Reklama v nás vyvolává pocit, že prostě musíme něco změnit, že máme něco udělat jinak, že je potřeba to a to. Čím je frekventovanější, tím je účinnější - naprosto v souladu s pravidlem: Opakování je matka moudrosti (bohužel i blbosti)
Seznamte se, je všude kolem
* Je všude kolem nás a není před ní úniku.
* Jaký má na nás vliv?
* Jaký je její skutečný smysl a význam?
* Kdo je za tím vším a proč?
Příliš mnoho otázek, aby mohly být zodpovězeny v jediném článku, který se této problematice věnuje.
Skutečně zavalení jsme nejen otázkami samotnými, ale zejména informacemi a jejich množstvím, které nás všechny stále více obklopují a životu reklamy tak snadněji pomáhají vzniknout.
Skrytý význam reklamy, je nejlépe vystižen v tomto citovaném odkazu.
Reklama je tak stará, jako lidstvo a obchod sám, tedy jako lidstvo fungující na monetárním resp. výměnném způsobu zboží - obchodu - vůbec. Můžeme ji nalézt ve formách klidných a nenásilných, stejně jako ve formách velice surových a agresivních.
Absolutně nejlepší výsledek působení dobré reklamy je naše kupní rozhodnutí, které nám jasně velí: „Ano, jdi do toho, kup to !“
Na druhou stranu opačný extrém obou pólů působení reklamy na naše smysly, je okamžitá averze na jakýkoliv její vliv či obecný projev. Ta se objevuje například zcela odmítavým postojem k jejím byť jen počínajícím náznakům naším rezolutně zamítavým postojem.
Za velmi úspěšnou a navíc celkem přirozenou formu reklamy, považujeme formu osobního doporučení, z úst našich přátel a známých. Ti nám například sdělí informaci, že si sami zakoupili to a to a prozatím se jedná o to nejlepší, co si v daném segmentu dle jejich vlastních slov pořídili.
Může se jednat o cokoliv a přesto doporučení přijmeme pozitivně – je založeno na bázi důvěry ve známou osobu a má pro nás v případě našeho zájmu konkrétní váhu a význam.
Další poměrně úspěšná forma reklamy je osobní schůzka s doporučeným či důvěryhodným obchodním zástupcem produktu či služby, kterého si sami z nějakého důvodu vyžádáme – opakem úspěchu naopak je, pokud se nám začne drze a vtíravě vnucovat stejná osoba obchodníka bez našeho vnitřního svolení – možná jste sami zažili, jak rychle setkání skončilo.
Nátlaková forma reklamy je například ta, kdy si během klidného sledování pořadů v televizi, za které platíme nemalé koncesionářské poplatky, vymaní svůj čas vysílání většinou nepříliš intelektuálně náročné reklamy a totálně nám rozhodí naše pohodové vnímání citově laděného filmu či celého večera.
Nevím jak vy sami, ale osobně v okamžiku vysílání reklam v TV ihned přepínám kanál jinam, kde však bohužel vzápětí začíná tatáž reklama v rozpětí několika minut – proto někdy prostě stále přepínáme dál a dál nebo televizi již dávno nemáme, protože prostě víme své...
Ovšem dle mého názoru velmi sugestivní, drzá a agresivní forma reklamy, kterou považuji doslova za oficiálně schvalovaný terorismus, je ta, která vědomě či ještě hůře podprahově působí na naše smysly a osobní hodnoty.
Mezi ně patří oblast našeho vnitřního světa, pohody, osobního ega, prestiže, image, dále například čistoty svědomí, našich vnitřních hodnot a působení na nutnost změny danou třeba pouhým působením času.
Uvedu několik příkladů průměrných reklam:
Jejich princip bývá obvykle dost podobný konzumním detektivním příběhům či laciným hrám světových vládců – ukáže se nám problém, nabídne se jeho řešení a popíše se úžasný výsledek skrze "něco nového", co musíme mít, abychom uspěli.
Například na začátku TV reklamy je nám demonstrován bezútěšný stav domácího nepořádku, mastného nádobí, příšerně zacuchaných vlasů, věkem ustaraných vrásek, aby nám vzápětí bylo předloženo řešení v podobě úžasného prostředku na úklid, na odmaštění 255 talířů jedinou kapkou preparátu, elektrického kartáče na rozčesávání vlasů, antistatického hadříku na rychlý úklid prachu jediným pohybem či krém na zlepšení vrásek o 80% během 14 dní užívání, atd.
Bohužel ano.
A dokonce to funguje velice dobře.
Dostáváme přesně to, co požadujeme.
Možná si vzpomenete na milého psa „Bobíka“ společnosti Centrum, který jak rychle přišel, tak rychle odešel. Reklama s ním byla díky šokujícímu příběhu v azijské restauraci neskutečně působivá a účinná, přestože nebo snad možná právě proto, že se obsahově jednalo o dost brutální záležitost.
Málokterý z diváků si však zejména zpočátku vůbec uvědomoval, na co byla vlastně tato reklama přímo určená:
Jako důsledek zde však zůstává velice silný sekundární účinek a tím je naše podprahově přednastavené vnímání – naše programované podvědomí – máme to prostě v sobě a je pouze otázkou dalšího maličkého naťuknutí daného tématu a všichni máme tuto hluboce ukotvenou informaci v mžiku aktivovanou a přesně víme, o co jde.
Uvedu ještě jeden fascinující příklad:
Jedná se sice o starší reklamu na jakýsi šampon na vlasy proti lupům snad Head and Shoulders a jeho účinek byl demonstrován následujícím způsobem:
V reklamě vystupoval jakýsi Richard, který si půl hlavy umýval běžným šamponem a naopak druhou půlku hlavy oním úžasným prostředkem. Přitom byla kamerou snímána jedna část hlavy plná světlých lupů na kontrastních tmavých vlasech a na druhé části naopak krásné a zdravé vlasy bez lupů.
Pokud si milý Richard skutečně myje každou půlku hlavy jiným šamponem, jsem přesvědčen, že si zaslouží nejen zájem tvůrců reklamy, ale rovněž zvýšenou pozornost a péči lékařů.
Ovšem naprosto extrémní a na stupni agresivity nejbrutálnější forma reklamy je ta, která je mířena na naše nejčistší pohnutky v podobě toho, co máme na žebříčku svých hodnot obvykle nejvýše či nejraději – například marketingové cílení na naší lásku, štěstí, pohodu a zdraví našich dětí či zvířat.
Malý příklad:
Zaměření na – pro většinu z nás běžné domácí mazlíčky – kočky. Ty mohou být zdravé a krásné a proto samy nejlépe vědí, co pro to mají konkrétně udělat: Vaše kočky by kupovaly Whiskas!
A nyní přímý záběr na naše ratolesti skrze čisté svědomí či odhalené sobectví nás samých: „Pokud máte rádi své děti, určitě by ocenily, když jim pořídíte XXXXXX - a vy přeci máte rádi své děti a jejich klidný spánek, ne?“
Tomu říkám pořádný útok na naše city, svědomí a naše peněženky a jedná se skutečně o doslovný terorismus – bez diskuse...
Na podobná tvrzení totiž nemá právo vůbec žádný z výrobců a nemá ani právo jakkoliv zpochybňovat co děláme či neděláme dobře, ani co by naše děti ocenily, protože to jednoduše nemůže vědět!
Tato pravda je nám surově podsouvána s jediným cílem – prodat samotný produkt za jakoukoliv - samozřejmě co nejvyšší - cenu.
Velké množství lidí totiž bohužel nemá dostatečně vyvinutou míru vlastní sebereflexe v dané situaci a často pochybuje o vlastních schopnostech či správném úsudku. Podobné reklamy jsou proto doslova útokem na podobně psychicky nestabilní osoby. Svědomí se nedá koupit...
Ano, dobrá reklama v nás vyvolává pocit, že prostě musíme něco změnit, že máme něco udělat jinak, že je potřeba to a to. Čím je frekventovanější, tím je účinnější, což je naprosto v souladu s pravidlem: Opakování je matka moudrosti (bohužel i blbosti).
Lež samotná se tak stává při dostatečném počtu opakování hlubokou pravdou. Posuďte sami například tento výrok:
Existence UFO je naprostý nesmysl, protože žádné neexistuje a kdo si myslí něco jiného, je nejspíše mentálně vyšinutý.
Pokud nechceme mít problémy, raději volíme variantu splynutí s davem, přijmeme tuto větu za pravdivou realitu a máme svatý klid - pokud ovšem něco výjimečného osobně nezažijeme.
Pokud totiž sami skutečně s tímto fenoménem osobně cokoliv prožijeme, již podobným tvrzením prostě nevěříme a ani věřit nemůžeme, protože sami prostě víme.
Zdroj: jinestranky.cz
Další příspěvky autora: michelllin
Články ve stejných kategoriích:
Ostatní Reklamy v televizi Reklamy Reklama Působení reklamy Nátlaková forma reklamy Dobrá reklama Bobika
COPYRIGHT © B.I.B. - Beach Internet Business spol. s r.o.
PRG | CS | EU | Kopírování zakázáno!
Nepoužíváme cookies. Ale služby třetích stran ano (Google, Seznam, Facebook, TopList).
Pokud s tím nesouhlasíte, zakažte ukládání cookies ve svém prohlížeči!