Zvířata jsou nám podobnější, než jsme tušili

Mezinárodní skupina předních vědců podporuje myšlenku, že živočichové mají vědomí, a to na úrovni lidí. Seznam těchto vyvolených zahrnuje savce, ptáky i chobotnice.

Zvířata jsou nám podobnější, než jsme tušili

Mezinárodní skupina prominentních vědců zveřejnila v srpnu 2012 Cambridgskou deklaraci vědomí, v které vyhlašují svou podporu pro myšlenku, že některé živočišné druhy jsou vědomé jako my – přičemž seznam zahrnuje savce, ptáky a dokonce i hlavonožce. Vědeckou skupinu tvoří vědci různých specializací, mezi signatáři jsou Christof Koch, David Edelman, Edward Boyden, Philip Low, Irene Pepperbergová a mnozí další.
I když to možná nezní nějak zásadně, je vědecké prohlášení velmi významné. Může totiž postupně zlepšit chování člověka k jiným živočišným druhům. Vědecké důkazy stále více ukazují, že zmínění živočichové jsou úplně stejně vědomí jako my a není důvod, proč to nadále ignorovat.

Neokortex není nutný

Co je opravdu zajímavé na této deklaraci, je, že některé ze jmenovaných živočichů se vyvíjeli jinými evolučními cestami, zejména ptáci a hlavonožci. „Zdá se, že absence neokortexu neznemožňuje organismu, aby prožíval citové stavy. Důkazy naznačují, že některé živočišné druhy mají neuroanatomické, neurochemické a neurofyziologické substráty vědomých stavů spolu s kapacitou k projevení záměrného chování.“ Vědecké důkazy naznačují stále více, že lidé nejsou jediní živočichové, kteří disponují neurologickými látkami, které vytvářejí vědomí. Jak si dosud většinou mysleli.“

Papoušci, zebřičky a straky

Oblast výzkumu vědomí se rychle rozvíjí. Proto je k dispozici stále více dat a to vyžaduje pravidelné přehodnocení dříve přijatých názorů v této oblasti. Ptáci nabízejí ve svém chování, neurofyziologii a neuroanatomii do očí bijící příklad paralelní evoluce vědomí. Důkaz, že ptáci mají podobné vědomí jako lidé, poskytli afričtí šedí papouškové. Ukazuje se, že savčí a ptačí emoční sítě a kognitivní mikro-okruhy jsou si daleko podobnější, než se dosud předpokládalo. A co víc, některé ptačí druhy prokazují nervové spací vzorce podobné savčím včetně spánku REM, a neuro-fyziologické vzorce (zebřičky pestré), které vědci dosud spojovali s neokortexem – šedou kůru mozkovou – savců. Straky ukazují výrazné podobnosti s lidmi, velkými opicemi, delfíny a slony ve výzkumech zaměřených na zrcadlové sebepoznání.

Nepřehlédněte dále v magazínu internetWEEK.cz | Padesát fatálních selhání pokusů na zvířatech >>>

Zvíře bylo kdysi stroj

Myšlenka, že zvíře je věc, převládá už od říše římské. V té době (ale i mnohem později) byl ovšem za věc pokládán i otrok. V 17. století přirovnal zvířata ke strojům francouzský filosof Descartes. Domníval se, že nemají „citovou duši“ jako lidé, a tak je pitval za živa. Jak je vidět, skutečnost je vždy trochu složitější, a to ani nemluvíme o teorii Gaii, podle níž je Země superorganismus. Přestože v posledních desetiletích je zacházení lidí se zvířaty (zejména pokud se jedná o „domácí mazlíčky) stále něžnější, ve skutečnosti jiným živočichům žádná velká práva nepřiznáváme. Je sice zakázáno týrání zvířat, ale lov pro zábavu čehokoliv - co běhá, létá nebo plave - či laboratorní pokusy na živých zvířatech civilizovaná společnost toleruje, pokud tomu nehrozí totální vyhubení.

Zdroje:
Foto: iSTOCK IMAGES

Další příspěvky autora: heartblue

Věda   život   Zvířata

Kategorie Věda

Solární čistička vzduchu vyrábějící vodík?Solární čistička vzduchu vyrábějící vodík?
Na univerzitě v Antwerpách spojily dva projekty do jednoho. A funguje to!

Vědci vidí ve 3D skrz zeď. Jednoduše s drony a WI-FIVědci vidí ve 3D skrz zeď. Jednoduše s drony a WI-FI
Technologie je navíc velmi jednoduchá a levná. Záchranáři, archeologové a jistě i vojáci mohou jásat.

Nový orgán v lidském těle: Okruží alias mesenterium. Opravdu senzace? Nový orgán v lidském těle: Okruží alias mesenterium. Opravdu senzace?
O objevu objeveného informoval poměrně seriózně Daily Mail. Většina světového tisku zprávu zjednodušila a udělala z toho senzaci. Jak to tedy ve skutečnosti je?

Čeští vědci našli originální recept na přípravu nových antibiotikČeští vědci našli originální recept na přípravu nových antibiotik
Současná antibiotika zabírají čím dál méně. V centru Biocev však vědci našli způsob, jak urychlit evoluci přírodních procesů a získat nová silná antibiotika.

Sonda Cassini: První snímky historického průletu pod prstenci SaturnuSonda Cassini: První snímky historického průletu pod prstenci Saturnu
Ještě žádná sonda se nedostala takhle blízko k Saturnu. Zatím jsme se mohli spoléhat jen na naše odhady založené na dosavadních zkušenostech s jinými oblastmi prstenců. Z toho jsme pak odvozovali, jak by mohla mezera mezi planetou a prstenci vypadat.

Lidstvo stárne. A prolomí průměrný věk dožití 90 let!Lidstvo stárne. A prolomí průměrný věk dožití 90 let!
V různých koutech světa se lidé dožívají různého průměrného věku. Ale všude se neustále prodlužuje. A do roku 2030 vědci očekávají prolomení magické devadesátky!

Proč nemá člověk kost v penisu? Záhada vědecky objasněná!Proč nemá člověk kost v penisu? Záhada vědecky objasněná!
Většina savců kost v penisu má. Ačkoliv její velikost se velmi liší. A vědci přišli se zajímavým evolučním vysvětlením záhady pyjové kosti.

I běžné léky na bolest z Vás udělají hluché, mrtvé nebo zombieI běžné léky na bolest z Vás udělají hluché, mrtvé nebo zombie
Běžné léky na bolest a nachlazení není dobré zobat jen tak preventivně. Pravidelně a v nadměrném množství. A v některých situacích raději vůbec!

Diamantová baterie: Rána pod pás pro skeptiky!Diamantová baterie: Rána pod pás pro skeptiky!
Opravdová revoluce ve výrobě elektřiny je tu! Nic se nehýbe. Žádná chemie. To se jen diamanty sluní v radioaktivním odpadu...