internetWEEK.cz menu TOPlist

Jak si stvořit osobní náboženství

Jak si stvořit osobní náboženství

Interview dvou psychologů o spiritualitě. Pythia Peayová zpovídá Thomase Moora na téma individuální duchovní rozvoj.

 

Jak si stvořit osobní náboženství

Američan Thomas Moore je bývalý mnich, psychoterapeut, hudebník a religionista. Moore pomáhá lidem v individuálním spirituálním rozvoji mimo hranice zavedených tradic, ale nestaví se proti náboženství. Prosazuje nové přístupy k náboženstvím, podle něj by lidé měli studovat různá náboženství a učit se z různých světových tradic – potom z jejich principů tvořit svou vlastní víru.

 

Pythia Peayová je americká spisovatelka a publicistka, píše o psychologii, spiritualitě a na téma americké duše.

 

Pythia: V našem posledním rozhovoru jste mluvil o tom, jak sedíte na břehu řeky a meditujete o formě osobní spirituality. Můžete víc sdělit o tom, proč nás příroda dokáže vést do hlubšího spojení s mystickou dimenzí uvnitř běžné reality?

 

Thomas Moore: Mezi funkce náboženství patří jeho schopnost dostat nás mimo nás a naše ega – my všichni potřebujeme různé formy transcendence. To je hlavní náplň buddhismu; křesťanství je celé zaměřené na překročení narcistického způsobu života skrze lásku ke svému bližnímu a básníci súfismu tvrdí, že boha najdete všude, když se otáčíte kolem své osy. Protože je příroda obrovská, záhadná a nekontrolovatelná, může se stát „avatárem“ naší osobní víry. Avatárem nazývám zástupce nebo bránu, skrze niž můžeme vstoupit do vztahu s tím, co je utajeno. Vezměte si třeba slunovrat. O tomto dni by měl člověk věnovat pozornost příchodu konce tmy a příchodu světla a změně ročního období. Jestliže denně pozorujete, co se děje na obloze a věnujete pozornost počasí, spojuje vás to s větším, transpersonálním světem. Vlastně nevím, zda existuje lepší cesta, jak rituálně chápat život a mystéria kolem nás jinak než v přírodě.

 

Pythia: V kapitole „Múzy a andělé“ píšete o vlivu průvodců, viditelných i neviditelných, na váš osud, považujete je za důležitou součást vlastní cesty. Citujete Jamese Hillmana, předního postjungovského myslitele, který zemřel přede dvěma roky. Hillman říkal, že nás naši předkové mohou inspirovat a „jejich hlasy k nám mluví a dávají nám směr…“. Jaké to je ztratit tak blízkého přítele a kolegu? Cítíte stále jeho přítomnost a vliv?

 

Thomas Moore: Je to legrační, ale když lidé umřou, tak vlastně neodejdou. Vztah k nim se mění, ale nekončí. A můj vztah k Hillmanovi osobně a k jeho práci je stále velmi intenzivní. O minulém Silvestru jsem si s ním dokonce připil, protože jsem cítil, že jeho duch je se mnou. Existuje něco věčného v lásce, v přátelství a v kolegialitě a všechno tohle máme společné. Ale současně se mi nechce věřit, že tady už není. Během mého života umřelo mnoho lidí, ale já jsem si nikdy neuměl představit, že budu žít bez něj, protože je stále tady, pomáhá mi, hádá se se mnou a baví. To všechno mi hodně chybí. Ale jak jsem se naučil, náboženství začíná od vztahu k mrtvým.

 

Západní věda odhaluje, že meditace není jen podivínský úlet, ale má pozoruhodné formativní účinky na lidské schopnosti a obecně na lidské zdraví a pocit štěstí. | Výhody meditace >>>

 

Pythia: Můžete o tomto vztahu náboženství k mrtvým říct více?

 

Thomas Moore: Vědci, kteří se zabývají náboženstvím, říkají, že historicky vzniklo náboženství uctíváním mrtvých předků. Odtud vznikla otázka posmrtného života a významu života, stejně jako, jak uctívat mrtvé nebo zda mrtvé pohřbívat nebo spalovat. Protože se učím všude, kde mohu, naučil jsem se, jak utvořit své vlastní náboženství, potřeboval jsem osobní vztah k těm, kteří zemřeli přede mnou. Hillman mluví ve své knize The Lament of the Dead (Nářek nad mrtvým) o uctívání těch, kteří nás ovlivnili svými myšlenkami a psaním. Proto jsem se rozhodl, že kvůli rituálnímu ocenění jeho práce vždy, když budu mluvit na veřejnosti, seznámím lidi s nějakou jeho myšlenkou. Beru to jako náboženský čin. Dokonce i poznámky pod čarou jsou posvátné.

 

Pythia: rozvoji osobní spirituální praxe využíváte velké bohatství klášterních tradic.

 

Thomas Moore: Jednou z nejdůležitějších věcí, které kláštery dělají, byly a jsou jejich skvělé knihovny. Tím, že mnichové knihy studovali a překládali, pomáhali udržovat civilizaci. Tahle tradice je něco, co můžeme využít ve své vlastní praxi. Můžeme vytvářet své osobní knihovny, ať z fyzických nebo elektronických knih.

 

Pythia: Jaké knihy máte ve své knihovně?

 

Thomas Moore: Podstatné jsou pro mne Emersonovy Eseje. Jungovy Sebrané spisy a Vzpomínky, sny, myšlenky; Teilhardovo Božské prostředí, Dopisy od Emily Dickinsonové, Edgar Wind: Pagan Mysteries in the Renaissance; některé překlady Tao te ťing, Čekání na Godota od Samuela Becketta, Zenová mysl a Mysl začátečníka od Shunryu Suzuki, James Hillman: Re-Visioning Psychology, Evangelia v řečtině, De Profundis od Oscara Wilda a mnoho dalších knih.

 

Pythia: Píšete o významu zasvěcení a aktu přijetí klášterního slibu.

 

Thomas Moore: Slib chudoby byl jednou z nejcennějších lekcí, které jsem v klášteře dostal. Slib neznamenal, že nesmím mít věci, znamenal, že je mám sdílet. Pomáhalo to kultivovat význam společného vlastnictví. Je to zvláště důležité ve vztahu k veřejným prostorům, jako jsou dálnice, budovy, parky a ulice, spíše než myslet si, že jsme odpovědní vládním úředníkům nebo podnikatelům.
Z klášterního života jsem si dále odnesl dodržování denního řádu, zvyk obklopovat se uměním a obrazy, které nás inspirují a které nám připomínají naše osobní náboženské hodnoty. Také jsem zjistil, že každá náboženská tradice nám může nabídnout něco konkrétního, co si můžeme vypůjčit pro svou osobní víru.

 

Nebe je vytoužený sen věřících, ale pro skeptiky je to pověra a nesmysl. Na počátku konceptu nebe mohly být zážitky umírajících či astrální cesty pravěkých šamanů. | Chceme do nebe? >>>

 

Pythia: Můžete uvést příklad myšlenky, jak si člověk může „vypůjčit“ něco pro svou praxi?

 

Thomas Moore: Třeba můžeme studovat zen-buddhismus, abychom objevili, že důležité není uloženo v písemnostech našeho náboženství nebo v tom, že ho bereme příliš vážně, stejně jako že pod povrchem veškeré existence je prázdnota. Ta samá idea prázdnoty existuje i v dalších pramenech: veškeré dílo Samuela Becketta může být shrnuto do myšlenky „nic nedělat“. Existuje čínská představa Wu Wei neboli dosahování mnohého tím, že člověk nedělá nic. Hudebník John Cage řekl: „Nemám co říct a říkám to. A to je poezie.“ Já vím, že hluboko pod tím vším, co jsem napsal, je něco neadekvátní – a nejhlubší podstata toho je nic. Ale píšu dál v naději, že základna nicoty dá mé práci potřebnou upřímnost.

 

Zdroj: http://www.psychologytoday.com/blog/america-the-couch/201401/simple-acts-spiritual-depth-creating-your-own-religion
Ilustrace: https://www.flickr.com/photos/cayusa/

 

Další příspěvky autora: Jiří Sirotek


Články ve stejných kategoriích:

Náboženství   Psychologie  


Kategorie Náboženství


Ano, Ježíš Kristus měl manželku!Ano, Ježíš Kristus měl manželku!
Evangelium Ježíšovy manželky je pravé. Vědci zjistili, že starověký papyrus se zmínkou o Ježíšově ženě není padělkem. Unikátní nález dlouho zkoumaly tři univerzity.



Chceme do nebe?Chceme do nebe?
Nebe je vytoužený sen věřících, ale pro skeptiky je to pověra a nesmysl. Na počátku konceptu nebe mohly být zážitky umírajících či astrální cesty pravěkých šamanů.



Původ černého kamene v Ka´běPůvod černého kamene v Ka´bě
Muslimové se ke kameni modlí, prokazují mu úctu. Oltář měl v Ka´bě na své pouti vystavit sám prorok Abraham, pověřený Bohem. O jeho původ se však vedou spory!



Velké konspirační teorie: Protokoly sionských mudrcůVelké konspirační teorie: Protokoly sionských mudrců
Sionské protokoly, oznamující hrozbu židovského spiknutí, byly již dávno označeny za falzum. Přesto sionisté často figurují jako členové konspirační teorie Nového světového řádu.



Náboženství jako nástroj našeho rozděleníNáboženství jako nástroj našeho rozdělení
Podtrhuji, že cílem tohoto článku není čtenáře a naše vědomí jakkoliv dále dělit, či jej proti něčemu směrovat, naopak, veškeré předsudky odhodit a vnímat se jako jedinečné obyvatele této krásné planety.



50 000 vězněných křesťanů v Severní Korei50 000 vězněných křesťanů v Severní Korei
Podle agentury Fides je celkem 50 tisíc křesťanů uvězněno ve vězeních v Severní Koreji pro svá náboženská přesvědčení.



Proč křesťanství je mírumilovné náboženství a Islám není?Proč křesťanství je mírumilovné náboženství a Islám není?
Aneb proč křesťanství je mírumilovné náboženství a Islám není.



Duchovní otázky: Proč existuje tolik církví?Duchovní otázky: Proč existuje tolik církví?
Nevyzývá snad Ježíš Kristus své následovníky k jednotě? Proč to rozdělení? A kterou z mnoha křesťanských církví bych si měl vybrat? V čem se jejich učení liší? Má Bůh dnes ještě nějaký svůj lid?



Článek k zamyšlení - Poselství dětemČlánek k zamyšlení - Poselství dětem
Článek k zamyšlení, který je určen pro děti. Děti, nepodléhejte vnucované iluzi, že vaše tělo musí zestárnout a zemřít v nemocech. Žijte a mějte sny a ty si plňte....



Pravda o islámuPravda o islámu
Je islám opravdu tak krvelačné náboženství, jak nám jej prezentují média? Nebo se jedná o mírumilovné náboženství - jako křesťanství, v jehož jménu se dříve pořádaly křížové výpravy.




COPYRIGHT © B.I.B. - Beach Internet Business spol. s r.o.

PRG | CS | EU | Kopírování zakázáno!

Nepoužíváme cookies. Ale služby třetích stran ano (Google, Seznam, Facebook, TopList).
Pokud s tím nesouhlasíte, zakažte ukládání cookies ve svém prohlížeči!

internet week pozadí