Jedna americká firma opouští Facebook poté, co zjistila, že až 80% kliknutí na její reklamu obstarávají roboti. Problém ovšem nemusí být na straně největší světové sociální sítě.
Na Facebooku je dnes už téměř miliarda uživatelů, což samozřejmě nabízí obrovský potenciál pro marketing. Facebook je vhodný pro reklamu nejen díky své masovosti ale také kvůli množnosti přesného cílení. Sociální síti o sobě prozrazujete velké množství informací, které dokáže náležitě využít. Tak například provozovatel Multikin může hravě zacílit svou kampaň na lidi do 30 let, kteří o sobě na profilu uvedli, že rádi chodí do kina.
Sám inzerent pak platí za počet zobrazení nebo za kliknutí. Odkaz z reklamy vás může přesměrovat na požadovanou facebookovou stránku, konkrétní příspěvek na zdi inzerenta či jakoukoliv jinou webovou stránku.
Pokud vám chodí lidé z reklamní kampaně přímo na web, můžete jejich chování analyzovat. Díky nejrůznějším počítadlům (Google Analytics a další) zjistíte, jak dlouho se zdrželi, ze kterého města jich přišlo nejvíce, jaký používají operační systém a prohlížeč atd. Právě díky analytickému nástroji pro webmastery Google ovládá internet. Téměř o každém ví vše. Rozhoduje, co budete kupovat a kdo Vám to prodá. Informace, kterými disponuje, Vás posadí na zadek. Jestli je zneužívá? Může. A o svou morální bezúhonnost již přišel... Chcete vědět více?
Podobnou analýzu si provedla firma Limited Run, která funguje za velkou louží jako platforma pro prodej nejrůznějších předmětů od umělců a známých osobností. Závěry analýzy byly dosti šokující – až 80% kliknutí na reklamu neprovedli lidé ale roboti. A to je samozřejmě noční můra každého, kdo si reklamu na internetu platí. Robot totiž nemá žádný pozitivní účinek, maximálně tak zbytečně zatěžuje váš server.
Firmu to samozřejmě pořádně namíchlo a nejen, že další reklamu na Facebooku si platit nebude, ale dokonce se rozhodla z Facebooku zcela odejít.
Samozřejmě se nabízí otázka, kde je problém a kdo naprogramoval robotky, aby klikali na reklamu Limited Run. Ve hře je v zásadě několik možností:
Na reklamu kliká samotný Facebook, aby tak maximalizoval své zisky – tato varianta je velmi nepravděpodobná. Slavná sociální síť by tímto páchala prakticky sebevraždu, naklikat 2 či 3% sice může být nějakým způsobem ututláno, ale 80% by si dříve nebo později někdo všiml a pro Facebook by to byla absolutní katastrofa…notabene nyní, kdy je na burze a cena akcií stále padá.
Útok konkurence – od jiných firem v oboru by to byl samozřejmě velmi mazaný krok. Nejen že by to firmu stálo spoustu zbytečně investovaných peněz, ale zároveň by se zkrátila doba plánované reklamní kampaně a jako bonus by v případě odhalení mohla firma z Facebooku odejít, což se konec konců stalo.
Proč platit za kliknutí, když to jde zadarmo? Jednou z variant může být i ta, že robota poslal na svou kampaň samotný inzerent. V první fázi by na tom sice pořádně prodělal, ale stačí pár dní počkat a vypustit do světa zprávu o robotech na Facebooku. Pokud budete šikovní, zprávy si všimne řada webů a vy máte o reklamu zdarma vystaráno.
Když už jsme u reklamy, Facebook sám čelí poměrně velkým problémům. Mnoho investorů mu zazlívá, že jeho potenciál a obrat příliš nekoresponduje s čistými zisky. Firma sice má obrat kolem 4,2 miliard dolarů a dle prvotní emise na burze hodnotu přes 100 miliard dolarů, ale její zisk se pohybuje „jen“ kolem miliardy dolarů.
Facebooku podkopávají příjmy mobilní aplikace, které nezobrazuji reklamu, ale na síť z nich přistupuje stále více uživatelů.
Někdy na jaře se dokonce objevily informace, že Facebook bude reagovat uvedením vlastního chytrého mobilu na trh. Tomu by nasvědčovalo i koupení několika bývalých programátorů Applu. Nyní se ovšem zdá, že reálnějším projektem je tvorba vlastního operačního systému, který by mohl světlo světa spatřit příští rok. Facebook se tak bude částečně chovat jako Google se svým systémem Android. Nabídne svůj systém a to zřejmě včetně již fakticky existujícího obchodu s aplikacemi (http://www.facebook.com/appcenter) zavedeným výrobcům mobilních telefonů.
Dále by Vás mohlo zajímat:
http://internetweek.cz/facebook/big-brother-facebook >>>, aneb proč na webu nemáme LIKE tlačítko, přestože nás na Facebooku najdete: http://internetweek.cz/facebook/jsme-opet-na-facebooku >>>
Zdroje: https://www.facebook.com/limitedpressing/posts/209534972507958 http://techcrunch.com/2012/07/30/startup-claims-80-of-its-facebook-ad-clicks-are-coming-from-bots/
Další příspěvky autora: PK
Články ve stejných kategoriích:
COPYRIGHT © B.I.B. - Beach Internet Business spol. s r.o.
PRG | CS | EU | Kopírování zakázáno!
Nepoužíváme cookies. Ale služby třetích stran ano (Google, Seznam, Facebook, TopList).
Pokud s tím nesouhlasíte, zakažte ukládání cookies ve svém prohlížeči!