Automobilismus čelí byrokratické revoluci. Na spalovací motory se chystají další a další zákazy a regulace. Ačkoliv plnohodnotná ekologická náhrada není. Jak lze současná auta a paliva vylepšovat?
Dosud nikdo nevymyslel, jak levně a bezpečně doplnit alespoň srovnatelné množství energie na cestu. Benzín s naftou jsou stále bez konkurence. A vzhledem k obrovským investicím do výzkumu a vývoje v posledních letech, spalovací motory neřekly poslední slovo.
Cílem tohoto článku je představit nadějné nové technologie, které mohou současné motory a automobily obecně posunout dál. Před tím ale uvedeme několik faktů, pro podporu předešlých tvrzení. Pokusíme si také ujasnit, co vlastně je a nebo není ekologické.
Elektrický pohon má jednu obrovskou výhodu. Lze akumulovat energii při brždění. Technologie je ale drahá, a pokud se elektromobil dobíjí z běžné sítě, emise CO2 vycházejí podobně, jako u spalovacích motorů. Navíc současná zvýhodnění nebudou trvat věčně a elektromobilisté se jednou probudí do špatného snu. Budoucností je levná a lehká baterie s obrovskou kapacitou, schopností rychlého vybíjení a životností lepší, než má Vaše současná baterka v telefonu nebo počítači.
Do této kategorie zařadíme jaderné palivo, které NASA používá ve vesmíru, ale politicky není vůle k jeho používání v běžných dopravních prostředcích. Přestože existují technologie poměrně bezpečné a bez rizika zneužití radioaktivního materiálu. Vzhledem k odklonu od jádra v energetice tudy jistě cesta nevede.
Plyn, jako je LPG nebo CNG, má proti benzínu nebo naftě výhodu lepších emisí škodlivin. Ve výfuku nejsou oxidy dusíku ani saze. Ale stále se jedná o fosilní palivo. S komplikovaným uskladňováním, revizemi nádrže a restrikcemi pro vjezd. Ekonomická výhodnost je jen a pouze díky daňovému nezatěžování těchto paliv. Při rozšíření tohoto paliva by spotřební daně minimálně vyrovnaly ceny benzínu a nafty. Při složitější technologii. Protože se vždy jedná o motor, který zároveň potřebuje pro zahřátí benzín a navíc tlakovou nádrž s čerpadlem.
Vodík byl vždy oříškem pro uskladňování. Je tak titěrný, že prostě projde materiálem. V současnosti je navíc vyráběn z fosilních paliv, elektrolýza je drahá. A při úniku je mnohem nebezpečnější než LPG nebo CNG. Ve vodíkovou budoucnost věří málokdo, řada automobilek od vodíku ustoupila, a to i ve fázi předprodukčních prototypů.
Využívání biopaliva se v praxi neosvědčilo. O této problematice se dočtete v článku Biopaliva: pro a proti
Budoucností jsou biopaliva z odpadů, které nebudou chybět v ekosystému, nebo biopaliva produkovaná pomocí fotosyntézy upravenými rostlinami nebo řasami. Řada projektů na celém světě je již mnoho let ve fázi „jen to spustit“. V podstatě se vždy uvádí ekonomická návratnost ve chvíli, kdy cena ropy dlouhodobě překročí cenu 100$ za barel. Šejkové to zřejmě vědí a tuto hranici nepřekročí. Dokázali jít dokonce mnohem níž, jen aby udusili pokusy o těžbu z břidlic. Ale za předpokladu, že státy chtějí něco podporovat, je to zatím jediná smysluplná cesta.
V zásadě jsme proto pro udržení vnitřního spalování. S udržitelným a čistým biopalivem.
Pokud se nebudeme bavit o automobilech, které mají na celosvětových emisích minimální podíl, letecká doprava se bez „nových paliv“ neobejde…
Konstrukce
Požadavky na bezpečnost udělaly ze současných aut pěkné cvalíky. Potřebují tak silnější motory a sežerou více paliva. Používání uhlíkových vláken v sériové velkovýrobě je téměř nemožné. Ale stále se vyvíjejí nové materiály, které jsou při stejné pevnosti lehčí. Příslibem jsou také nanotechnologie, jež jsou na vzestupu a jsou příslibem mnoha nových možností využití v praxi.
Motory
Současné spalovací motory mají celou řadu rezerv. A dát do nich skutečně obnovitelné palivo, na bázi téměř bezemisního bioethanolu (pouze CO2), konkurenci pro ně v současnosti nevidíme. A je stále co vylepšovat. A zjednodušovat. Protože současné motory postavené pro byrokraty jsou zbytečně složité. Minimálně ve srovnání s podobným motorem o dvacet let starším. Na co se tedy můžeme těšit?
Převodovky
Všichni se dnes přehánějí, kdo vyvine vícestupňový automat. A s více spojkami, tedy přednastavenými stupni. Všechno je to složité jak rádio, plné elektroniky, která si navíc ve většině případů dělá, co chce. Domníváme se, že šest stupňů stačí. Více znamená váhu, peníze a případnou neopravitelnost takové převodovky. Minimálně vzhledem k ceně auta po uplynutí záruky.
Zcela svou vlastní kapitolou je autonomní řízení. Vývoj umělé inteligence je v plném proudu. Snad se toho nedožijeme.
Kdyby se místo do autonomního šílenství investovalo do vývoje nových biopaliv, byl by svět někde jinde...
Na toto téma ale někdy příště...
Vkládat komentáře na stránku bohužel není možné. Máte-li jiný názor, nebo s námi souhlasíte, přidejte se k naší skupině na Facebooku - FB automobileWEEK
Ilustrace: LiquidPiston Rotary Engine
Další příspěvky autora: Beryl
Články ve stejných kategoriích:
COPYRIGHT © B.I.B. - Beach Internet Business spol. s r.o.
PRG | CS | EU | Kopírování zakázáno!
Nepoužíváme cookies. Ale služby třetích stran ano (Google, Seznam, Facebook, TopList).
Pokud s tím nesouhlasíte, zakažte ukládání cookies ve svém prohlížeči!