FBR: Nejčistší energie je a bude z jádra. A co s odpadem? A proč?

Množivý (Fast Breeder Reactor) reaktor dokáže využít odpad ze současných reaktorů, připravit jim palivo, zpracovat Plutonium z jaderných zbraní a zejména využít Thorium, jehož zásoby máme na tisíce let. A v Rusku již jeden jede na 100%...

FBR: Nejčistší energie je a bude z jádra. A co s odpadem? A proč?

Odpůrci jádra mluví o hrozbě havárie. Jako v Černobylu a Fukušimě. O problému s ukládáním odpadu. O nemožnosti vysloužilou a zamořenou elektrárnu zlikvidovat. A možnosti zneužití jaderného materiálu. Což v případě využití Thoria nehrozí. FBR tedy řeší dva ze čtyř problémů současné jaderné energetiky.

FBR reaktor řeší problém se současným dočasně uloženým jaderným odpadem. Spálí jej, zůstane jen opravdové minimum.

FBR nepotřebuje složitou přípravou jaderného paliva. Oproti běžným moderovaným reaktorům, které využívají pouze 0,7% z existujících izotopů Uranu (pouze Uran 235).

A v čem je háček? V FBR reaktoru je až desetinásobné množství tepla. Což je dobře. Jaderné elektrárny ohřívají vodu na páru a teprve ta mění energii na elektřinu. Ale aby bylo možné tolik tepla přenést, používá se místo vody Sodík. Ten je v teplotě nad 100°C kapalný. Bodu varu v atmosférickém tlaku dosahuje až nad hranicí 900°C. Ale je velmi reaktivní s kyslíkem a vodou. Zároveň při přechodu z pevné fáze na kapalnou mění objem.

Dosud (do roku 2016) se o FBR technologii mluvilo jako o nadějné. Na světě fungovalo několik experimentálních reaktorů, do současnosti přežil jediný - předchůdce BN-600 v Rusku. A technologii se podařilo dotáhnout právě zde. Bělojarský FBR reaktor BN-800 III+ generace ve středu 17. 8. 2016 dosáhl 100% svého výkonu 789 MW a nyní žádá o povolení pro komerční provoz. Tento konkrétní reaktor používá jako palivo směs Uranu a Plutonia. Předpokládá se právě zpracovávání vojenského materiálu.

V tomto článku jsme se záměrně vyhnuli technickým podrobnostem. Zajímají-li Vás, zde jsou odkazy:

Jaderná energetika patří i přes kritiku ekologů k bezpečným zdrojům energie. Tedy pokud jaderné bloky nepostavíte pár metrů od pobřeží v jedné z tektonicky nejaktivnějších oblastí. Jaké budou dopady havárie Fukušimy na zdraví Japonců? | Fukušima: následky havárie stále nejasné >>>

Další zajímavé odkazy k tématu:

Odpor k jádru znemožní včasnou záchranu klimatu, tvrdí studie

Emise skleníkových plynů by v Evropě měly do roku 2050 v porovnání s devadesátými lety klesnout o více než 80 procent. Globálně by snížení mělo činit procent šedesát. Plán, ke kterému se vyspělé země zavázaly, je nyní podle Světové asociace pro jadernou energetiku v ohrožení kvůli nedostatečné výstavbě a podpoře jaderných elektráren. Názory expertů se rozcházejí.

Zakladatel Greenpeace kritizuje zelené radikály

Slavný ekolog exkluzivně o rozchodu s Greenpeace, změnách klimatu a vývoji energetiky.

Foto: Rosatom

Další příspěvky autora: Beryl

Ekologie   Zajímavosti ze světa   Energie   Věda

Kategorie Věda

Solární čistička vzduchu vyrábějící vodík?Solární čistička vzduchu vyrábějící vodík?
Na univerzitě v Antwerpách spojily dva projekty do jednoho. A funguje to!

Vědci vidí ve 3D skrz zeď. Jednoduše s drony a WI-FIVědci vidí ve 3D skrz zeď. Jednoduše s drony a WI-FI
Technologie je navíc velmi jednoduchá a levná. Záchranáři, archeologové a jistě i vojáci mohou jásat.

Nový orgán v lidském těle: Okruží alias mesenterium. Opravdu senzace? Nový orgán v lidském těle: Okruží alias mesenterium. Opravdu senzace?
O objevu objeveného informoval poměrně seriózně Daily Mail. Většina světového tisku zprávu zjednodušila a udělala z toho senzaci. Jak to tedy ve skutečnosti je?

Čeští vědci našli originální recept na přípravu nových antibiotikČeští vědci našli originální recept na přípravu nových antibiotik
Současná antibiotika zabírají čím dál méně. V centru Biocev však vědci našli způsob, jak urychlit evoluci přírodních procesů a získat nová silná antibiotika.

Sonda Cassini: První snímky historického průletu pod prstenci SaturnuSonda Cassini: První snímky historického průletu pod prstenci Saturnu
Ještě žádná sonda se nedostala takhle blízko k Saturnu. Zatím jsme se mohli spoléhat jen na naše odhady založené na dosavadních zkušenostech s jinými oblastmi prstenců. Z toho jsme pak odvozovali, jak by mohla mezera mezi planetou a prstenci vypadat.

Lidstvo stárne. A prolomí průměrný věk dožití 90 let!Lidstvo stárne. A prolomí průměrný věk dožití 90 let!
V různých koutech světa se lidé dožívají různého průměrného věku. Ale všude se neustále prodlužuje. A do roku 2030 vědci očekávají prolomení magické devadesátky!

Proč nemá člověk kost v penisu? Záhada vědecky objasněná!Proč nemá člověk kost v penisu? Záhada vědecky objasněná!
Většina savců kost v penisu má. Ačkoliv její velikost se velmi liší. A vědci přišli se zajímavým evolučním vysvětlením záhady pyjové kosti.

I běžné léky na bolest z Vás udělají hluché, mrtvé nebo zombieI běžné léky na bolest z Vás udělají hluché, mrtvé nebo zombie
Běžné léky na bolest a nachlazení není dobré zobat jen tak preventivně. Pravidelně a v nadměrném množství. A v některých situacích raději vůbec!

Diamantová baterie: Rána pod pás pro skeptiky!Diamantová baterie: Rána pod pás pro skeptiky!
Opravdová revoluce ve výrobě elektřiny je tu! Nic se nehýbe. Žádná chemie. To se jen diamanty sluní v radioaktivním odpadu...