Sídlo firmy od internetWEEK.cz
internetWEEK.cz menu TOPlist

Mýty a fakta o spánku

Mýty a fakta o spánku

Pokud nemáme kvalitní spánek, vše nám jde hůř. Okolo spánku koluje velké množství mýtů. Na mnoho otázek neznáme odpovědi, nebo známe, ale jsou chybné. Zde si vše vysvětlíme.

Mýty a fakta o spánku

Usínat při zapnuté televizi je v pořádku

Ačkoliv usínat po náročném dni při zapnuté televizi je příjemné, není to rozhodně zdravé. Umělé světlo z televizorů, počítačů a další techniky potlačuje hormon melatonin, který naše tělo produkuje jen při naprosté tmě.

 

Není dobré před spaním cvičit

Možná, že tento mýtus všem připadal po dlouhou dobu jako pravda. Skutečnost je taková, že cvičení pomáhá k dlouhému a kvalitnějšími spánku. Pozor bychom si měli dávat jen na to, že fyzickou aktivitu bychom měli provozovat nejpozději tři hodiny před spánkem. Pokud bychom si zacvičili kupříkladu hodinu před spánkem, spánek nebude tak kvalitní, jak by měl.

 

V noci se budím, takže trpím nespavostí

Neznamená, že pokud se v noci budíte, automaticky trpíte nespavostí. Je naprosto normální se probudit i několikrát za noc. Mnoho z nás si to však kolikrát ani nepamatuje již jen proto, že jakmile se probudí, opět ihned usne. Ve spánku prožíváme dvě fáze. Jednou je tzv. spánek hluboký tělesný. Během této fáze naše tělo odpočívá, klesá krevní tlak, práce svalů a vyměšování hormonů. Druhou fází je tzv. spánek hluboký paradoxní, během kterého se nám zdají sny, náš mozek hluboce spí, ale naše tělo je již připraveno k probuzení.

 

Musím spát přes osm hodin denně, o víkendu více, do zásoby

Toto také není tak docela pravda. Vzhledem k tomu, že jsme každý odlišný, každý pracujeme jiným způsobem a každý z nás vydává rozdílné množství energie, které ho znaví, je jen a jen na nás, abychom věděli, kolik je pro nás dobré naspat hodin. Někomu stačí šest, někomu osm a někdo potřebuje naspat 11 hodin. Lékaři tvrdí, že pro naše tělo je dobré naspat každý den osm hodin. Spát bychom měli podle toho, jak moc unavení se cítíme.

 

Někteří si myslí, že když se přes týden vyčerpají a jsou unavení, stačí o víkendu hodiny dospat a naspat si i něco do zásoby. Pravdou je, že do zásoby si člověk žádné hodiny naspat nemůže. Faktem je, že naše tělo se oklamat nedá. Naopak, pokud spíme v týdnu méně hodin než o víkendu, naše tělo to bere jako přetěžování organismu. Tělo poté není schopno stoprocentně fungovat.

 

Alkohol, energetické nápoje, mléko a bylinkový čaj nám pomáhají spát

Není pravdou. Po alkoholu se sice usíná rychle a spí se tvrdě, avšak jeho omamné účinky mají po probuzení zcela jiný efekt. Cítíte se unavení a malátní. Alkohol je totiž tlumivou látkou, která nám sice pomůže usnout, ale během spánku se rozkládá a tak se náš spánek stává mělčím, což znamená, že naše REM fáze hlubokého spánku není zdaleka tak hluboká, jak by měla být, abychom si odpočinuli. Takový spánek je nekvalitní a bídný.

 

Energetické nápoje na nás mají účinek takový, že nás na chvíli nabudí, poté však mají zcela opačný efekt. Unaví nás. Ráno po jejich užití se většina z nás cítí stejně, jako po užití alkoholu.

 

Ani mléko a bylinkový čaj podle amerických studií neprokázali uspávací účinky. Američtí vědci si myslí, že se spíše jedná o sugesci.

 

Během spánku tělo vůbec nic nedělá

To není pravda. Klesne nám sice teplota, klesne tlaková frekvence, tep a zpomalí se srdeční činnost, ale tělo tuto dobu využívá jinak. Opravuje a obnovuje buňky. Vytváří nové neuronové spoje v mozku. Kvalitní spánek nám zlepšuje koncentraci, posiluje imunitní a kardiovaskulární systém a produkuje hormon melatonin, který zabraňuje stárnutí.

 

Čím budu unavenější, tím lépe se vyspím

Naopak. Čím unavenější naše tělo bude, tím větší problémy se spaním si může způsobit. Po náročném dni, kdy se vám v hlavě hýří spousta myšlenek naopak ne a ne spánek přijít. Jsme totiž přetažení. A když už se nám konečně podaří zabrat, často za pomoci léků, spánek není takový, jaký by měl být a nenabije nás energií na další den. Nutno zde ještě dodat, že léky také nejsou řešením. Lepší je zvládnout nespavost bez léků. Pokud si na léky naše tělo zvykne, je totiž možné, že bez jejich pomoci již neusneme vůbec.

 

Zdroje:
http://www.zbynekmlcoch.cz/informace/texty/zdravi/spanek-myty-a-fakta-co-je-pravda-a-co-je-jen-domnenka
http://ona.idnes.cz/bylinkovy-caj-vas-neuspi-aneb-caste-spankove-myty-odhaleny-pou-/zdravi.aspx?c=A120127_142047_zdravi_pet
Ilustrace: http://www.flickr.com/photos/ollesvensson/

 

Soutěž - vyhrajte plnou nádrž

SOUTĚŽ O PLNOU!

Plná nádrž každý měsíc pro fanoušky internetWEEKu...

U každého článku vydaného nebo editovaného v roce 2017 v magazínu internetWEEK.cz se objeví formulář pro zadání registrovaného emailu. A bude tam do doby, než jej první soutěžící vyplní. Formulář se objeví také v našich moderovaných rozcestích při každé změně. Každý měsíc natankujeme plnou tomu, kdo sebere nejvíc článků. Nic to nestojí, můžete jen získat. Žádné losování, opravdová soutěž!

Podrobnosti a registrace ZDE >>>

Další příspěvky autora: Caroline Kornelová


Články ve stejných kategoriích:

Zdraví   Spánek   Mýty a fakta  


Kategorie Mýty a fakta

Vitamínové doplňky nepomáhají. A škodí!Vitamínové doplňky nepomáhají. A škodí!
Byl publikován nespočet vědeckých prací, zpochybňujících účinnost vitamínových doplňků. Podle většiny z nich pravidelné užívání vitamínových doplňků ničemu nepomáhá. Naopak. Zvyšují riziko rakoviny nebo předčasné smrti!


Čokoláda: Mýty a faktaČokoláda: Mýty a fakta
Čokoládu miluje mnoho lidí na světě. Někteří tvrdí, že jsou na ni dokonce závislí. Mnoho lidí si myslí, že právě čokoláda, jde na tloušťku. Jaké jsou tedy nejznámější mýty a fakta o čokoládě?


Mléko – mýty a faktaMléko – mýty a fakta
Mléko je pro naše tělo důležité. Obsahuje mnoho pro naše tělo velmi potřebných složek. Koluje kolem něj ale také velká spousta mýtů a mnoho z nás tak ani neví, co pravdou je a co nikoliv.


Biopotraviny: mýty a faktaBiopotraviny: mýty a fakta
Mnoho z nás si kupuje biopotraviny. Domníváme se, že jsou lepší, než obyčejné potraviny. Nemýlíme se však? Zde najdete mýty a fakta, která vám prozradí pravdu o biopotravinách.


Maso: Mýty a faktaMaso: Mýty a fakta
V poslední době neustále slýcháme o tom, jak nekvalitní výrobky se do tuzemska dováží. Mnoho z nás by bez masa žít nemohlo. Známe však všechna fakta a všechny mýty, kterými je maso opředeno?


Deprese: Mýty a faktaDeprese: Mýty a fakta
Depresím propadá velké množství populace. Někteří jimi trpí především na jaře a na podzim, jiní je mají celoročně v různých intervalech. O depresích koluje velké množství mýtů a fakt.


Obezita: Mýty a faktaObezita: Mýty a fakta
Problém jménem obezita se týká na celém světě čím dál tím více lidí. Chutná nám, ale je to o zdraví. Jaká jsou tedy mýty a fakta o obezitě?


Mýty a fakta o pubertěMýty a fakta o pubertě
V pubertě se dětské tělo a smýšlení pomalu mění. Přichází nečekané zvraty nálad, které ovlivňují vše okolo nás. Pubertou si musí projít každý z nás. Existuje okolo ní ale spousta mýtů.


Mýty a fakta o hormonální antikoncepci Mýty a fakta o hormonální antikoncepci
Hormonální antikoncepce je nedílnou součástí života většiny žen. Často mívá mnoho nežádoucích účinků, a proto okolo ní koluje velké množství mýtů.


Sex: Mýty a faktaSex: Mýty a fakta
Sex je součástí každého z nás, ať jsme již na volné noze a hledáme jen pobavení, nebo jsme milenci, či manželé. V současné době se objevuje všude, dá se říci, že vládne světem. Víme o něm ale vše?


Sídlo firmy od internetWEEK.cz



COPYRIGHT © B.I.B. - Beach Internet Business spol. s r.o.

PRG | CS | EU | Kopírování zakázáno!

Nepoužíváme cookies. Ale služby třetích stran ano (Google, Seznam, Facebook, TopList).
Pokud s tím nesouhlasíte, zakažte ukládání cookies ve svém prohlížeči!

internet week pozadí