internetWEEK.cz menu TOPlist

Příběh, který dobyl svět: školní revoluce mezi odpadky

Příběh, který dobyl svět: školní revoluce mezi odpadky

Mexiko je jedním z hlavních vývozců telenovel na světě. Příběh je obvykle stejný: jak chudá dívka často bez rodiny ke štěstí přišla. Jednou za čas se ovšem může podobný příběh odehrát i v reálném životě. A není k tomu potřeba ani šílené zápletky.

 

Příběh, který dobyl svět: školní revoluce mezi odpadky

Matamoros je půl milionové město v mexickém státě Tamaulipas. K hranicím USA je to zde co by kamenem dohodil. Tak blízko geograficky a přitom tak daleko co se ekonomiky a kvality života týče. Matamoros je jedním z mnoha měst, které je postiženo válkou proti narkomafii. Vidět zde mrtvolu na silnici cestou do práce není ničím výjimečným.

 

Ve městě se nachází také základní škola José López Urbina. Jedna z mnoha škol, která je tak vzdálená nejen podobným zařízením v USA ale dokonce i školám ve velkých mexických městech. Do 12 tříd zde chodí 350 žáků. O kvalitních výukových pomůckách nebo počítačích v učebnách si zde mohou nechat jen zdát. Vždyť ve škole není ani odpovídající sociální zařízení. Díky dotacím od vlády dochází do školy občas instruktor pro výuku výpočetní techniky. Školení probíhá tak, že žákům ukáže klávesnici a řekne, že slouží k psaní.

 

Žáci chodí do školy po polní cestě lemované zapáchajícím potokem. Hromady odpadků a všudypřítomný zápach se nachází také okolo školy.

 

Učitel Sergio Correa Juárez se jednoho dne rozhodl, že už nechce svým žákům tlouct do hlavy vědomosti způsobem, který mu nařizuje mexická vláda. Nudné a zastaralé osnovy vyměnil za zcela jiný způsob výuky. Inspirací mu byl profesor z britské Newcastle University Sugata Mitra. Ten provedl v 90. letech a na začátku tohoto století řadu experimentů zejména v rozvojových zemích jako je Indie. Dal skupině dětí počítač s internetem nebo s konkrétními programy a nechal je prakticky bez kontroly, aby se samy učily a hledaly řešení problémů. K jeho velkému překvapení se skupina dětí dokázala rychle naučit nejen počítač používat ale také třeba základy molekulární biologie.

 

TIP: Podívejte se na přednášku o systému výuky Sugata Mitra >> v rámci konference TED (české titulky)

 

Sergio Correa Juárez neměl k dispozici žádné počítače ani internet. Přesto se snažil vnést do výuky Sugatův model alespoň principiálně. Chtěl, aby děti samy přišly na řešení daného problému.

 

 

Jednoho dne napsal na tabuli následující zadání: 1 = 1,00 a pod to a ½=? a ¼=?

 

Za normálních okolností by se následně pustil do nudného výkladu o zlomcích. Místo toho se však odebral shánět hrst mincí, aby děti samy přišly na to, jak se dělí číslo jedna. Když se vrátil, psala už dvanáctiletá Paloma Noyola na papír ½ = 0,5 a ¼ = 0,25. Correa Juárez byl překvapen.

 

Také další indicie nasvědčovaly tomu, že Paloma má velké nadání pro matematiku. Jedná se o chudé děvče, které bydlí nedaleko školy. V loňském roce zemřel rodině otec na rakovinu plic způsobenou zřejmě prací ve znečištěném prostředí. Už tak špatná situace rodiny se ještě zhoršila.

 

V jedné z dalších hodin zkoušel Sergio Correa Juárez jiný experiment. Řekl žákům, že objem hranolu je obsah podstavy krát výška a vybídl je, aby se sami snažili přijít na to, proč tomu tak je. Ve třídě se rozvinula bouřlivá diskuse. Hluk byl téměř jako na tržišti, zkrátka pravý opak tichých a nudných hodin, které byly den co den ve třídě ještě nedávno. Nakonec žáci problém rozluštili.

 

Jednoho dne vyprávěl žákům příběh o Carlu Gaussovi a jeho genialitě, která se projevila už ve škole. Traduje se, že jeho tehdejší učitel měl dát žákům zadání, aby se pokusili spočítat součet všech čísel od 1 do 100. Mladý Gauss odpověděl během chvilky. Uvědomil si, že sečtením opačných prvků z řady čísel dostane vždy stejný výsledek: 1 + 100 = 101, 2 + 99 = 101, 3 + 98 = 101, atd., což dohromady dává 50 × 101 = 5050.

 

Correa Juárez dal svým žákům totožné zadání a domníval se, že budou čísla sčítat nejméně hodinu. Paloma se ale už po chvíli přihlásila a vyřkla číslo 5050. Učitel zůstal jako opařený.

 

 V takovýchto podmínkách žije a studuje nejlepší mexická studentka. Zdroj: fondeadora.mx

V takovýchto podmínkách žije a studuje nejlepší mexická studentka. Zdroj: fondeadora.mx

 

To hlavní ale mělo teprve přijít. V záři 2012 přišel zástupce ředitele školy Ricardo Zavala Hernandez ráno do práce. Stejně jako obvykle si uvařil kávu a pustil jeden ze dvou počítačů ve škole. Zaujaly ho výsledky srovnávacích testů ENCLACE, které probíhají po celém Mexiku a pro jeho školu s ohledem na podmínky výuky nikdy moc dobře nedopadly. Tentokrát však byla situace absolutně jiná. Žáci dosáhli velmi dobrých výsledků nejen v matematice ale také ve španělštině. Nejlepší výsledek ve škole měl hodnotu 921. Dosáhla ho Paloma Noyola. Hernandez položil šálek kávy na stůl a uvědomil si výjimečnost situace. Tak dobrý výsledek je neuvěřitelný. Dychtivý Hernandez se ihned podíval, jaké výsledky dosáhly jiné školy v Mexiku. Zjistil, že nejvyšší hodnota je 921! Výsledky ihned vytiskl a utíkal do třídy.

 

Sergio Correa Juárez se podíval na papír a roztřeseným hlasem se zeptal, zda je to pravda. Zástupce ředitele souhlasně přikývl. Učitel se obrátil směrem k žákům se slovy: „přišly nám výsledky červnového testu“. „Je to pouhý jeden test“. Žáci očekávali, že v testu neuspěli a jejich učitel se je snaží uklidnit. Ten místo toho pokračoval: „…ale nejlepší žák z celého Mexika sedí v této třídě“.

 

Kromě Palomy ovšem dosáhli skvělých výsledků také další studenti a to nejen v matematice ale také ve španělštině.

 

Z Palomy se doslova přes noc stala celebrita. Byla pozvána do hlavního města, zúčastnila se show v celostátní televizi a dostala spoustu dárků. Jedna z nadací pak přes internet hodlala vybrat 100 tisíc pesos (140 tisíc korun) na další studium Palomy i podporu její školy. Nakonec se vybralo téměř 120 tisíc. Mexický i světový tisk mezi tím píše o novém Stevu Jobsovi nebo o „diamantu mezi odpadky“.

 

Sergio Correa Juárez naproti tomu zůstal prakticky bez povšimnutí. Objevily se dokonce hlasy, které přínosy jeho způsobu výuky bagatelizují. On sám si uvědomuje, že možná nezmění svět ani školství ve své zemi, ale změnil cestu jedné mladé dívky. Cestu, která byla ještě před pár měsíci zdánlivě předurčena životu v chudobě. Díky jednomu učiteli se však objevilo na konci dlouhé cesty malé ale přesto významné světlo, které ukazuje, že pílí, skromností, nadáním a tvrdou prací lze i z bahna dobýt svět. Musíte však mít někoho, kdo vám ukáže směr…

 

Zdroje:
http://www.wired.com/business/2013/10/free-thinkers/
http://www.fondeadora.mx/projects/paloma-la-mejor-estudiante-de-matematicas

 

Další příspěvky autora: PK


Články ve stejných kategoriích:

Škola   Mexiko  


Kategorie Příběh


Vtipný příběh ze života: HovnoballVtipný příběh ze života: Hovnoball
Vtipný příběh ze života, který vám zaručeně zlepší náladu na počátku týdne…



Vatikánsky holokaustVatikánsky holokaust
Avro Manhattan byl největší světovou autoritou na politiku římsko-katolické církve. Jako obyvatel Londýna řídil během Druhé světové války radiovou stanici „Rádio svoboda“ vysílající do okupované Evropy.



Nevysvětlitelná příhodaNevysvětlitelná příhoda
Ne všechno, co vypadá jako nevysvětlitelná záhada, musí být způsobeno nadpřirozenými silami.


Kategorie Škola


9 věcí, které by se měly děti naučit ve škole9 věcí, které by se měly děti naučit ve škole
Na internetu je zajímavý článek o tom, co především by se děti měly naučit ve školních lavicích. Nedostali jsme se náhodou do stavu, kdy existuje propastný rozdíl mezi absolvováním školy a vzděláním?



Američané a mapa EvropyAmeričané a mapa Evropy
Americký web BuzzFeed rozdal Američanům slepé mapy Evropy a nechal je doplnit názvy států. Jak to dopadlo?




COPYRIGHT © B.I.B. - Beach Internet Business spol. s r.o.

PRG | CS | EU | Kopírování zakázáno!

Nepoužíváme cookies. Ale služby třetích stran ano (Google, Seznam, Facebook, TopList).
Pokud s tím nesouhlasíte, zakažte ukládání cookies ve svém prohlížeči!

internet week pozadí