Teorie o placaté Zemi je stále živá

Také v dnešní době se najdou lidé, kteří se domnívají, že naše planeta je placatá. Nejde o civilizací nedotknuté indiány, ani o psychicky nemocné nebo nevzdělané jedince. Příznivci placaté Země mají dokonce sdružení.

Teorie o placaté Zemi je stále živá

Velmi často nám ve škole i jinde vtloukali do hlavy, že lidé kdysi dávno považovali Zemi za placku a teprve později v době námořních výprav byl tento mýtus vyvracen. Není to však pravda. Teorie placaté a kulaté Země mezi sebou bojovaly a bojují už nejméně 2,5 tisíce let. Kulatá Země však měla vždy tak trochu navrch.

S teorií kulaté Země pracovali už řečtí filozofové a to včetně Pythagorase 500 let před naším letopočtem. S kulatou Zemí se setkáváme i ve středověku. Zmínil se o ní například slavný benediktinský mnich Beda Ctihodný na přelomu 7. a 8. století.

Heřman z Reichenau se pak na počátku 11. století pokusil jako jeden z prvních vypočítat poloměr Země. Naopak placatá Země měla příznivce zejména v Číně a to až do počátků 17. století, kdy myšlenku ploché Země postupně vytlačili jezuité.

Zlomem samozřejmě byly námořní plavby do Ameriky a konečně také obeplutí Země. První pohled na kulatou Zemi z hranic vesmíru pak nepřinesly družice ale testy rakety V-2, kterou Američani ukořistili na konci války nacistickému Německu.

První fotografie Země z vesmíru

Kdy byly pořízeny první snímky Země z vesmíru? Myslíte si, že to bylo až díky prvním družicím? >>> První fotografie Země z vesmíru: kdy a čím?

Příznivci placaté Země se však našli i v moderní době. Anglicky spisovatel Samuel Rowbotham (1816-1885) známý pod pseudonymem „Parallax“ ve svém díle Zetetická astronomie popsal Zemi jako placku a dokládal to několika experimenty. Jeden z jeho příznivců John Hampden prohrál sázku s britským vědcem Alfredem Russele Wallacem.

Bedford Level Experiment

Slavný „Bedford Level Experiment“ proběhl v roce 1870. John Hampden nabídl 500 liber komukoli, kdo na řece, kanálu nebo jezeře předvede zakřivení Země. Wallace, kterého nabídka zaujala a který v té době trpěl nedostatkem peněz, umístil na hladinu starého Bedfordského kanálu (Norfolk, Anglie) do vzdálenosti deset kilometrů od sebe dva stejně vysoké předměty a poté na most postavil dalekohled do stejné výše. Při pohledu do dalekohledu se jeden objekt jevil vyšší než druhý. Porotce sázky, editor magazínu Field, prohlásil Wallace za vítěze, ale Hampden mu částku odmítl vyplatit. Namísto toho Wallace zažaloval a několik let psal různým magazínům a organizacím, jichž byl Wallace členem, a označoval ho za podvodníka a zloděje.

Bedford Level Experiment

Mezinárodní společnost placaté Země

Po smrti Rowbothama byla v roce 1893 založena Universal Zetetic Society. Na její práci v roce 1956 navázala International Flat Earth Research Society (IFERS) neboli Mezinárodní společnost placaté Země. Zakladatelem společnosti byl Samuel Shenton.

Příznivci placaté Země se často snažili vyvrátit existenci známého jevu, při kterém loď postupně mizí za zemským horizontem. Podle příznivců placaté Země se jedná o optický klam a nikoliv vliv kulaté Země. Dalším argumentem byly řeky. Zejména ty s velkou délkou jako Nil prý nemohou téci od pramene k moři stovky a tisíce kilometrů v případě, že je Země skutečně kulatá.

Po smrti Shentona převzal otěže nad IFERS Charles Johnson. Bylo to v době, kdy se uskutečnily první lety do vesmíru a přistání člověka na Měsíci. Místo toho, aby byly argumenty o placaté Zemi definitivně rozmetány, získávalo sdružení stále nové členy. IFERS se stalo bojovníkem proti „velké vědě“ a ztělesněním hledání pravdy. Postupem času se tak počet členů vyšplhal až na 3,5 tisíce.

Johnson, který žil a pracoval v Mohavské poušti, argumentoval mimo jiné tím, že pokud by Země byla kulatá, musel by její zakřivení pozorovat na velkých kalifornských jezerech jako je Tahoe a Saltonské moře.

Podle IFERS je Země obří disk, v jehož centru se nachází severní pól, obklopený ledovou hradbou o výšce 45 metrů. Slunce i Měsíc mají ve skutečnosti jen pár desítek kilometrů v průměru a hvězdy jsou doslova na dosah ruky.

Na druhou stranu vždy platilo, že názory nejen členů IFERS na placatost Země a z toho vycházející důsledky nebyly jednotné.

Na počátku 90. let společnost postupně přicházela o své členy. Poté přišel požár v jejím sídle a ztráta veškerých záznamů. Posledním hřebíčkem byla smrt Johnsona v roce 2001.

O tři roky později se však IFERS objevila znovu a to alespoň prostřednictvím internetu. Za oživením společnosti stojí Daniel Shenton, kterého však se zakladatelem společnosti pojí pouze víra v plochou Zemi a příjmení. Na konci roku 2009 byl spuštěn nový web a IFERS se oficiálně vrátila na scénu.

Dnes je však na původní doméně opět jen diskusní fórum.

Odkazy:
Fórum IFERS
IFERS na Twitteru
IFERS na Facebooku

Další příspěvky autora: PK

Mýty   Země   Věda

Kategorie Věda

Solární čistička vzduchu vyrábějící vodík?Solární čistička vzduchu vyrábějící vodík?
Na univerzitě v Antwerpách spojily dva projekty do jednoho. A funguje to!

Vědci vidí ve 3D skrz zeď. Jednoduše s drony a WI-FIVědci vidí ve 3D skrz zeď. Jednoduše s drony a WI-FI
Technologie je navíc velmi jednoduchá a levná. Záchranáři, archeologové a jistě i vojáci mohou jásat.

Nový orgán v lidském těle: Okruží alias mesenterium. Opravdu senzace? Nový orgán v lidském těle: Okruží alias mesenterium. Opravdu senzace?
O objevu objeveného informoval poměrně seriózně Daily Mail. Většina světového tisku zprávu zjednodušila a udělala z toho senzaci. Jak to tedy ve skutečnosti je?

Čeští vědci našli originální recept na přípravu nových antibiotikČeští vědci našli originální recept na přípravu nových antibiotik
Současná antibiotika zabírají čím dál méně. V centru Biocev však vědci našli způsob, jak urychlit evoluci přírodních procesů a získat nová silná antibiotika.

Sonda Cassini: První snímky historického průletu pod prstenci SaturnuSonda Cassini: První snímky historického průletu pod prstenci Saturnu
Ještě žádná sonda se nedostala takhle blízko k Saturnu. Zatím jsme se mohli spoléhat jen na naše odhady založené na dosavadních zkušenostech s jinými oblastmi prstenců. Z toho jsme pak odvozovali, jak by mohla mezera mezi planetou a prstenci vypadat.

Lidstvo stárne. A prolomí průměrný věk dožití 90 let!Lidstvo stárne. A prolomí průměrný věk dožití 90 let!
V různých koutech světa se lidé dožívají různého průměrného věku. Ale všude se neustále prodlužuje. A do roku 2030 vědci očekávají prolomení magické devadesátky!

Proč nemá člověk kost v penisu? Záhada vědecky objasněná!Proč nemá člověk kost v penisu? Záhada vědecky objasněná!
Většina savců kost v penisu má. Ačkoliv její velikost se velmi liší. A vědci přišli se zajímavým evolučním vysvětlením záhady pyjové kosti.

I běžné léky na bolest z Vás udělají hluché, mrtvé nebo zombieI běžné léky na bolest z Vás udělají hluché, mrtvé nebo zombie
Běžné léky na bolest a nachlazení není dobré zobat jen tak preventivně. Pravidelně a v nadměrném množství. A v některých situacích raději vůbec!

Diamantová baterie: Rána pod pás pro skeptiky!Diamantová baterie: Rána pod pás pro skeptiky!
Opravdová revoluce ve výrobě elektřiny je tu! Nic se nehýbe. Žádná chemie. To se jen diamanty sluní v radioaktivním odpadu...