Pilotovaný let na Mars je proti islámu

Šejk Ali al Hemki vydal prohlášení, podle kterého je pilotovaný let na Mars v rozporu s islámem. K rudé planetě mezitím startuje první indická sonda.

Pilotovaný let na Mars je proti islámu

Mars je dlouhodobě v centru zájmu a jako správná celebrita budí poněkud kontroverzní dojem. Když se na přelomu 60. a 70. let procházeli astronauti po Měsíci, věřilo se, že další metou bude v blízké době rudá planeta. Dnes máme v kalendáři rok 2013, ale lidská noha se povrchu jiné planety nedotkla a v nejbližších letech rozhodně ani nedotkne. K Marsu létají sice stále dokonalejší sondy, ale výzkum jako takový je impotentní. Dodnes jsme zpět na Zemi nedopravili vzorky Marsu ani se nezavrtali hlouběji pod povrch.

Nic na tom nezmění ani plány kosmických agentur v nejbližších letech. V těchto dnech (počátek listopadu 2013) se opět otevírá startovací okno pro let k Marsu. Vzhledem k pohybu planet kolem Slunce si to nemůžete namířit k rudé planetě kdykoliv se vám vzpomene, ale kvůli podstatné úspory paliva pouze v rámci startovacích oken. Kdo to nestihne do konce roku, bude mít další příležitost na počátku roku 2016 a v dubnu 2018 nebo létě 2020.

Letošní okno se rozhodly využít USA, které posílají k Marsu sondu MAVEN. Poměrně skromná sonda se zaměří na výzkum atmosféry planety. Svou první sondu k Marsu se také rozhodla vyslat Indie. Její start je naplánován už na 5. listopadu. Kromě deseti vědeckých přístrojů je hlavním cílem především testování technologií a nabírání zkušeností.

Povrch Marsu na snímku z laboratoře Curiosity

Jaká vlajka zavlaje na Marsu?

USA předávají otěže letů na oběžnou dráhu soukromým firmám. NASA hodlá partu astronautů poslat spíše na průzkum asteroidu dovlečeného někam k Měsíci. Mars je tak spíše odsunut na vedlejší kolej. Rusové mezi tím vyvíjí novou kosmickou loď. Za poslední roky už poněkolikáté a zatím nikdy své plány nedotáhli do konce. Čína dělá malé krůčky, a pokud už se její tchajkonauti vydají do kosmických dálek, bude to v nejbližších 10 nebo 15 letech spíše na Měsíc. Konec konců na spadnutí je start čínského pojízdného robota pro průzkum Měsíce. Prvního od dob legendárních Lunochodů.

Evropa nemá vlastní pilotovanou loď a další nováčci jako Írán nebo zmíněná Indie se vstříc Marsu s pilotovanou posádkou asi také hned tak nevydají.

Raději hned kolonizace

V loňském roce zbudila slušný rozruch nezisková organizace Mars One. Jejím cílem je v nejbližších letech posílat lidi na Mars. Nepůjde však o turistické lety ale o počátek kolonizace. Vybraní dobrovolníci se zpět na Zemi už nevrátí.

Do prvního ze čtyř kol výběrového řízení se přihlásilo více než 200 tisíc dobrovolníku. Ti budou muset v dalším kole dodat potvrzení o bezproblémovém zdravotním stavu. Poté přijde třetí regionální kolo a nakonec velké mezinárodní finále. Je dost dobře možné, že finále nebo už regionální kola budou probíhat ve formě reality show. Není divu, společnost musí na své plány sehnat pořádný balík peněz a sponzorské dary nebo prodej triček s logem to asi nevytrhne.

Nejvíce uchazečů je z USA (24%), následuje s velkým odstupem Indie a Čína. Za zmínku stojí Polsko, ze kterého dorazilo procento přihlášek.

Mars One to má promyšlené. Pokud půjde vše dobře, v roce 2015 bychom mohli znát šest čtveřic prvních osadníků, o rok později odletí k Marsu první předsunutá jednotka. Zatím nikoliv lidská ale pouze automatická. Bude se jednat o bezpilotní kosmickou loď se zásobami. Rok 2018 využije Mars One k vyslání roveru pro výběr kolonie, v roce 2021 pak vyrazí další zásoby a moduly pro ubytování budoucích prvních obyvatel Marsu. Kolem roku 2023 začnou pravidelné lety k Marsu. Každé dva roky poletí čtyři astronauti.

Moduly společnosti Mars One zatím jen na kresbě.

Moduly společnosti Mars One zatím jen na kresbě. Credit: Mars One

Arabové na Marsu asi nebudou

Na projekt Mars One reagoval šejk Ali al Hemki. Ten se rozhodl vydat fatvu, což je forma nábožensko-právního prohlášení islámských duchovních, které zdůvodňuje či posvěcuje z náboženských pozic určité jednání či politiku. V dokumentu jednoznačně prohlásil, že pilotovaný let k Marsu je v rozporu s islámskou praxí a ti, kteří se o něco podobného pokusí, budou sami zničeni. Podobné experimenty se prý mají přenechat zvířatům a nikoliv lidem.

Upřímně řečeno si nedokáži představit marsovskou kolonii psů nebo koček. Zvířata sice byla prvními „astronauty“ ale jejich úkolem bylo pouze otestovat, zda může živý organismus vydržet let do vesmíru a zda je kosmická loď v pořádku. K Marsu by samozřejmě mohly cestovat primitivní organismy (Rusové to zkoušeli) pro studium vlivu meziplanetárního prostoru a to zejména radiace apod. Vyslat na Mars například opici nebo psa by bylo technicky nemožné. Let pouze tam trvá několik měsíců.

Přihlášku do Mars One podalo mimo jiné několik obyvatel Saudské Arábie. Být na jejich místě, příliš bych se tím asi dnes nechlubil.

Je Mars One jen pohádkou?

Otázkou však zůstává, zda celý projekt Mars One nezůstane jen pěkně vytvořeným a mediálně mnohokrát propraným snem. Autoři mají výhodu v tom, že mohou operovat s reálnou technikou. Předpokládá se využití již existující nebo vyvíjené technologie od firmy Space X. Ta dnes létá k Mezinárodní kosmické stanici s nákladem a má vlastní nosnou raketu.

Skepsi však budí nejen financování projektu ale také vyřešení mnoha technických problémů. Jedním z nich je kosmické záření, kterému budou muset případní meziplanetární cestovatelé čelit.

Zdroje:
Wikipedia

Další příspěvky autora: exoplanety.cz

Mars   Vesmír   Věda

Kategorie Věda

Solární čistička vzduchu vyrábějící vodík?Solární čistička vzduchu vyrábějící vodík?
Na univerzitě v Antwerpách spojily dva projekty do jednoho. A funguje to!

Vědci vidí ve 3D skrz zeď. Jednoduše s drony a WI-FIVědci vidí ve 3D skrz zeď. Jednoduše s drony a WI-FI
Technologie je navíc velmi jednoduchá a levná. Záchranáři, archeologové a jistě i vojáci mohou jásat.

Nový orgán v lidském těle: Okruží alias mesenterium. Opravdu senzace? Nový orgán v lidském těle: Okruží alias mesenterium. Opravdu senzace?
O objevu objeveného informoval poměrně seriózně Daily Mail. Většina světového tisku zprávu zjednodušila a udělala z toho senzaci. Jak to tedy ve skutečnosti je?

Čeští vědci našli originální recept na přípravu nových antibiotikČeští vědci našli originální recept na přípravu nových antibiotik
Současná antibiotika zabírají čím dál méně. V centru Biocev však vědci našli způsob, jak urychlit evoluci přírodních procesů a získat nová silná antibiotika.

Sonda Cassini: První snímky historického průletu pod prstenci SaturnuSonda Cassini: První snímky historického průletu pod prstenci Saturnu
Ještě žádná sonda se nedostala takhle blízko k Saturnu. Zatím jsme se mohli spoléhat jen na naše odhady založené na dosavadních zkušenostech s jinými oblastmi prstenců. Z toho jsme pak odvozovali, jak by mohla mezera mezi planetou a prstenci vypadat.

Lidstvo stárne. A prolomí průměrný věk dožití 90 let!Lidstvo stárne. A prolomí průměrný věk dožití 90 let!
V různých koutech světa se lidé dožívají různého průměrného věku. Ale všude se neustále prodlužuje. A do roku 2030 vědci očekávají prolomení magické devadesátky!

Proč nemá člověk kost v penisu? Záhada vědecky objasněná!Proč nemá člověk kost v penisu? Záhada vědecky objasněná!
Většina savců kost v penisu má. Ačkoliv její velikost se velmi liší. A vědci přišli se zajímavým evolučním vysvětlením záhady pyjové kosti.

I běžné léky na bolest z Vás udělají hluché, mrtvé nebo zombieI běžné léky na bolest z Vás udělají hluché, mrtvé nebo zombie
Běžné léky na bolest a nachlazení není dobré zobat jen tak preventivně. Pravidelně a v nadměrném množství. A v některých situacích raději vůbec!

Diamantová baterie: Rána pod pás pro skeptiky!Diamantová baterie: Rána pod pás pro skeptiky!
Opravdová revoluce ve výrobě elektřiny je tu! Nic se nehýbe. Žádná chemie. To se jen diamanty sluní v radioaktivním odpadu...