internetWEEK.cz menu TOPlist

Americké temno (Zero Dark Thirty)

Americké temno (Zero Dark Thirty)

Film režisérky Kathryn Bigelow „Třicet minut po půlnoci“ dostal Oskara jenom za zvuk. Polodokument, filmová rekonstrukce, dokudrama, vášnivá veřejná debata, nesouhlasné reakce.

 

Americké temno (Zero Dark Thirty)

Ředitel CIA se od něj distancoval, označil ho za „zavádějící až lživý“. To se říkalo o filmu, než k nám dorazil. Samozřejmě jsem ho nechtěl ignorovat. V Praze frčí „Babovřesky“, v kině nás bylo pět.

 

Největším překvapením pro mne bylo, že mne tenhle hit sezony ničím nepřekvapil. Vlastně to byla skoro nuda. Zřejmě proto, že všechno, co se ve filmu odehrává, už víme ze zpravodajství. Víme, že CIA mučila (mučí) podezřelé, víme do detailu, jak probíhala akce SEALs 6 v bin Ládinově pevnosti v Abbottábádu. A známe mustr amerických filmů z válečného prostředí. Z hlediska žánru jsou takový „Predátor“ nebo „Černý jestřáb sestřelen“ filmy, které mají přesah, dá se na ně dívat x-krát. Ale nevím, proč bych se měl znovu dívat na Zero Dark Thirty?? Není důvod. Je mystérium, jak se podařilo Bigelowové utopit tak špičkové téma. Asi neumí žánr dramatu, neumí zachytit psychologii postav v rychlé zkratce, jako se to povedlo Johnu McTiernanovi nebo Ridley Scottovi. Ovšem je to hodně o scénáři. A scénáristou byl Mark Boal, který napsal „Smrt číhá všude“. Předchozí film byl působivý. Jenomže divák neznal dopředu děj. Tentokrát ležely karty odkryté a Bigelow udělala jen dobré řemeslo.

 

Nepřehlédněte dále v magazínu internetWEEK.cz | Velké konspirační teorie: Usáma bin Ládin >>>

 

Hlavní postavy filmu jsou ploché. Mučitel (Jason Clarke) je jen mučitel (připomíná gestapáka). Jediné, co na něm působí trochu lidsky je, že má rád opičky (zavřené v kleci v americkém ležení v Afghánistánu). Nejinak je na tom ústřední postava filmu agentka CIA Maya, ve ztvárnění křehké, půvabné Jessicy Chastainové (připomíná nejprve sovětskou komsomolku pak fanatickou údernici KGB). Všichni ze CIA, včetně už napohled nechutného ředitele (James Gandolfini), nakonec působí jako „bastardi“, kteří neumějí říct větu bez „fuck“. Člověk si na fuckování tak zvykne, že by ho nepřekvapilo, kdyby v závěru filmu vystoupil Barack a řekl: „We got fucking Osama!“

 

Bigelow zobrazila technologii CIA, technologii, mašinérii války v oblasti zpravodajských akcí. Jak říká jedna z postav filmu: „Dejte nám terče. Ať je můžeme zabít.“ A o tom to je. Je v té mašinérii místo pro hrdinství? Sotva. Po mučení jedné zničené lidské bytosti, po postřílení chlápků v bílých županech cestou k Usámovi (případně žen, když se připletly do cesty) se jeví americká mašinérie jen jako odosobněná technologie mučení, špiclování a vraždění na cizím území. Chybí tu osobní rozměr postav do té míry, že už ani nemáme pocit, že vytrvalá agentka a borci ze SEALs jsou hrdinové (jak bychom rádi uvěřili, abychom měli klidné spaní). Jsou to monstra. Člověka podprahově napadá, že americký válečný stroj se idiotsky roztahuje v zemích kultury, kterou nechápe a kde nemá co dělat a tamní obyvatelé se logicky brání vetřelcům, kteří je ponižují. Ostatně ponižování patří k americkým psychologickým metodám, které používají systematicky.

 

Američané jsou moderní replika Římské říše. Jak známo i z příběhu o Ježíšovi, římští vojáci byli mimořádně krutí – tak udržovala říše svou moc. Tam někam se dnes dostaly USA. Jsou to vlastně už jen žoldáci. A asi hlavně proto Kathryn Bigelow neukazuje žádné osobní, sympatické, lidské rysy. „Takhle to prostě je,“ říká ve svých filmech. Zpravodajci nebo vojáci - jsou jen šroubky v mašinérii. Perfektní profesionálové. Ale žádní hrdinové. Otázka je, zda to v psychicky zdravém obyvateli střední Evropy může iniciovat něco jiného než jen husí kůži.

 

Bystrého diváka chroustajícího popkorn možná napadne, že ten film pěkně nasere další miliony lidí v islámských zemích. V Rusku a v Číně ho zajisté rádi budou pouštět v rámci školení tajných služeb. Možná i to byl záměr autorky filmu, kdo ví?

 

Tak mě napadá, že film mohl třeba končit informací, že asi dvacet vojáků SEALs, kteří útočili v Abbottábádu, ještě ten rok zahynulo při havárii helikoptéry v Afghánistánu a jejich vrchní velitel Job W. Price byl nalezen s prostřelenou hlavou v téže zemi. Údajně sebevražda. Docela by to zapadlo do kontextu.

 

Nepřehlédněte dále v magazínu internetWEEK.cz | Jak byl zabit Usáma bin Ládin >>>

 

Další příspěvky autora: heartblue


Články ve stejných kategoriích:

Usáma Bin Ládin   CIA   Dokument   Film   Recenze na filmy  


Kategorie Recenze na filmy


Co je v „Gravitaci“ špatně?Co je v „Gravitaci“ špatně?
Tohle asi není možné – napadne asi každého, kdo viděl film Gravitace. Odborníci vysvětlují, jak vypadá kosmická realita na oběžné dráze. Je opravdu hodně odlišná.



Nejen recenze: „Nevědomí“ - někdo si s námi hrajeNejen recenze: „Nevědomí“ - někdo si s námi hraje
Na „Nevědomí“ musím jít, řekl jsem si, jakmile jsem se o filmu dozvěděl. Název mi hned připomněl pojem nevědomí, který proslavili slavní psychologové Freud a Jung. Ani fotka Toma Cruise vyzbrojeného futuristickým samopalem na zádech mne neodradila



Oko zlaOko zla
Mají něco společného filmy „Ve stínu“ a „Třicet minut po půlnoci?“ Cesta do pekla je dlážděná dobrými úmysly. Největší hrozbou lidské společnosti je složitá lidská duše, upozornil psycholog Jung.



Prometheus aneb Jak spadnout do vlastní pastiPrometheus aneb Jak spadnout do vlastní pasti
Autor kultovní sci-fi Vetřelec Ridley Scott se po několika desetiletích pokusil vstoupit do stejné řeky. Výsledkem je bombastická blamáž s prvky parodie.


Kategorie Film


Hlášky z českých filmů v zahraničních filmechHlášky z českých filmů v zahraničních filmech
Co by se stalo, kdyby se české filmy promíchaly se zahraničními?



Filmy, po kterých zůstává samé neštěstí!Filmy, po kterých zůstává samé neštěstí!
Režiséři natáčí stále mnoho nových filmů, vymýšlí nespočet triků, jak filmy více a více zdokonalit, jenže co když si režiséři nehrají s filmy, ale filmy s režiséry? Jsou to skutečně režiséři, kdo mají osud filmů a herců pevně v rukou?



Máte talent? Zde je vám k ničemu!Máte talent? Zde je vám k ničemu!
Na ulici jsou tisíce lidí, kteří by si rádi zahráli ve filmu, či by chtěli vyzkoušet modeling. Šanci, ačkoliv někteří mohou mít talent, nikdy nedostanou. Proč? Nemají známosti na správných místech!



Prometheus aneb Jak spadnout do vlastní pastiPrometheus aneb Jak spadnout do vlastní pasti
Autor kultovní sci-fi Vetřelec Ridley Scott se po několika desetiletích pokusil vstoupit do stejné řeky. Výsledkem je bombastická blamáž s prvky parodie.



Who Is Peter Joseph? - Kto Je Peter Joseph?Who Is Peter Joseph? - Kto Je Peter Joseph?
Rozhovor s Petrom Josephom, tvorcom dokumentárnych filmov.



ZERO - dokument italských tvůrců - Proč je oficiální verze 11. září podvrh.ZERO - dokument italských tvůrců - Proč je oficiální verze 11. září podvrh.
Dokument italských tvůrců je výsledkem dvou let intenzivního výzkumu a rozhovorů v Evropě a Spojených státech a osmi měsíců práce na filmu. Zdůrazňuje nekonzistence, manipulace, opomenutí a lži oficiálního vyšetřování 11. září.



Tajemná záhada Blair WitchTajemná záhada Blair Witch
Legenda vypraví, že u vesnice Burkitsville v Marylandu žila čarodějnice, jenž ke svým rituálům používala krev místních dětí, dokud ji vesničané nevyhnali. Od té doby se tam ztrácejí lidé a dochází k podivným vraždám.




COPYRIGHT © B.I.B. - Beach Internet Business spol. s r.o.

PRG | CS | EU | Kopírování zakázáno!

Nepoužíváme cookies. Ale služby třetích stran ano (Google, Seznam, Facebook, TopList).
Pokud s tím nesouhlasíte, zakažte ukládání cookies ve svém prohlížeči!

internet week pozadí