Magazín internetWEEK.cz       Sociální sítě F+T+G+   |   Zdroj RSS   |   Skupiny na Facebooku TOPlist

Daně až v červnu: je to sen?

odklad DANĚ z příjmu
Další informace

Kup teď: 1.800 Kč

Kontakt | Login
Unikla Země v roce 1883 o vlásek globální katastrofě?

V roce 1883 jsme měli možná obrovské štěstí. Naší planetu jen těsně minuly fragmenty komety o celkové hmotnosti nejméně dvou miliard tun. Nebo to bylo všechno jinak?

Unikla Země v roce 1883 o vlásek globální katastrofě?

V dávné historii naší planety došlo k řadě velkých srážek s planetkami nebo jádry komet. Kosmický projektil patrně stál za vyhynutím dinosaurů i dalších masových vymírání. V historii lidstva jsme zatím měli štěstí. Jediným významným případem je tzv. Tunguská katastrofa. O této události toho bylo napsáno hodně. Kromě astronomických teorií o explozi menší planetky nebo fragmentu komety v atmosféře jsou zde samozřejmě také alternativní hypotézy.

Astronomové se dnes snaží nebezpečné planetky a komety najít a sledovat jejich dráhu. Bohužel zejména u těch menších je to velmi obtížné. Čas od času nás mine několikametrový objekt jen o pár set nebo tisíc kilometrů a velmi často se o něm dozvíme s předstihem pár hodin nebo dokonce až zpětně.

1883: z pekla štěstí nebo jen přelud?

V historických análech ovšem nalezneme příběh, o kterém se toho na rozdíl od Tungusky zase tolik nenapsalo. V roce 1883 jsme možná stáli na prahu obrovské globální katastrofy.

Astronom José A. y Bonilla (1853-1920) pořídil několik snímků Slunce na malé observatoři Zacatecas v Mexiku. Na snímcích se objevily podivné objekty, které velmi rychle přelétaly přes sluneční disk. Se svým pozorováním se Bonilla pochlubil světu až o tři roky později, kdy vyšel jeho článek v časopise L’Astronomie.

Odborná veřejnost se k pozorování postavila značně skepticky s tím, že se patrně jednalo o přelétající husy nebo o prach či nečistoty na objektivu.

V roce 2011 se k pozorování vrátili vědci z Mexické národní autonomní univerzity. Ve studii pod vedením Hectora Manterola popsali hypotézu, podle níž Bonilla v roce 1883 pozoroval průlet mnoha fragmentů komety okolo Země.

Rozpad komety na menší kousky je běžný. Může k němu dojít po průletu okolo Slunce nebo vlivem slapových sil jakékoli planety. Známý je případ komety Shoemaker-Levy 9 (titulní foto), která se rozpadla na několik fragmentů před tím, než v roce 1994 dopadla do atmosféry Jupiteru. Dalším příkladem je kometa Schwassmann-Wachmann 3.

Fragmenty komety Schwassmann-Wachmann 3 na snímcích z Hubblova kosmického dalekohledu.

Přestože hypotéza o průletu fragmentů komety nestojí na zcela pevných základech, Mexičané zašli ve své studii poměrně daleko. Podle jejich názoru nepozoroval přelet fragmentů přes Slunce nikdo další kvůli paralaxe. Jinými slovy: přelet fragmentů byl vidět jen z malé oblasti na Zemi. Pokud by to byla pravda, musely by objekty prolétnout velmi blízko od Země. Autoři to odhadli na vzdálenosti 600 až 8000 km od zemského povrchu. Velikost jednotlivých kusů se měla pohybovat mezi 50 až 800 metry.

Bonilla pozoroval Slunce během dvou dnů po celkovou dobu 3,5 hodin. Zaznamenáno přitom bylo 135 objektů za hodinu. Pokud vezmeme v potaz dobu, kdy Bodilla nepozoroval, měli bychom zde průlet 3275 objektů o odhadované celkové hmotnosti nejméně 1,8 miliardy tun.

Země se kolem Slunce pohybuje rychlostí zhruba 30 km/s. V roce 1883 jsme tak mohli být jen pár desítek sekund od totální zkázy… a nebo to vše byly jen husy. To se bohužel už asi nikdy nedozvíme.

Zdroje:
Interpretation of the observations made in 1883 in Zacatecas (Mexico): A fragmented Comet that nearly hits the Earth (http://arxiv.org/abs/1110.2798)
Wikipedia

Další příspěvky autora: exoplanety.cz

Sociální sítě internetWEEK

Čtete nás rádi?
A proč s námi nejste tady?...internetWEEK.cz

internet-WEEK-cz na Facebooku   internet-WEEK-cz na Google+   internet-WEEK-cz na Twitteru

Mexiko   Katastrofy   Vesmír   Věda

Speciály na InternetWEEK.cz
Moderovaná internetová rozcestí: A 10 skupin na Facebooku!Moderovaná internetová rozcestí: A 10 skupin na Facebooku!
Každý den procházíme internet a z toho nejlepšího, co jsme objevili, tvoříme moderované rozcestí. Jen samé zajímavosti...

Vesmír nás může kdykoliv všechny zabítVesmír nás může kdykoliv všechny zabít
Mayský konec světa jsme přežili. Armageddon ovšem může přijít prakticky kdykoliv. Jsme na cestě k nezvratnému osudu...

Největší konspirační teorie světaNejvětší konspirační teorie světa
11 září 2001. Smrt Lady Diany, J.F. Kennedyho a Usáma Bin Ládina. NWO, UFO a mimozemšťané, HAARP, globální oteplování, USA na Měsíci, Pearl Harbor, chemtrails a protokoly sionských mudrců! Pro a proti. Udělejte si názor...

ABECEDA PODNIKÁNÍ - škola úspěchu - kompletních 10 kapitol, exkluzivně zde!ABECEDA PODNIKÁNÍ - škola úspěchu - kompletních 10 kapitol, exkluzivně zde!
Chcete dosáhnout úspěchu ve všem co děláte? Ve všech oblastech Vašeho života? Chcete vydělávat nejen peníze, ale i čas? Tak nečtěte. Vnímejte! Život je nejvyšší univerzitou... Učte se z chyb a úspěchů druhých!

Virtuální kanceláře - seznamVirtuální kanceláře - seznam
Virtuální kanceláře šetří peníze na zařízení vlastní kanceláře a administrativní pracovníky. Neuteče Vám pošta, zároveň můžete dělit práci od bydlení a zachovat si soukromí. Jako jediní zde nabízíme kompletní seznam virtuálních kanceláří v ČR!

Věda

Lidstvo stárne. A prolomí průměrný věk dožití 90 let!Lidstvo stárne. A prolomí průměrný věk dožití 90 let!
V různých koutech světa se lidé dožívají různého průměrného věku. Ale všude se neustále prodlužuje. A do roku 2030 vědci očekávají prolomení magické devadesátky!

Proč nemá člověk kost v penisu? Záhada vědecky objasněná!Proč nemá člověk kost v penisu? Záhada vědecky objasněná!
Většina savců kost v penisu má. Ačkoliv její velikost se velmi liší. A vědci přišli se zajímavým evolučním vysvětlením záhady pyjové kosti.

I běžné léky na bolest z Vás udělají hluché, mrtvé nebo zombieI běžné léky na bolest z Vás udělají hluché, mrtvé nebo zombie
Běžné léky na bolest a nachlazení není dobré zobat jen tak preventivně. Pravidelně a v nadměrném množství. A v některých situacích raději vůbec!

Diamantová baterie: Rána pod pás pro skeptiky!Diamantová baterie: Rána pod pás pro skeptiky!
Opravdová revoluce ve výrobě elektřiny je tu! Nic se nehýbe. Žádná chemie. To se jen diamanty sluní v radioaktivním odpadu...

Vědci umí fixovat CO2 lépe než rostlinyVědci umí fixovat CO2 lépe než rostliny
Tým v Německu synteticky vyvinul zcela biologickou metabolickou dráhu, založenou na modelu fotosyntézy. Avšak o 20% účinnější! Tvoří ji 17 enzymů z devíti organismů.

Albert Einstein měl pravdu: Jak se chytají gravitační vlnyAlbert Einstein měl pravdu: Jak se chytají gravitační vlny
Po srážce dvou černých děr byly potvrzeny gravitační vlny, které předpověděl Albert Einstein. Podívejte se na zajímavé video, jak se gravitační vlny chytají...

Záhadné záblesky z vesmíru: Mimozemšťané, mikrovlnná trouba nebo gigantické katastrofy?Záhadné záblesky z vesmíru: Mimozemšťané, mikrovlnná trouba nebo gigantické katastrofy?
Rychlé rádiové záblesky (FRB, Fast Radio Bursts) jsou jednou z velkých záhad současné astronomie. Odkud k nám přicházejí a jaký je jejich původ?

Kulový blesk: záhada trváKulový blesk: záhada trvá
Za posledních dvacet let se věda s kulovým bleskem posunula o pár kroků kupředu. Ale stále zůstává více otázek, než je odpovědí. Co tedy s jistotou víme?

Očekávané technické novinky v automobilovém průmysluOčekávané technické novinky v automobilovém průmyslu
Automobilismus čelí byrokratické revoluci. Na spalovací motory se chystají další a další zákazy a regulace. Ačkoliv plnohodnotná ekologická náhrada není. Jak lze současná auta a paliva vylepšovat?

Nejnovější na InternetWEEK.cz
Čemu věřit ve sportu? Co je fakt a co fikce?Čemu věřit ve sportu? Co je fakt a co fikce?
Uplácení, sázení a doping. Velké peníze a nástroj moci. Je tu ještě místo pro soupeření a ideály? Existuje čistý sport, jak tvrdí desetibojaři Dvořák a Šebrle? Nebo silový trojbojař Jakub Sedláček?

A je to tady: Černé díry jako hvězdné brány a portályA je to tady: Černé díry jako hvězdné brány a portály
Černé díry nekončí v ničivé singularitě, ale otevírají průchody do jiných vesmírů, hlásá nová fyzikální teorie. Dává tak za pravdu fantastům, kteří cestují svými raketami skrze vesmírné „díry“ již dlouho.

Kam zmizeli stavitelé z Göbekli Tepe? Kam zmizeli stavitelé z Göbekli Tepe?
Stavitelé nejstarší svatyně na světě zmizeli beze stopy. Existují náznaky, že vyrazili na hodně dlouhou pouť a jejich potomci se dostali na místa vzdálená od Evropy tisíce kilometrů.

11 jednoduchých věcí, které vás udělají šťastnějšími!11 jednoduchých věcí, které vás udělají šťastnějšími!
Každý má svou představu o tom, co je to štěstí, některé věci ale vyvolávají radost, pohodu a spokojenost u každého. Nestojí moc peněz nebo žádné, a že fungují, dokazují i vědecké výzkumy.

Více článků: Všechny články