internetWEEK.cz menu TOPlist

Prometheus aneb Jak spadnout do vlastní pasti

Prometheus aneb Jak spadnout do vlastní pasti

Autor kultovní sci-fi Vetřelec Ridley Scott se po několika desetiletích pokusil vstoupit do stejné řeky. Výsledkem je bombastická blamáž s prvky parodie.

 

Prometheus aneb Jak spadnout do vlastní pasti

Proč bych měl chodit na další trikovou sci-fi Promethea do kina poté, co jsem viděl Útěk z MS-1 a podobné slátaniny? Ani jméno Ridley Scott mě do kina moc netáhlo. Jenomže jsem si přečetl diskusi kritiků o tomto novém „vetřeleckém“ snímku v jednom seriózním deníku a nechal se zlákat rozpory v jejich hodnocení. Ty někdy signalizují, že dílo je složitější, má více vrstev a stojí za vidění. Výjimka potvrzuje pravidlo, Prométheus je průšvih.

 

Už úvod filmu je trošku podezřelý: do vskutku nádherné divoké krajiny náhle vstupuje komiksová postavička svalnatého nadčlověka, který nad děsivým vodopádem vypije jedovatý lektvar a před očima diváka se rozpadá a padá do propasti. To byl jeden z Inženýrů – mimozemských tvůrců homo sapiens, po němž následovníci Nostroma – a Erich von Däniken - pátrají.

 

Velkým problémem poslední hollywoodské sci-fi produkce začíná být paradoxně obrovská nabídka filmových triků. Tato nesporná šance se často stává zničující pastí. Když se podíváme na prvního Vetřelce, triky a počítačový design jsou dnes směšné, ale jako film je to čistý, dobře udělaný kousek plný překvapení a zdařilých postav.

 

Poslední „Vetřelec“ je trikově skvělý, ale scenáristicky zoufalý. Námět je výborný a člověk by si řekl, že se na něm nedá nic zkazit. Návaznost na výborného Vetřelce a hledání mimozemských „bohů“, kteří stvořili člověka – může být něco atraktivnějšího? Omyl, i to se dá pohřbít. Autorům se nabídla také příležitost přinést něco nového a vtipně rozklíčovat mimozemského pilota, kterého objevila posádka lodě Nostromo ve filmu z roku 1979. Ale výsledek nic moc. A tak asi jedinou devizou zůstává Scottova snaha varovat člověka před naivní důvěřivostí vůči mimozemským formám života. Opatrnosti není nikdy dost.

 

Co se povedlo: design lodě Prometheus na iontový pohon, fascinující hologramy, záběry mimozemské planety. Ale ve chvíli, kdy dochází na příběh sám, zdá se, že scenáristé Jon Spaihts a Damon Lindelof byli zfetovaní nebo v těžkém mentálním útlumu. Už postavy působí směšně: jedna z hlavních postav – archeolog Charlie Holloway (Logan Marshall-Green) se chová jako postpubertální pošuk, geolog (Sean Harris) jako sjetý pankáč, následovnice Rippleyové Noomi Rapace vzbuzuje v divákovi záchvaty smíchu, když po císařském řezu vzápětí slaňuje, sprintuje před obří mezihvězdnou lodí a provádí další silácké výkony hodné A. Schwarzeneggera. Komicky také působí na stoletého starce namaskovaný majitel firmy Weyland (Guy Pearce), který hledá u Inženýrů lék na nesmrtelnost. Android David je tak dokonalý, že člověku udělá radost, když přijde o hlavu. Také přehršle potvor v závěru díla je kontraproduktivní. Děj působí v poslední třetině jako natahovaná žvýkačka a kdyby někdo vystříhal 30 minut, nikomu by to moc nevadilo, naopak. Docela mne, popravdě, potěšilo, že postavy byly důsledně - až na jednu - vyhlazeny. Hlavní pocit z Promethea: R. Scott zparodoval sám sebe. Byla by to velká legrace, kdyby to nebylo současně trochu smutné.

 

Ostatně nejlepší filmová sci-fi je pro mne stále Koule (1998).

 

Další příspěvky autora: heartblue


Články ve stejných kategoriích:

Recenze na filmy   Film   Zábava  


Kategorie Recenze na filmy


Co je v „Gravitaci“ špatně?Co je v „Gravitaci“ špatně?
Tohle asi není možné – napadne asi každého, kdo viděl film Gravitace. Odborníci vysvětlují, jak vypadá kosmická realita na oběžné dráze. Je opravdu hodně odlišná.



Nejen recenze: „Nevědomí“ - někdo si s námi hrajeNejen recenze: „Nevědomí“ - někdo si s námi hraje
Na „Nevědomí“ musím jít, řekl jsem si, jakmile jsem se o filmu dozvěděl. Název mi hned připomněl pojem nevědomí, který proslavili slavní psychologové Freud a Jung. Ani fotka Toma Cruise vyzbrojeného futuristickým samopalem na zádech mne neodradila



Oko zlaOko zla
Mají něco společného filmy „Ve stínu“ a „Třicet minut po půlnoci?“ Cesta do pekla je dlážděná dobrými úmysly. Největší hrozbou lidské společnosti je složitá lidská duše, upozornil psycholog Jung.



Americké temno (Zero Dark Thirty)Americké temno (Zero Dark Thirty)
Film režisérky Kathryn Bigelow „Třicet minut po půlnoci“ dostal Oskara jenom za zvuk. Polodokument, filmová rekonstrukce, dokudrama, vášnivá veřejná debata, nesouhlasné reakce.


Kategorie Film


Hlášky z českých filmů v zahraničních filmechHlášky z českých filmů v zahraničních filmech
Co by se stalo, kdyby se české filmy promíchaly se zahraničními?



Filmy, po kterých zůstává samé neštěstí!Filmy, po kterých zůstává samé neštěstí!
Režiséři natáčí stále mnoho nových filmů, vymýšlí nespočet triků, jak filmy více a více zdokonalit, jenže co když si režiséři nehrají s filmy, ale filmy s režiséry? Jsou to skutečně režiséři, kdo mají osud filmů a herců pevně v rukou?



Americké temno (Zero Dark Thirty)Americké temno (Zero Dark Thirty)
Film režisérky Kathryn Bigelow „Třicet minut po půlnoci“ dostal Oskara jenom za zvuk. Polodokument, filmová rekonstrukce, dokudrama, vášnivá veřejná debata, nesouhlasné reakce.



Máte talent? Zde je vám k ničemu!Máte talent? Zde je vám k ničemu!
Na ulici jsou tisíce lidí, kteří by si rádi zahráli ve filmu, či by chtěli vyzkoušet modeling. Šanci, ačkoliv někteří mohou mít talent, nikdy nedostanou. Proč? Nemají známosti na správných místech!



Who Is Peter Joseph? - Kto Je Peter Joseph?Who Is Peter Joseph? - Kto Je Peter Joseph?
Rozhovor s Petrom Josephom, tvorcom dokumentárnych filmov.



ZERO - dokument italských tvůrců - Proč je oficiální verze 11. září podvrh.ZERO - dokument italských tvůrců - Proč je oficiální verze 11. září podvrh.
Dokument italských tvůrců je výsledkem dvou let intenzivního výzkumu a rozhovorů v Evropě a Spojených státech a osmi měsíců práce na filmu. Zdůrazňuje nekonzistence, manipulace, opomenutí a lži oficiálního vyšetřování 11. září.



Tajemná záhada Blair WitchTajemná záhada Blair Witch
Legenda vypraví, že u vesnice Burkitsville v Marylandu žila čarodějnice, jenž ke svým rituálům používala krev místních dětí, dokud ji vesničané nevyhnali. Od té doby se tam ztrácejí lidé a dochází k podivným vraždám.




COPYRIGHT © B.I.B. - Beach Internet Business spol. s r.o.

PRG | CS | EU | Kopírování zakázáno!

Nepoužíváme cookies. Ale služby třetích stran ano (Google, Seznam, Facebook, TopList).
Pokud s tím nesouhlasíte, zakažte ukládání cookies ve svém prohlížeči!

internet week pozadí