Dobrý den, je zde nějaké muzeum Ferdinanda Porsche? Ne, proč by mělo, odsekne místní obyvatel. Prý se tu v roce 1885 narodil, odpoví turista. Ne, nikdo takový se tu nenarodil a ten rok taky nesedí.
Ten rok skutečně nesedí, slavný konstruktér a duchovní otec jedné z největších světových automobilek se narodil o deset let dříve. V tom druhém měl ale náš fiktivní turista pravdu. Ferdinand Porsche se narodil ve Vratislavicích nad Nisou, které dnes s téměř sedmi tisíci obyvateli nalezneme na jihovýchodě Liberce. Porsche byl dokonce až do roku 1935 československým občanem, ačkoliv zde dlouho předtím nežil.
Obyvatele Vratislavic si však 63 let po jeho smrti vzpomněli, že se tu nenarodil a za každou cenu se neblahou skvrnu ze své historie snaží vymazat.
Přelom 19. a 20. století byl jedním z nejdynamičtějších průmyslových období. Zrodily se mnohé věhlasné módní, automobilové i další značky, s jejichž výrobky se dodnes setkáváme. Historii dávno přikryl prach a s původními zakladateli pojí obrovské firmy obvykle jen jméno.
Stejná doba byla spojena také se dvěma světovými válkami a když si uvědomíme, že kořeny většiny z těchto podniků leží v Evropě, máme na kontroverzní téma zaděláno.
Mnoho z otců slavných značek spolupracoval během války s nacisty nebo fašisty. Někteří tak dělali z donucení, aby jejich továrna přežila a oni mohli alespoň částečně pracovat na svém snu. Našli se však i takoví, kteří spolupracovali zcela dobrovolně, aby si urvali kus šťavnatého žvance a výhod rostoucí třetí říše.
Abychom přežili těžkosti lidského bytí, je naše psychika postavena na postupném zapomínání špatných věcí. Historie uložená v našich vzpomínkách není pravdivá a realistická. Je upravena stejně jako reklamní klip v televizi.
Nejinak je tomu u historie mnoha firem. Vše ještě umocňuje čas. U dnešní generace můžeme jen těžko očekávat přítomnost nenávisti a hořkosti vůči Německu. Běsnění nacistů tato generace nezná dobře ani z učebnic dějepisu, natož aby si ji pamatovala na vlastní kůži. Je absurdní si představit, že budeme mít neexistující diplomatické vztahy nebo nebudeme exportovat do Německa kvůli tomu, co se stalo před desítkami let, nebo že český premiér předhodí na zasedání EU Velké Británii a Francii mnichovskou zradu. Je to už pouhá historie.
A tak bojovníci za svobodu a demokracií nosí obleky Hugo Bosse, který za války šil uniformy pro nacisty, jezdí ve Fordu, jehož zakladatel je autorem kontroverzní knihy o židech, co by „celosvětovém problému“. Nikdo nepohrdne pěknými botami Adidas nebo Puma, které mají stejné kořeny a jejichž zakladatelé bratři Dasslerovi byli více či méně dobrovolně členy nacistické strany.
Puma a Adidas mají stejné kořeny – zrodily se v nenávisti dvou německých bratrů. Více v článku >>> Adidas vs. Puma: historie bratrovražedného sporu
Porsche se tu nenarodil
Ferdinand Porsche se narodil v rodině majitele klempířské dílny, ale řemeslo po svém otci nepřevzal. Místo toho šel studovat elektrotechniku na průmyslovou školu v Liberci. V osmnácti letech odešel pracovat do Vídně, kde zkonstruoval slavný elektromotor Lohner-Porsche. V obou předních kolech auta (nebo spíše kočáru) byl zabudován elektromotor o výkonu 2,5 koňských sil.
Porsche’s first car was an electric buggy, and it debuted in 1898 http://t.co/fqPtVIpXEo pic.twitter.com/ZMgXoT8RJS
— WIRED (@WIRED) January 29, 2014
V roce 1931 založil Porsche novou firmu, která se ihned pustila do stavby nového lidového vozu (německy Volks Wagen). Vznikl tak nejen základ dnešní obří automobilky ale také legendární „brouk“, jehož výroba byla ukončena teprve nedávno.
Stinnou stránku jeho života bylo členství v NSDAP. Do strany vstoupil Porsche v roce 1937 a přibližně ve stejnou dobu začal také dodávat upravené vozy a další techniku německé armádě.
Kvůli aktivitám během války měl později Porsche problémy ve Francii. Tamní vláda ho už v roce 1945 pozvala do Paříže a nabídla mu, aby své vozy stavěl v zemi galského kohouta v rámci válečných reparací. Přesun se nikdy neuskutečnil, Porsche byl však zatčen a obviněn z válečných zločinů. Po zaplacení tučné kauce byl propuštěn a později soudem zproštěn všech obvinění.
Snaha o vymazání z mapy
V loňském roce si obyvatele Vratislavic z ničeho nic na svého rodáka vzpomněli a po podepsání petice odstranili všechny cedule, které jeho narození připomínaly. Automobilka Porsche následně odvezla tři zapůjčené vozy z místní expozice.
I kdyby místní zastupitelstvo schválilo zákon, který by pod pohrůžkou mastné pokuty zakazoval jakoukoliv i slovní zmínku o jménu Porsche a přepsali všechna hesla na Wikipedii, historii nezmění. Porsche stejně jako mnoho milionů dalších spolupracoval s nacisty. Dnes si však jeho jméno drtivá většina lidí spojí jen s automobily a založením slavné automobilky, jejíž vozy má nepochybně i řada obyvatel Vratislavic.
Místo stavby muzea (a že by se k tomu evropské dotace hodily) a pragmatismu zvítězil chvilkový a zbrklý populismus.
Na druhou stranu mohou obyvatelé Vratislavic oslavovat. Sundání několika cedulí zvládla parta chlapíků za jedno odpoledne. To Američané by měli podobné mazání historie mnohem obtížnější. Za jejich obřím úspěchem, přistáním na Měsíci a základy kosmického výzkumu stojí Wernher von Braun, kterého ukořistili společně s raketami V-2 krátce po válce. Von Braun s nacisty spolupracoval zcela vědomě a dobrovolně. V jeho továrnách byli dokonce zaměstnání nuceně nasazení.
Další příspěvky autora: PK
Články ve stejných kategoriích:
COPYRIGHT © B.I.B. - Beach Internet Business spol. s r.o.
PRG | CS | EU | Kopírování zakázáno!
Nepoužíváme cookies. Ale služby třetích stran ano (Google, Seznam, Facebook, TopList).
Pokud s tím nesouhlasíte, zakažte ukládání cookies ve svém prohlížeči!