A je to tady: Černé díry jako hvězdné brány a portály

Černé díry nekončí v ničivé singularitě, ale otevírají průchody do jiných vesmírů, hlásá nová fyzikální teorie. Dává tak za pravdu fantastům, kteří cestují svými raketami skrze vesmírné „díry“ již dlouho.

A je to tady: Černé díry jako hvězdné brány a portály

Podle teorie obecné relativity jsou černé díry jakési vesmírné propasti, v nichž je vše definitivně pohlceno obrovskou gravitací, vše končí v singularitě. Na těchto bláznivých místech dokonce přestávají fungovat fyzikální zákony. Podle teorie relativity je pád do černé díry podobný pádu do hluboké jámy, která má dno, jenomže místo toho, abyste dopadli na dno, budete tak stlačeni dokonalou gravitací, až z vás nezbyde nic. Jáma ani černá díra nemají žádný „východ“.

Někteří vědci tomu nevěří a tuší v těchto útvarech spíše hvězdné brány nebo portály. Asi jde o fandy Hvězdných válek či seriálu Star Trek. Badatelé Jorge Pullin a Rodolpho Gambini spočítali, že černé díry nekončí v singularitě, ale jsou to „portály do jiných vesmírů“. Studie byla zveřejněna ve vědeckém časopise New Scientist. Tato teorie je založena na „smyčkové kvantové gravitaci“ (LQG). Podle této teorie je časoprostor zrnitý a je tvořen „smyčkami“, nepatrnými částicemi, jimiž je vše propojeno. Pullin z lousianské Státní univerzity a Gambini z Univerzity v Montevideu vypočítali, co se z hlediska LQG děje uvnitř černé díry. Nenašli singularitu! Místo, aby se černá díra „zahušťovala“, najednou uvolnila sevření, jako by se otevřely dveře…

Černá díra: cesta jinam

Podle teorie LQG by pád do černé díry neznamenal totální destrukci hmoty. Kdybyste vletěli se svým korábem do černé díry, možná byste si nejprve ničeho nevšimli, jen by gravitace pořád rostla. Ve chvíli, kdy se blížíte ke středu černé díry a čekáte, že budete úplně rozmačkání – začne gravitace najednou klesat. Jako by vás černá díra spolkla jen proto, aby vás vyplivla - na druhé straně. Jinými slovy černé díry jsou spíše tunely. Kam ale vedou? Podle vědců by to mohly být zkratky do jiných částí vesmíru nebo portály do úplně jiných vesmírů.

Černou dírou jako uchem jehly

Zajímavé je, že stejný princip může být použit na teorii velkého třesku, podle které začal tento vesmír ze singularity. Ale když se vrátíme zpátky v čase, podle LQG, vesmír nezačne singularitou, ale spíše se zhroutí do tunelu, který vede do dalšího, staršího vesmíru. Této teorii se říká Big Bounce (velký skok). Podle této alternativní teorie před vznikem našeho vesmíru existovalo jeho dvojče, které se do nového vesmíru energeticky „přelilo“. Tím se tato teorie elegantně vyhýbá problému, jak mohlo poměrně velké „něco“ vzniknout z ničeho, což nevadí kvantovým fyzikům, ale „trochu“ to odporuje selskému rozumu.

Nepřehlédněte: 10 nejšílenějších vědeckých teorií >>>

"Je to velký krok,“ řekl o výzkumu Pullina a Gambiniho kvantový fyzik Abhay Ashtekar, který se zabývá smyčkovou gravitací na Státní univerzitě v Pennsylvánii. „Dokázali poskytnout mnohem úplnější popis toho, co se reálně děje poblíž singularity černé díry. Je to pootevření dveří pro další lidi, kteří je teď mohou následovat.“

Problém mizení informací

Vědci zatím nemají k dispozici dost důkazů, aby mohli rozhodnout, která teorie je pravdivá. Ale jedna věc mluví ve prospěch LQG - vyhýbá se některým podivnostem. Například řeší tzv. informační paradox černých děr. Podle teorie relativity singularita působí uvnitř černé díry jako „firewall“, což znamená, že informace zůstanou v černé díře navždy. Jenomže to odporuje zákonům kvantové fyziky! A smyčková teorie tento problém vyřešila: v černé díře není singularita, tudíž informace nebude ztracena. „Informace nemizí, jenom uniká,“ říká Jorge Pullin, který s kolegou Gambinim napsali knihu o Smyčkové teorii.

Nepřehlédněte: Vesmír jako hologram – všechno je jinak >>>

Pár slov závěrem

Je to otravné, ale my vlastně nevíme, kde bydlíme, pokud bereme vesmír jako náš domov. Vědci se ještě ani neshodnou, jak vesmír vznikl, zda je jeden nebo jich je nekonečně mnoho. Dokonce ani nevědí, zda je nekonečný. Nicméně většina fyziků je přesvědčena, že univerzum vzniklo před asi 14 miliardami let a rozpíná se jako nafukovací balónek. Dál už se nemohou dohodnout. Plete se jim do toho temná hmota, temná energie a různé další podivnosti. Ale o balónku mluví rádi. Jak říká Stephen Hawking na kresleném vtipu, kdy jsou mu ukazovány „Plány vesmíru“ s copyrightem Bůh: „Lituji, potřebuju více důkazů!“

Zdroje: http://www.newscientist.com/article/dn23611-quantum-gravity-takes-singularity-out-of-black-holes.html#.UffFaI3Ib9w http://www.osel.cz/index.php?clanek=3497&akce=show2&dev=1 Ilustrace: http://www.flickr.com/photos/badastronomy/

Další příspěvky autora: heartblue

Vesmír   Věda   černá díra

Kategorie Vesmír

Prohlédněte si ISS ve Street ViewProhlédněte si ISS ve Street View
O Mezinárodní vesmírné stanici se toho u nás dozvíte hodně. Nyní Vás můžeme pozvat dovnitř na virtuální prohlídku!

20 nejzásadnějších a nejpovedenějších fotek SpaceX20 nejzásadnějších a nejpovedenějších fotek SpaceX
Ve SpaceX udělali výběr top 124 fotek. My z nich vybrali nej 20. A přidali zajímavá videa.

Sonda Cassini: První snímky historického průletu pod prstenci SaturnuSonda Cassini: První snímky historického průletu pod prstenci Saturnu
Ještě žádná sonda se nedostala takhle blízko k Saturnu. Zatím jsme se mohli spoléhat jen na naše odhady založené na dosavadních zkušenostech s jinými oblastmi prstenců. Z toho jsme pak odvozovali, jak by mohla mezera mezi planetou a prstenci vypadat.

Albert Einstein měl pravdu: Jak se chytají gravitační vlnyAlbert Einstein měl pravdu: Jak se chytají gravitační vlny
Po srážce dvou černých děr byly potvrzeny gravitační vlny, které předpověděl Albert Einstein. Podívejte se na zajímavé video, jak se gravitační vlny chytají...

Záhadné záblesky z vesmíru: Mimozemšťané, mikrovlnná trouba nebo gigantické katastrofy?Záhadné záblesky z vesmíru: Mimozemšťané, mikrovlnná trouba nebo gigantické katastrofy?
Rychlé rádiové záblesky (FRB, Fast Radio Bursts) jsou jednou z velkých záhad současné astronomie. Odkud k nám přicházejí a jaký je jejich původ?

Dechberoucí videa: Země z oběžné dráhy Měsíce Dechberoucí videa: Země z oběžné dráhy Měsíce
Podívejte se na záběry Země z oběžné dráhy Měsíce okem japonské kosmické sondy.

6 vědců se vrátilo z Marsu na Zemi. Simulovaně a s velkou pompou. Nesmysl!6 vědců se vrátilo z Marsu na Zemi. Simulovaně a s velkou pompou. Nesmysl!
Komentář: Rok strávili v uzavřené kupoli na Havaji. Ven mohli jen ve skafandru na průzkum okolí velmi podobnému Marsu. A prohlásili, že život v izolaci si dovedou představit i na Marsu. Tak, jako mnozí před nimi. Rok života mohli strávit lépe…

NASA: úchvatná 4K videa z vesmíruNASA: úchvatná 4K videa z vesmíru
NASA nás zásobuje nádhernými videi v obrovském rozlišení a s vysokou frekvencí snímků. Je opravdu na co se dívat!

Mimozemšťané stále nikde: Možná se ještě nezrodiliMimozemšťané stále nikde: Možná se ještě nezrodili
Často si pohráváme s myšlenkou, že mohou ve vesmíru existovat civilizace, které jsou o tisíce nebo miliony let před námi. Co když je to ale opačně a jsme první nebo mezi prvními?