat. Chce Facebook přístup k datům uživatelů, zejména pak k telefonním číslům? Zakladatelé WhatsAppu podobný přístup dlouhodobě odmítají.
Facebooku se také může hodit kvalitní tým, který za aplikací stojí, ačkoliv vyplatit za jednoho zaměstnance 500 milionů dolarů, tomu se říká skutečně vysoká cena na trhu práce.
Další příspěvky autora: PK
Články ve stejných kategoriích:
COPYRIGHT © B.I.B. - Beach Internet Business spol. s r.o.
PRG | CS | EU | Kopírování zakázáno!
Nepoužíváme cookies. Ale služby třetích stran ano (Google, Seznam, Facebook, TopList).
Pokud s tím nesouhlasíte, zakažte ukládání cookies ve svém prohlížeči!