Sídlo firmy od internetWEEK.cz
internetWEEK.cz menu TOPlist

Příběh Twitteru aneb 140 znaků mocnějších než Obama

Příběh Twitteru aneb 140 znaků mocnějších než Obama

Je Twitter centrálním uzlem myšlenek naší planety? Představujeme vám 140 znaků, které mění svět. Podívejte se na historii, současnost a budoucnost Twitteru.

Příběh Twitteru aneb 140 znaků mocnějších než Obama

Twitter je označován různě. Pro někoho je to jen další sociální síť, která je na hony vzdálená daleko většímu Facebooku. V českých luzích a hájích Twitter moc populární není, je na něm čerstvě něco přes 100 tisíc lidí, což je jen zlomek uživatelů Facebooku.

 

Pro jiné je Twitter „SMS internetu“ nebo také mikroblogovací službou. V neposlední řadě může být Twitter zdrojem hodnotných informací, které se na něm často objeví jako první. Pokud se něco ve světě děje, můžete si být jistí, že se to děje také na Twitteru. Na rozdíl od Facebooku se přitom nemusíte omezovat na sledování jedné, dvou či několika málo stránek. Na Twitteru můžete nasávat informace o dané události od všech uživatelů.

 

Historie Twitteru

Historie Twitteru se začala psát na jaře roku 2006. Jack Dorsey (1976) tehdy působil jako programátor u firmy Odeo a na její konferenci vymyslel službu, která by umožňovala posílat konkrétním lidem SMS v rámci malé uzavřené skupiny. SMS si v tomto případě představte skutečně jako krátkou textovou zprávu, která nemusí být nutně zasílána skrze mobilní operátory.

 

Jack Dorsey - zakladatel Twitteru | Foto Wikipedia

 

Dne 21. března 2006 napsal Dorsey vůbec první zprávu: „just setting up my twttr“ (zrovna jsem si nastavil svůj twttr - https://twitter.com/jack/status/20). Twttr bylo původní označení služby, která byla později pokřtěna jako Twitter, což v překladu znamená cvrlikání či štěbetání ptáků. Mělo by to symbolizovat krátké zprávy o pouhých 140 znacích, které Twitter umožňuje psát. Symbolem služby se stal modrý pták, který během poslední doby prošel menšími úpravami.

 

Jack Dorsey si udělal první náčrt v bloku... | Foto Wikipedia

 

Velký zlom pro Twitter nastal v srpnu 2007, kdy na festivalu South by Southwest proběhla jeho velká propagace pomocí dvou obřích plazmových obrazovek, na kterých se zobrazoval online.

 

Jack Dorsey později rezignoval na šéfa Twitteru a dal přednost manažérům, kteří s ním prošli další dvě fáze: získání většího počtu uživatelů a začátek vydělávání peněz.

 

Jen 140 znaků

Při prvním pohledu běžného uživatele je Twitter zásadně odlišný od Facebooku. Někdo by možná namítl, že je nesmysl tyto dva světy vůbec srovnávat. Vzhledem k tomu, že je také Twitter nazýván sociální síti, je toto srovnání na místě. Na Facebook si přidáte své známé, kteří vás pak zaplavují svými fotografiemi, videi. Můžete s nimi komunikovat v neveřejném chatu apod. Na Facebooku také hraji daleko větší úlohu vaše osobní údaje. Můžete si nastavit věk, pohlaví, rodinný stav, zájmy apod.

 

Twitter je v tomto případě jednoduší. Vše, co vyplňujete, jsou fakticky jen vaše přihlašovací údaje a stručná vizitka vašeho profilu.

 

Na Facebooku můžete psát, vkládat videa a obrázky dle libosti. Twitter omezuje délku textu na 140 znaků. Původně to bylo skutečně jen o znacích, dnes můžete díky sekundárním webům nahrávat fotografie i videa, která se potom na Twitteru zobrazuji v nadhledu. Do 140 znaků se musíte vejít i s hypertextovými odkazy, které však lze zkrátit a to dnes už obvykle automaticky.

 

 

Facebook na internetweek.cz http://internetweek.cz/kategorie/facebook - aneb proč nevkládáme LIKE tlačítko ač nás na Facebooku najdete... | http://www.facebook.com/pravducz >>>

 

 

Proč je Twitter tak vlivný?

U nás není Twitter tak populární jako v některých jiných zemích (zejména v USA). Jeho moc je ovšem obrovská.

 

Před mnoha lety natočila Československá televize populární sci-fi seriál Návštěvníci, ve kterém vystupoval i centrální mozek lidstva. Pokud bychom si takový mozek představili ne jako něco, co řídí dění na planetě ale spíše jako určitý bod, v němž se neustále, 24 hodin denně, 365 dní v roce proudí myšlenky lidstva, pak zde máme Twitter. Ne, není to nadsázka. Důvody, proč se stal Twitter mocným nástrojem, díky němuž se můžete rychle orientovat v záplavě informací a dozvědět se o některých klíčových věcech a zprávách dříve než z médií, jsou dva. Tím prvním je stručnost zpráv, tím druhým je hashtag.

 

Je to slovo, zkratka, cokoliv, co se v textu na Twitteru nachází za znakem #. Díky hashtagu můžete být online účastníky nějaké události, zprávy či názorového proudu online. Jak to funguje? Představíme si to na konkrétní události. V USA probíhá astronomický kongres a já jako popularizátor astronomie na něm nemohu být. Online to na internetu není, nebo je ale nemám čas vše poslouchat. Mám ale štěstí, v sále je řada lidí s mobilním telefonem a Twitterem. Tito lidé online píši zajímavé myšlenky a objevy, které na kongresu zazní se zpožděním jen několika sekund. Kongres má zkratku AAS a tak stačí na Twittteru zadat #AAS2012 a online vidím všechny zprávy z kongresu, aniž bych věděl, kdo z uživatelů Twitteru na kongresu vůbec je.

 

internetWEEK.cz najdete také na Twitteru: https://twitter.com/pravducz >>>

 

Twitter mocnější než Obama?

Twitter je díky svým vlastnostem mocnější než Obama (první prezident USA tmavé pleti). Zatímco americký prezident potřebuje armádu, letadlové lodě, Twitteru stačí slovo, jen 140 znaků. Twitter sehrál naprosto klíčovou roli při arabském jaru stejně a jako hrál důležitou roli při amerických prezidentských volbách. Díky Twitteru jsme se dozvěděli o zabití Bin Ladina, nebo o zvolení německého prezidenta (15 minut před tím, než to bylo oficiální). Díky Twitteru se daří efektivně informovat obyvatele oblastí, které zasáhl hurikán apod.

 

Na Twitteru se nemusíte spoléhat na hashtagy, může se stát přímými odběrateli lidí, o jejichž zprávy (tweety) máte zájem. Jsou zde velké organizace, politici i slavné osoby.

 

Na Twitter se dostanete přes stránku twitter.com, přes mobilní aplikace nebo i programy pro Windows. K registraci vám stačí jen emailová adresa a jedna minuta času.

 

Twitter dnes

Na Twitteru je dnes podle odhadů kolem 500 milionů uživatelů, ale jen čtvrtina účtu je aktivních (uživatelé přispívají nebo se aspoň přihlásí jednou měsíčně). Každou sekundu se na Twitteru napíše přes 4000 tweetů, což je 560 000 znaků. Tento článek by tak proletěl Twitterem za necelé 2 setiny sekundy!

 

Expanze Twitteru ve světě nebyla zase tak rychlá. Například v češtině je teprve od srpna letošního roku, byť jeho ovládání je intuitivní a kromě základních nástrojů (obvykle jednoslovných) se s delším textem setká běžný uživatel jen v nastavení.

 

Twitter a byznys

Twitter byl zpočátku nevýdělečný a žil pouze z prostředků jeho zakladatelů. Později přišly další investice. Jedním z posledních a největších investorů je saudskoarabský princ Valíd bin Talál, který do služby napumpoval 300 milionů dolarů. Na burzu zatím Twitter nepospíchá a po zkušenosti s Facebookem, jehož akcie padají každý den stále hlouběji, zřejmě ani nebude. Přesto je hodnota Twitteru dnes odhadována na 10 miliard dolarů a stále roste.

 

Twitter investuje v poslední době především do lidí a do akvizic, které slouží k nákupu schopných zaměstnanců. Těch bude mít společnost už kolem 1000.

 

Problémem, který Twitter musel dříve nebo později dohnat, byl fakt, že prakticky nic nevydělával, přestože měl desítky a později stovky milionů uživatelů. Zpoplatnit službu by samozřejmě byla cesta do pekel, další možností tak je reklama. Facebook zavedl reklamu, která se vám zobrazuje v pravé části stránky a její výhodou je možnost přesného cílení dle zadaných kritérií. V principu jde však o zastaralý model, reklama se na webu zobrazovala už dlouho před vznikem této sociální sítě.

 

Twitter chce být patrně více vizionářský a zavést reklamu, na kterou jsme nebyli dříve zvyklí. První vlaštovka přišla v roce 2010, kdy se spustil systém reklamy ve výsledcích vyhledávání. Nešlo o inzeráty ale o skutečné tweety ze stránek společností, které si za to zaplatily.

 

Vloni pak byly zavedeny reklamní (promoted) tweety. Pokud odebíráte tweety například Coca Coly, pak se vám její vybraný tweet zobrazí jako první na stránce po přihlášení.

 

Výhodou je, že podobné řešení lze aplikovat také v mobilních aplikacích, což je jedním ze současných problémů Facebooku, ve kterém se reklamy objevují jen v klasickém prohlížeči na PC, ale uživatelé postupně migrují právě k mobilním aplikacím.

 

Podle odhadů by mohl Twitter v roce 2014 dosáhnout obratu kolem 1 miliardy dolarů. Pesimisti (nebo realisti?) očekávají spíše něco mezi 500 až 600 miliony dolary.

 

Jablka v Twitteru nejedí

Velký zájem o Twitter už mnohokrát projevili také konkurenti. Asi největší zájem o něj má Apple. Jeho zástupci s trochou nadsázky chodí do Twitteru z kufry peněz prakticky denně. Pro Apple by to byla snadná cesta, jak prorazit na poli sociálních sítí a konkurovat tak zejména Google. Twitter ovšem zatím podobné nabídky nevyslyšel.

 

Základní pojmy na Twitteru

  • Tweet – krátká zpráva na Twitteru
  • Follow / Sledovat – přihlásit se k odběru daného uživatele. Najít nějakého člověka či organizaci můžete snadno skrze políčko „hledat“. V případě neúspěchu můžete použít i Google a ke jménu připojit Twitter.
  • Followers / Sledujících – uživatelé, kteří vás sledují (odebírají vaše tweety) nebo sledují daný profil.
  • Following / Sledovaných – uživatelé, které sledujete vy nebo je sleduje daný profil
  • Retweet / Retweetovat – poslat daný tweet dál (obdoba sdílení na Facebooku).
  • @něco – pod něco doplňte název daného profilu. Takto upozorníte své odběratele na zajímavý profil, funguje to tedy jako přímý odkaz.
  • #něco – hashtag, jakékoliv slovo. Pokud třeba píšete, že jste na dovolené, můžete za nebo do tweetu napsat #dovolená. Kdokoliv pak do hledání zadá #dovolená, uvidí váš tweet, ačkoliv není vaším odběratelem.

Pokud chcete nějaký hashtag najít, stačí na stránce či v aplikaci kliknout na #prozkoumat. Do stejného pole ale můžete zadat i @svéjméno a zjistit, kdo o vás píše.

 

Seznamy, přímá zpráva

Pokud na své domovské stránce kliknete na jméno uživatele, kterého odebíráte, dostanete se na jeho profil. Vedle Sleduji, máte nastavení. Zde můžete uživatele zablokovat, zrušit příjem retweetů nebo přidat uživatele do seznamu. Seznamy slouží k rozdělení odebíraných tweetů. Můžete si vytvořit třeba seznam „Přátelé“ a odebírat tweety svých přátel, seznam „zprávy“ a odebírat jen tweety zpravodajských stanic atd. Tweety ze seznamů se vám přitom nezobrazují v „hlavním proudu“ a dokonce lze seznam nastavit jako tajný, takže se nikdo nedozví, že daného uživatele sledujete.

 

Uživateli lze také napsat přímou zprávu, která se nikde na Twitteru neobjeví. Podmínkou ovšem je, že uživatel vás musí odebírat. Je to rozumné opatření proti spamu.

 

Pozor na fake účty

Na Twitteru je řada falešných účtů a to i těch, které se vydávají například za známou osobu. Řada slavných osob či organizací už má svůj účet přímo Twitterem ověřen. Takové účty poznáte tak, že mají vedle jména modré kolečko s bílou fajfkou.

 

Nejúspěšnější profily na Twitteru dle počtu followerů:

 

  • Lady Gaga (29 milionů)
  • Justin Bieber (27,5 milionů)
  • Katy Perry (26 milionů)
  • Rihanna (25,2 milionů)
  • Britney Spears (20 milionů)
  • Barack Obama (19,3 milionů)

Tipy na populární hashtagy:

Další příspěvky autora: PK


Články ve stejných kategoriích:

Twitter   Internet   Byznys   Zajímavé články  


Kategorie Twitter

USA chtěly vyvolat nepokoje na KuběUSA chtěly vyvolat nepokoje na Kubě
Někteří lidé se domnívají, že za mnohými politickými změnami a nepokoji stojí Spojené státy americké. Nový skandál okolo sociální sítě na Kubě jim dává do rukou velmi silný argument.


Hledání cestovatelů v časeHledání cestovatelů v čase
Cestování v čase je fyzikálně teoreticky možné a to minimálně do budoucnosti a bez možnosti návratu. Existuje však skutečně stroj času? Budeme ho moci někdy postavit, a pokud ano, existují cestovatelé v čase mezi námi?


21. srpen 1968 online21. srpen 1968 online
Sledujte minutu po minutě, jak probíhalo v srpnu 1968 obsazování Československa vojsky Varšavské smlouvy…


#povodne #povodne
Přírodní katastrofy se díky internetu a sociálním sítím stávají doslova online záležitostí a je to tak dobře. Podívejte se na výběr z českého Twitteru.


Kolik fanoušků celebrit na Twitteru neexistuje?Kolik fanoušků celebrit na Twitteru neexistuje?
Česká firma, provozující statistiky sociálních sítí pod názvem Socialbakers, odhadla počet falešných fanoušků známých osobností.


V Anglii zavřou dva mladíky na čtyři roky za statusy na FacebookuV Anglii zavřou dva mladíky na čtyři roky za statusy na Facebooku
Dva mladíci asi nikdy nepomyslili na to, že za nabádání svých facebokových kamarádů k nepokojům vyfasují čtyři roky ve vězení.


Nejlepší komentáře na Twitteru v době stávky odborářůNejlepší komentáře na Twitteru v době stávky odborářů
Probíhající stávka odborářů proti vládním reformám jedny rozpálila do běla, jiné velice pobavila.


Kategorie Internet

Hit internetu: Chlupaté jednodílné plavkyHit internetu: Chlupaté jednodílné plavky
Budou tyto plavky hitem také na plážích?


Moderovaná internetová rozcestí: A 10 skupin na Facebooku!Moderovaná internetová rozcestí: A 10 skupin na Facebooku!
Každý den procházíme internet a z toho nejlepšího, co jsme objevili, tvoříme moderované rozcestí. Jen samé zajímavosti...


Sídlo firmy od internetWEEK.cz



COPYRIGHT © B.I.B. - Beach Internet Business spol. s r.o.

PRG | CS | EU | Kopírování zakázáno!

Nepoužíváme cookies. Ale služby třetích stran ano (Google, Seznam, Facebook, TopList).
Pokud s tím nesouhlasíte, zakažte ukládání cookies ve svém prohlížeči!

internet week pozadí