Člověk dokáže rozpoznat až bilion vůní

Lidský nos je tak trochu neprávem podceňován a to zejména ve srovnání s našimi čtyřnohými kamarády. Nová studie ukazuje, že jsme na tom s čichem možná lépe, než se čekalo.

Člověk dokáže rozpoznat až bilion vůní

Přestože žijeme v době, kdy můžeme z vesmíru číst titulky v novinách (minimálně těch v bulváru), používáme kamery o velikosti hrášku a jsme v neustálém kontaktu s celým světem, některé na první pohled jednoduché věci se zatím to technické podoby převést nepodařilo. Jednou z nich jsou pachy.

Místo detektorů stále používáme čtyřnohé pomocníky a jejich geniální čich. Pes dokáže najít bombu, pohřešovaného člověka v suti, mrtvolu hluboko pod zemí nebo nepřímo usvědčit pachatele z toho, že se nacházel na místě činu.

Do nedávna jsme předpokládali, že dokážeme rozeznat „jen“ asi 10 tisíc rozdílných vůní. Nos tak byl degradován na nejslabší vjemový orgán. Srovnejme to se sluchem a zrakem: rozeznat prý dokážeme 340 tisíc rozdílných zvukových tónů a 7,5 milionů barev.

Na druhou stranu zde existovala naděje pro ty, kteří věřili, že nos nemáme pouze na to, aby na jeho úpravách vydělávali plastičtí chirurgové a abychom poznali, že se nám pálí večeře. Jistá naděje pramenila z toho, že studovat čichové vjemy a jejich pestrost je ve srovnání se sluchem a zrakem mnohem složitější.

Nová studie přináší zásadní zvrat. Autoři vzali několik dobrovolníků a studovali jejich schopnost rozlišit jednotlivé vůně. Tým vytvořil vzorky vůní z 10, 20 a 30 prvků vybraných z kolekce 128 pachových molekul.

Každý dobrovolník dostal vždy tři lahvičky – dvě obsahovaly stejnou směs a jedna mírně odlišnou. Díky tomuto pokusu následně vědci spočítali, že člověk dokáže rozeznat až bilion různých vůní.

Jedná se však o průměr. Nejlepší nos dobrovolníka byl schopen rozeznat minimálně tisíc bilionů vůní (jde ale o statistické zkreslení) a naopak nejhorší dobrovolník by rozpoznal jen asi 80 milionů vůní.

Zdroje:
Vicki, Sketchy McSketchington, flickr.com

Další příspěvky autora: PK

člověk   Věda

Kategorie Věda

Solární čistička vzduchu vyrábějící vodík?Solární čistička vzduchu vyrábějící vodík?
Na univerzitě v Antwerpách spojily dva projekty do jednoho. A funguje to!

Vědci vidí ve 3D skrz zeď. Jednoduše s drony a WI-FIVědci vidí ve 3D skrz zeď. Jednoduše s drony a WI-FI
Technologie je navíc velmi jednoduchá a levná. Záchranáři, archeologové a jistě i vojáci mohou jásat.

Nový orgán v lidském těle: Okruží alias mesenterium. Opravdu senzace? Nový orgán v lidském těle: Okruží alias mesenterium. Opravdu senzace?
O objevu objeveného informoval poměrně seriózně Daily Mail. Většina světového tisku zprávu zjednodušila a udělala z toho senzaci. Jak to tedy ve skutečnosti je?

Čeští vědci našli originální recept na přípravu nových antibiotikČeští vědci našli originální recept na přípravu nových antibiotik
Současná antibiotika zabírají čím dál méně. V centru Biocev však vědci našli způsob, jak urychlit evoluci přírodních procesů a získat nová silná antibiotika.

Sonda Cassini: První snímky historického průletu pod prstenci SaturnuSonda Cassini: První snímky historického průletu pod prstenci Saturnu
Ještě žádná sonda se nedostala takhle blízko k Saturnu. Zatím jsme se mohli spoléhat jen na naše odhady založené na dosavadních zkušenostech s jinými oblastmi prstenců. Z toho jsme pak odvozovali, jak by mohla mezera mezi planetou a prstenci vypadat.

Lidstvo stárne. A prolomí průměrný věk dožití 90 let!Lidstvo stárne. A prolomí průměrný věk dožití 90 let!
V různých koutech světa se lidé dožívají různého průměrného věku. Ale všude se neustále prodlužuje. A do roku 2030 vědci očekávají prolomení magické devadesátky!

Proč nemá člověk kost v penisu? Záhada vědecky objasněná!Proč nemá člověk kost v penisu? Záhada vědecky objasněná!
Většina savců kost v penisu má. Ačkoliv její velikost se velmi liší. A vědci přišli se zajímavým evolučním vysvětlením záhady pyjové kosti.

I běžné léky na bolest z Vás udělají hluché, mrtvé nebo zombieI běžné léky na bolest z Vás udělají hluché, mrtvé nebo zombie
Běžné léky na bolest a nachlazení není dobré zobat jen tak preventivně. Pravidelně a v nadměrném množství. A v některých situacích raději vůbec!

Diamantová baterie: Rána pod pás pro skeptiky!Diamantová baterie: Rána pod pás pro skeptiky!
Opravdová revoluce ve výrobě elektřiny je tu! Nic se nehýbe. Žádná chemie. To se jen diamanty sluní v radioaktivním odpadu...