Vědci žasnou nad záhadným signálem

Když astronomové zachytili zvláštní signál v galaktické kupě v souhvězdí Perseus, vzdáleném od nás miliony světelných let, poznali, že narazili na něco mimořádného. ..

Vědci žasnou nad záhadným signálem

„Nemohla jsem uvěřit svým očím,“ komentovala objev Esra Bulbulová z Harvardského centra pro astrofyziku, „protože to, co jsme našli, nemohlo být - na první pohled – vysvětleno známou fyzikou.“

„Záhadný signál přišel v roce 2012 ze souhvězdí Persea, kde se nacházejí tisíce galaxií. Data sbírá rentgenová observatoř Chandra, která pracuje na oběžné dráze Země od roku 1999. Chandra pozoruje například rentgenové dvojhvězdy, supernovy, pulzary nebo kvazary v "měkkém" rentgenovém záření od 1 keV do 10 keV.

Kupa galaxií v Perseu je obklopena mrakem nesmírně horkého plynu, který obsahuje ionty, z nichž každý emituje svou vlastní „linii“ v rentgenovém spektru. A právě jeden podivný vrchol na této linii si astronomové neuměli vysvětlit, když analyzovali „spektrální signaturu“. Linie se objevila v hodnotě 3.56 kiloelektronvoltu, což neodpovídá žádné známému atomárnímu tranzitu. Astronomka Bulbulová znovu prověřila data, přičemž použila výstupy ze dvou různých observatoří, ale anomálie zůstala. Nejde o chybu detektoru, ale o reálný jev. Linie byla objevena v mnoha dalších galaxiích. Existenci stejné linie v galaxii v Andromedě potvrdili nizozemští vědci. Někteří vědci začali hypotetické částici říkat z legrace „bulbulon“.

Podle vědců by zaznamenaná emise mohla být důsledkem rozpadu „sterilních neutrin“, což jsou hypotetické částice, které by mohly utvářet temnou hmotu. Astronomové z Harvardu doufají, že objevili stopu, která by mohla vést k vysvětlení této velké astronomické záhady posledních desetiletí.

Před 35 lety zachytil radioteleskop na Big Ear Radio Observatory signál, který měl všechny znaky umělého mimozemského původu. Podívejme se na historii této události i na celé hledání mimozemských signálů pod značkou SETI. | 6EQUJ5 aneb příběh Wow signálu >>>

Bulbulová se svými kolegy nyní ověřuje, zda nejde jen o rentgenové ruchy v jejich přístrojích. Ale s podobným závěrem přišla další skupina vědců, z Leidenské univerzity, které vede Alexey Boarsky. Ti našli stejnou anomálii v datech observatoře XMM Newton. Ta pochází z periferie kupy galaxií v Perseu.

Mezi vědci prohlášení Bulbulové vyvolalo dosti vášnivé diskuze. Objevily se také další teorie snažící se vysvětlit podstatu signálu, jednou z nejcitovanějších je axion, další hypotetická částice.

Je člověk zodpovědný za své činy, má vůbec svobodnou vůli? A jaká budoucnost čeká náš vesmír, o kterém toho stále víme tak málo, a co s tím může udělat lidstvo? | Michio Kaku o svobodné vůli, záhadné temné energii a konci vesmíru >>>

Zajímá Vás věda a technika? Zkuste naše moderované rozcestí na to nejlepší z internetu... | Moderované rozcestí - techWEEK >>>

Zdroje:

Další příspěvky autora: heartblue

Vesmír   Věda   Záhada

Kategorie Vesmír

Prohlédněte si ISS ve Street ViewProhlédněte si ISS ve Street View
O Mezinárodní vesmírné stanici se toho u nás dozvíte hodně. Nyní Vás můžeme pozvat dovnitř na virtuální prohlídku!

20 nejzásadnějších a nejpovedenějších fotek SpaceX20 nejzásadnějších a nejpovedenějších fotek SpaceX
Ve SpaceX udělali výběr top 124 fotek. My z nich vybrali nej 20. A přidali zajímavá videa.

Sonda Cassini: První snímky historického průletu pod prstenci SaturnuSonda Cassini: První snímky historického průletu pod prstenci Saturnu
Ještě žádná sonda se nedostala takhle blízko k Saturnu. Zatím jsme se mohli spoléhat jen na naše odhady založené na dosavadních zkušenostech s jinými oblastmi prstenců. Z toho jsme pak odvozovali, jak by mohla mezera mezi planetou a prstenci vypadat.

Albert Einstein měl pravdu: Jak se chytají gravitační vlnyAlbert Einstein měl pravdu: Jak se chytají gravitační vlny
Po srážce dvou černých děr byly potvrzeny gravitační vlny, které předpověděl Albert Einstein. Podívejte se na zajímavé video, jak se gravitační vlny chytají...

Záhadné záblesky z vesmíru: Mimozemšťané, mikrovlnná trouba nebo gigantické katastrofy?Záhadné záblesky z vesmíru: Mimozemšťané, mikrovlnná trouba nebo gigantické katastrofy?
Rychlé rádiové záblesky (FRB, Fast Radio Bursts) jsou jednou z velkých záhad současné astronomie. Odkud k nám přicházejí a jaký je jejich původ?

Dechberoucí videa: Země z oběžné dráhy Měsíce Dechberoucí videa: Země z oběžné dráhy Měsíce
Podívejte se na záběry Země z oběžné dráhy Měsíce okem japonské kosmické sondy.

6 vědců se vrátilo z Marsu na Zemi. Simulovaně a s velkou pompou. Nesmysl!6 vědců se vrátilo z Marsu na Zemi. Simulovaně a s velkou pompou. Nesmysl!
Komentář: Rok strávili v uzavřené kupoli na Havaji. Ven mohli jen ve skafandru na průzkum okolí velmi podobnému Marsu. A prohlásili, že život v izolaci si dovedou představit i na Marsu. Tak, jako mnozí před nimi. Rok života mohli strávit lépe…

NASA: úchvatná 4K videa z vesmíruNASA: úchvatná 4K videa z vesmíru
NASA nás zásobuje nádhernými videi v obrovském rozlišení a s vysokou frekvencí snímků. Je opravdu na co se dívat!

Mimozemšťané stále nikde: Možná se ještě nezrodiliMimozemšťané stále nikde: Možná se ještě nezrodili
Často si pohráváme s myšlenkou, že mohou ve vesmíru existovat civilizace, které jsou o tisíce nebo miliony let před námi. Co když je to ale opačně a jsme první nebo mezi prvními?