V Chile je největší virtuální optický teleskop

Astronomům Evropské jižní observatoře na Cerro Paranal v Chile se podařilo propojit čtyři osmimetrové VLT teleskopy a vytvořit jeden virtuální, jako by měl zrdcadlo 130 metrů v průměru!

V Chile je největší virtuální optický teleskop

ESO (European Southern Observatory - Evropská jižní observatoř), která v tomto roce slaví 50 let od svého založení, má na svém kontě významný úspěch. Podařilo se jí propojit její čtyři obří teleskopy v poušti Atacama (VLT - Very Large Telescope) a vytvořit tak jeden virtuální mega teleskop (interferometr). Informovala o tom kancelář observatoře v Mnichově. ESA věří, že díky takto výkonnému nástroji bude možné vyhledávat a pozorovat černé díry.

Výhodou propojení několika teleskopů je možnost detailnějšího sledování vesmíru díky vyššímu rozlišení a většímu přiblížení obrazu, a to až 25 krát. Vytvořený interferometr má podobné parametry, jako samostatný teleskop s průměrem zrdcadla neuvěřitelných 130 metrů.

Nebylo to ale tak snadné, jak by se mohlo na první pohled zdát. Astronomové si museli poradit zejména s atmosférickými vlivy. K virtuálnímu propojení zároveň nepoužívají zrdcadla, jak je běžné, ale unikátní technologii PIONIER.

VLT - Very Large Telescope

Pro představu, jak VLT teleskopy pracují, přikládám nádherné časosběrné video.

Evropská jižní observatoř - Cerro Paranal - Chile

Cerro Paranal je 2600 metrů vysoká hora v poušti Atacama, ve zcela odlehlé oblasti. Podmínky pro pozorování jsou zde jedny z nejlepších na světě. Místo je mimo letecké trasy. Daleko od civilizace a jejího světelného smogu. Vysoká nadmořská výška znamená řidší vzduch a prostředí pouště takřka nulovou vlhkost. Lépe se pozorují hvězdy až z kosmu.

Teleskopy dostaly jména v jazyce Mapuche. Zleva doprava se jmenují Antu (Slunce), Kueyen (Měsíc), Melipal (Jižní kříž) a Yepun (Venuše).

Zdroje:
YouTube.com

Další příspěvky autora: Beryl

Astronomie   Věda   Zajímavé video   Zajímavosti ze světa   Časosběrné video

Kategorie Astronomie

Astronomie chystá skok: třicetimetrové dalekohledyAstronomie chystá skok: třicetimetrové dalekohledy
Astronomický výzkum chystá udělat další velký skok. Vysoko v horách a daleko od civilizace se začnou stavět obří dalekohledy, které změní náš pohled na vesmír.

Kde se vzala betlémská hvězda?Kde se vzala betlémská hvězda?
Jakého je původu betlémská hvězda? Přestože je znázorňována jako kometa, astronomové se domnívají, že se jednalo o jiný astronomický úkaz.

Hubblův dalekohled oslavil narozeninyHubblův dalekohled oslavil narozeniny
Nejslavnější astronomický přístroj oslavil narozeniny. Jak dlouho ještě bude na oběžné dráze pracovat a kdo ho nahradí?

Nejčastější astronomická UFONejčastější astronomická UFO
Některé poměrně běžné astronomické úkazy často lidé považují za UFO. Může se jednat o planety, přelety družic nebo meteory...

Kategorie Zajímavosti ze světa

Solární čistička vzduchu vyrábějící vodík?Solární čistička vzduchu vyrábějící vodík?
Na univerzitě v Antwerpách spojily dva projekty do jednoho. A funguje to!

Prohlédněte si ISS ve Street ViewProhlédněte si ISS ve Street View
O Mezinárodní vesmírné stanici se toho u nás dozvíte hodně. Nyní Vás můžeme pozvat dovnitř na virtuální prohlídku!

Vědci vidí ve 3D skrz zeď. Jednoduše s drony a WI-FIVědci vidí ve 3D skrz zeď. Jednoduše s drony a WI-FI
Technologie je navíc velmi jednoduchá a levná. Záchranáři, archeologové a jistě i vojáci mohou jásat.

Jak si představit nepředstavitelný dluh USA?Jak si představit nepředstavitelný dluh USA?
Představte si, že dluh USA je větší, než hodnota všech firem v indexu S&P 500. A pár dalších příkladů, jak si představit nepředstavitelné. Aby 20 bilionů dolarů nebylo jen absurdním číslem, které navíc dramaticky poroste!

Terraformace Marsu je možná o něco reálnějšíTerraformace Marsu je možná o něco reálnější
Hlavním rozdílem mezi Zemí a Marsem je magnetické pole, které chrání naši planetu před kosmickým zářením. Vědci nyní zjistili, jak jednoduše udělat ochranný štít. Třeba pro Mars!

Nový orgán v lidském těle: Okruží alias mesenterium. Opravdu senzace? Nový orgán v lidském těle: Okruží alias mesenterium. Opravdu senzace?
O objevu objeveného informoval poměrně seriózně Daily Mail. Většina světového tisku zprávu zjednodušila a udělala z toho senzaci. Jak to tedy ve skutečnosti je?

Obrazem: 30 pozvánek do divukrásné KanadyObrazem: 30 pozvánek do divukrásné Kanady
Jen málo míst na světě Vám nabídne tolik krás najednou. Divokou přírodu, polární záře a ledovce větší než zaoceánské lodě.

Bojovníci ISS našli pod Mosulem ztracený palácBojovníci ISS našli pod Mosulem ztracený palác
Bojovníci ISS, nejen že v Mosulu ničili památky, ale také hledali artefakty, které by mohli prodat. A našli při tom ztracený, 2600 let starý palácový komplex, pod svatyní Nabí Júnus. Na tomto místě byl údajně pohřben prorok Jonáš.

Proč nemá člověk kost v penisu? Záhada vědecky objasněná!Proč nemá člověk kost v penisu? Záhada vědecky objasněná!
Většina savců kost v penisu má. Ačkoliv její velikost se velmi liší. A vědci přišli se zajímavým evolučním vysvětlením záhady pyjové kosti.

Kopie jeskyně Lascaux: Sixtinská kaple prehistorie ožíváKopie jeskyně Lascaux: Sixtinská kaple prehistorie ožívá