internetWEEK.cz menu TOPlist

Nastává renesance vzducholodí?

Nastává renesance vzducholodí?

Po nehodě Hindenburgu zmizely vzducholodě z nebe. V poslední době se však pomalu vrací na scénu. Jejich budoucími úkoly už nebude přeprava osob přes Atlantický oceán ale především nákladní doprava.

Nastává renesance vzducholodí?

Jen málo katastrof v dopravě se vryje do historie a paměti více než potopení Titanicu a pád vzducholodi LZ-129 Hindenburg. Obě katastrofy dělí 25 let, ale přesto mají alespoň něco společného. Vzducholoď Hindenburg byla se svou délkou 245 metrů téměř stejně velká jako legendární nepotopitelná loď.

 

Příčina nehody Hindenburgu není dodnes zcela známá. Sabotáž se jeví jako méně pravděpodobná a odborníci se přiklánějí spíše k jiskře, která vznikla z nashromážděné statistické elektřiny. Několik sekund po vypuknutí požáru byla vzducholoď na zemi v plamenech. Aby také ne, když disponovala 200 tisíci metry krychlovými vysoce hořlavého vodíku.

 

Katastrofa si vyžádala „jen“ 36 obětí, což je výrazně méně než při některých jiných slavných nehodách. Bohužel k ní došlo nejen před druhou světovou válku ale také v době, kdy už mohla být řádně medializována. Velcí vládci nebes se tak do oblak už nikdy pořádně nevrátili.

 

Návrat vzducholodí?

Dnes se ale vzducholodě opět vrací na scénu. Nelze ovšem předpokládat jejich nasazení pro přepravu osob na větší vzdálenosti. Mnohem reálnější je využití pro netradiční vyhlídkové lety. Už dnes se můžete například prolétnout kolem Paříže. Nad samotnou metropoli ovšem vzducholoď s ohledem na hustý letecký provoz nesmí.

 

Výhodou vzducholodí může být jejich levný provoz a výdrž po dlouhou dobu. Například agentura DARPA pracuje na projektu Integrated Sensor is Structure alias ISIS. Malá vzducholoď s radarem by mohla sledovat situaci nepřetržitě až několik let.

 

Moderní vzducholodě se od těch před druhou světovou válkou významně liší. Máme k dispozici lehčí materiály pro gondoly a odolnější pro pláště. Jako plnohodnotný nebo třeba doplňkový zdroj energie lze využít solární články. Především však došlo k výměně hořlavého vodíku za bezpečné hélium. Vzducholodě tak mohou být nejbezpečnějším a velmi levným dopravním prostředkem.

 

Dragon Dream

Americká armáda investovala do jejich vývoje v posledních letech 7 miliard dolarů. Z vývoje těží firma Worldwide Aeros, která byla založena v Kalifornii Igorem Pasternakem v roce 1987 a v současné době mimo jiné připravuje velké vzducholodě pro přepravu nákladu. Výhody jsou nasnadě: vzducholodě jsou levnější než letadla a mohou přistávat téměř kdekoliv. Oproti pozemní dopravě mohou přepravovat i větší a hmotnější náklad.

 

Vzducholoď Dragon Dream dokáže startovat a přistávat na moři i na pevnině. Firma připravuje několik verzí. K přepravě nákladu budou sloužit dvě:

  • ML866 dokáže přepravit náklad o hmotnosti 66 tun, má délku 170 metrů, cestovní rychlost 100 uzlů (183 km/h) a dolet 5 700 km. Zavěšený náklad může mít rozměry 67x12x9 metrů.
  • ML868 bude mít nosnost dokonce až 250 tun. Vzducholoď bude mít délku 234 metrů, dolet téměř 9 000 km a schopnost přepravit zatížení o rozměrech 115x18x13 metrů.

 

Náklad lze přitom složit automaticky pomoci lan. Kromě pilota proto není potřeba žádný pozemní personál. První kusy mají být hotové za dva roky.

 

Vzducholoď Dragon Dream dokáže pracovat s kompresí hélia. Vztlak může být těžší než vzduch během pozemních operací nebo lehčí během letu. Namístě je tak přezdívka létající ponorka.

 

Zdroje:
http://aeroscraft.com
Wikipedia

 

Další příspěvky autora: PK


Články ve stejných kategoriích:

Technika   Doprava  


Kategorie Technika

Futuristické, elektrické a vertikálně startující letadlo opravdu létá!Futuristické, elektrické a vertikálně startující letadlo opravdu létá!
Jsme opět blíže ke sci-fi budoucnosti. Německý start-up Lilium dostal své letadlo do vzduchu. Podívejte se, jak létá a funguje. Na první test obdivuhodné!


Astronomie chystá skok: třicetimetrové dalekohledyAstronomie chystá skok: třicetimetrové dalekohledy
Astronomický výzkum chystá udělat další velký skok. Vysoko v horách a daleko od civilizace se začnou stavět obří dalekohledy, které změní náš pohled na vesmír.


Létající kolo: Tleskač by netleskalLétající kolo: Tleskač by netleskal
Splnil se sen mnoha kluků? Máme zde konečně létající kolo Jana Tleskače? Bohužel nikoliv.


Bezpilotní letadlo vydrželo ve vzduchu dva dnyBezpilotní letadlo vydrželo ve vzduchu dva dny
Bezpilotním letadlům patří nebe nejen nad horkou válečnou půdou už dnes a jejich vývoj nadále pokračuje.


Přiblíží nás ke hvězdám jaderná medúza?Přiblíží nás ke hvězdám jaderná medúza?
Na jedné straně zde máme objevy obyvatelných planet u blízkých hvězd. Na straně druhé přichází zajímavá inovace mezihvězdných letů. Nejnovější projekt jaderné medúzy vychází ze známého Projektu Orion. Budeme cestovat na vlnách atomových výbuchů?


Nová Nokie? Ne. Smrtící paralyzátor - K95Nová Nokie? Ne. Smrtící paralyzátor - K95
Potenciální smrtonosná zbraň ukrývající sa pod názvem K95 je 24-krát silnejší než bežné policajní paralyzátory!


Kategorie Doprava

Změřte si reakční dobuZměřte si reakční dobu
Asi všichni jsme v hodinách fyziky počítali brzdnou dráhu auta od první reakce až po zastavení. Kromě zpomalení a počáteční rychlosti je důležitá také reakční doba řidiče. Změřte si, jak pohotové jsou vaše reflexy.


Doprava zdarma už není jen chiméraDoprava zdarma už není jen chiméra
Čistější města s dýchatelným ovzduším bez zbytečných dopravních komplikací a ucpaných ulic by mohla přinést městská hromadná doprava ve městech pro cestující zdarma. Utopie? Omyl, v některých evropských městech je to už skutečnost.


Revizor a tramvaják RendaRevizor a tramvaják Renda
Renda, má dobrá videa, dobré nápady? a občas i dobré hlášky




COPYRIGHT © B.I.B. - Beach Internet Business spol. s r.o.

PRG | CS | EU | Kopírování zakázáno!

Nepoužíváme cookies. Ale služby třetích stran ano (Google, Seznam, Facebook, TopList).
Pokud s tím nesouhlasíte, zakažte ukládání cookies ve svém prohlížeči!

internet week pozadí