internetWEEK.cz menu TOPlist

Předčí Google plus sociální Facebook?

Předčí Google plus sociální Facebook?

O nové sociální síti z dílny Googlu už se píše kde, co. Především, že Google spustil novou sociální síť a že při tom vykradl Facebook. A také, že odvedl dobrou práci. Stojíme na prahu nové revoluce?

Předčí Google plus sociální Facebook?

O nové sociální síti z dílny Googlu už se píše kde, co. Především, že Google spustil novou sociální síť a že při tom vykradl Facebook. A také, že odvedl dobrou práci. Hned dvě výše zmíněná tvrzení jsou ale spekulativní. Pojďme se na Google+ podívat z trochu jiné stránky.

O tom, jak Google+ vypadá a jak funguje sepsal slušný přehled Daniel Dočekal aka Pooh a přečíst si ho můžete nejlépe na Lupě. (http://www.lupa.cz/clanky/google-spustil-vlastni-socialni-sit-google-uspesne-vytvoril-lepsi-facebook/) Tipy a triky pro ty šťatsné, kteří dostali pozvánku, nebo byli přátelsky protaženi najdete od stejného zdroje.(http://www.pooh.cz/pooh/a.asp?a=2017238). A návod jak poskytnout vašim známým přístup do služby (která zatím běží v testovacím provozu) zase dostanete na webu searchengineland (http://searchengineland.com/how-those-in-google-can-invite-others-83763). Špinavá práce je tedy odvedená a je na čase mudrovat nad tím, co to všechno znamená.

Obecně se tvrdí, že Google+ je nový Facebook. Může být...nebo také ne. Možná se pletu, ale proč si nezapolemizovat. Důvodů je několik:

1. Google+ není sociální síť

Nebo lépe řečeno, není to sociální síť jak jsme si na ní zvykli. Po pravdě řečeno, Google prostě vzal své stávající komunikační funkce, poučil se ze všech chyb a na krejčovské panně ve tvaru Facebooku ušil úplně nové šaty.

Google+ je ve své podstatě mnohem víc rozšíření funkčnosti vyhledávání, Gmailu, Gtalku, YouTube a Picasy, než skutečnou sociální sítí. Má překvapivě blízko k neúspěšnému konceptu Wave a překvapivě daleko ke Googlovské sociální síti Orkut.

Pokud bych chtěl zařadit Google+ do nějaké škatulky, volil bych asi sousloví ?komunikační nástroj? a pokud uspěje, vůbec bych se nedivil, kdyby právě tak byl používán.

Že se to samé dá říct o Facebooku? V žádném případě! Facebook se SNAŽÍ být komunikační nástroj. Implementuje funkce e-mailu, chatu etc..., ale v základu je to jedna velká nástěnka. Google má velkou výhodu v tom, že komunikační nástroje má zvládnuté a jen potřebuje dodělat tu nástěnku. A to se mu teď konečně povedlo.

2. Projekt Google+ má velký náskok

Pokud pomineme naší seznamáckou republiku, Gmail je celosvětově velice rozšířený e-mailový standard v segmentu osobního využití. Facebook mail ani zdaleka ne.

Pokud nahrajete video, dáte ho s největší pravděpodobností na YouTube. Video jen na Facebooku je mnohem méně samozřejmé.

Picasa je zase velice dobrým a oblíbeným nástrojem pro ukládání fotek (ačkoliv v téhle oblasti na tom nebude Facebook také nejhůře).

Dát +1 ve vyhledávání Googlu možná není tak samozřejmé, jako Líbí se na Facebooku, ale v segmentu vyhledávačů je Google stále absolutně nejsilnější hráč a jakmile budou plus jedničky vyskakovat na miliony uživatelů každý den, může být situace úplně jiná.

A konečně, Google má svůj vlastní mobilní operační systém Android a Facebook má s odpouštěním kulový.

Všechny výše zmíněné věci jsou v Google+ organicky propojené a byl by zázrak, kdyby se jejich synergický efekt nezačal časem projevovat.

Určitě se nedá přehlédnout, že Facebook je silný jako herní platforma, je dobrý na zábavu, firmy a instituce ho přijali jako standard. To je naprostá pravda. Vtip je v tom, že do tohoto segmentu se Google+ vůbec nehrne. Nemá ostatně důvod.

3. Google plus je osobní

Ptákovina, že jo? Vždyť Facebook je také osobní, v tom není rozdíl. Myslím, že určitý rozdíl tu je.

Základní problém rozdílu obou sítí je už v jejich vzniku. Facebook byl založený s tím, že lidé se rádi navzájem sledují, hodnotí. Na začátku to byla bohapustá zábava pro americké vysokoškoláky a všechno ostatní se na ní začalo nabalovat.

Google+ je založený na trochu jiné myšlence a to té, že lidé poteřbují komunikovat.

Základem této komunikace jsou Kruhy - funkce, kterou v podobě Skupin Facebook integroval až po mnoha letech provozu. Tím, že Google+ nutí uživatele uvažovat o svých známých ve více kategoriích už od začátku se jeho koncept hodně posouvá od veřejných výkřiků k více, či méně soukromé komunikaci.

Dejme tomu, že by se Facebook dal přirovnat k zahradní slavnosti. Jste tam s lidmi, které znáte, s někým si povídáte, někoho pozdravíte. Pár lidí znáte dobře, některé znáte jen z doslechu. Občas si zahrajete pétanque.

Na zahradní slavnosti má ale člověk určitou veřejnou masku. Nemusí to být nutně přetvářka, jen prostě nechce každému vykládat, že se pohádal s manželkou. A na většině sociálních sítí se prosazuje myšlenka všeobecného sdílení. Tedy samoregulovaného vaší povahou i náladou.

Google, jak se zdá, upřednostňuje jiný model. Je to takový pěkný byt s balkónem do dvora. Pozvete si přátele, které si chcete pozvat, jindy uděláte velkou oslavu i pro lidi, které zas tolik neznáte, občas si chcete popovídat jen s partnerem, nebo přítelem, no a když máte náladu jen tak si poklábosit, zajdete si zakouřit na balkón a se sousedy proberete počasí.

Kromě samotných Kruhů se důraz na osobní komunikaci projevuje i v pojetí videohovorů, chatu, ale i v tom, že horní pozice streamu (obdoba Zdi na Facebooku) obsadí klidně několik hodin starý příspěvek, do kterého jste přidali komentář a někdo jiný odpověděl. V logice Googlu to znamená, že je přednější pokračovat v diskuzi a nerušit vás novým obsahem.

A v neposlední řadě: Google vůbec nenabízí pomocnou ruku firmám, které se k nám na Facebooku snaží přitulit. Neosobní účty budou do jednoho smazány. Tečka.

4. Google + nemusí řešit finance

Základní zdroj peněz Googlu odjakživa plyne ze vyhledávání a prodeje reklamy. A všechny ty krásné služby, které nám Velký brácha zdarma přináší jsou jenom nástroje, jak nás udržet v jeho vesmíru.

Na internetu koluje řada úvah o tom, že Facebook je v podstatě pasivní médium. Většinu času na něm trávíme tak, že sledujeme informace, které nám předkládá na základě našich preferencí.

Google je oproti tomu odjakživa aktivní médium. Nabídl způsob, jak najít věci, které chceme a dělá to velmi dobře. Je také daleko před konkurencí v řadě oblastí aktivní ?digitální? komunikace.

Obchodní síla Googlu je v tom, že si našel způsob jak dostat peníze z inzerentů a zároveň nám nabídnout relevantnější informace.

Facebook má oproti tomu čím dál hlubší vrásky s tím, že ačkoliv dokáže inzerentům nabídnout cílené kampaně, naše nadšení z nich není ani zdaleka tak výrazné.

Google+ je takřka dokonalý nástroj, jak propojit aktivní vyhledávání s pasivním sledováním a jak vyhledávání ještě více přizpůsobit našim potřebám a naše potřeby ještě lépe prodat svým inzerentům.

A mimo to, je naprosto zřejmé, že Google+ je zamýšlený i jako most do našich mobilů, tabletů a separátních zařízeních, které teprve přijdou. Tam totiž Google začal ztrácet pozice, protože nedokázal navázat svůj hlavní zdroj příjmů na trend pasivního odběru informací (více o tom psali už v časopisu Wired http://8fm.posterous.com/web-je-mrtev-at-zije-internet).

Osobně bych dal tři přední zuby za to, že to budou právě mobilní zařízení, a Android v čele, kde se Google+ bude cítit jako doma.

4. Google+ nemusí řešit vůbec nic

Google+ zkrátka může klidně být dalším neúspěšným experimentem Googlu a když se neujme, Googlu to nijak radikálně neublíží. Americký obr je stále největší obr na internetovém hřišti a i před varovné prognózy ještě dlouho bude.

Oproti tomu Facebook ještě ani nenašel obchodní model, který by mu dovoloval být podobným způsobem nad věcí a každá chybná úvaha ve vývoji a každá další kauza může mít mnohem nepříjemnější následky.

Závěrem

Ačkoliv to tak možná vyznívá, Google+ není ani zdaleka dokonalá služba a Facebook rozhodně není v téhle hře ?ten zlý? - tak se to ani nehraje.

Google+ ale určitě stojí za pozornost. Stojí za vyzkoušení a stojí i za diskuzi o tom, co vlastně přinášejí sociální sítě do života, nakolik nám vyhovuje zahradní slavnost a nakolik byt s balkónem do dvora.

A rozhodně stojí za to nesouhlasit s těmi, kteří, jako já, tvrdí, že sovy nejsou tím, čím se zdají být. Budu moc vděčný za Vaše názory.

Zdroj: Emag.cz

Další příspěvky autora: michelllin


Články ve stejných kategoriích:

Ze zahraničí   Sociální sítě   Sociální síť   Projekt Google +   Google+   Google plus   Google +   Facebook  


Kategorie Facebook

Moderovaná internetová rozcestí: A 10 skupin na Facebooku!Moderovaná internetová rozcestí: A 10 skupin na Facebooku!
Každý den procházíme internet a z toho nejlepšího, co jsme objevili, tvoříme moderované rozcestí. Jen samé zajímavosti...


Facebook nafoukl obří internetovou bublinuFacebook nafoukl obří internetovou bublinu
Největší sociální síť se pořádně praštila přes kapsu, za 19 miliard dolarů koupila mobilní aplikaci WhatsApp. Proč to Facebook udělal a je cena přemrštěná?


11 důvodů, proč zrušit Facebook11 důvodů, proč zrušit Facebook
Také jste podlehli magickému kouzlu „Knihy tváří“, která se tváří, že jste středem pozornosti a že můžete poznat spoustu zajímavých lidí? Následující článek vám vysvětluje, proč vás to může mrzet.


Foťte se nazí, vyděláme miliardy Foťte se nazí, vyděláme miliardy
Bublinky nejsou jen v nápoji ale také v ekonomice. Reailtní bublinu střídá zlatá a tak dále. Hitem poslední doby jsou internetové bubliny, některé jsou ale přímo ohromné.


Šmírovací schizofrenie a světová databáze obličejů Šmírovací schizofrenie a světová databáze obličejů
Žijeme v době, kdy si musíme pečlivě hlídat své soukromí. Občas však podléháme schizofrenii. Na straně jedné se bojíme odposlechů a na straně druhé své osobní údaje rádi dobrovolně poskytujeme.


Zajímavé myšlenky: Svět bez penězZajímavé myšlenky: Svět bez peněz
Na Facebooku můžete narazit na název Hearth – Krb. Nejde o seznamovací agenturu nebo firmu prodávající krby, ale o projekt českého podnikatele a miliardáře Libora Malého.


Politické strany a sociální sítěPolitické strany a sociální sítě
Volby klepou na dveře a politické strany startují volební kampaň. Sociální sítě se stávají zajímavým doplňkem, který může oslovit především mladé voliče. Fungují? A jak si jednotlivé strany vedou?


Slovenského vojáka propustili kvůli větě na FacebookuSlovenského vojáka propustili kvůli větě na Facebooku
Slovenská média řeší případ vojáka, kterého po dvanácti letech vzorné služby propustili kvůli jedné větě na sociální síti.


Češi začínají ovládat marketing na sociálních sítíchČeši začínají ovládat marketing na sociálních sítích
Reklama na sociálních sítích se začíná podobat magii jako je tomu u SEO optimalizace. Je proto vhodné mít k dispozici kvalitní analýzy a na tomto poli se stále více prosazují české firmy.


Soutěže na Facebooku jsou podvod, vždy!Soutěže na Facebooku jsou podvod, vždy!
Zúčastnili jste se na Facebooku nějaké soutěže? Pokud ano, pak jste naletěli úmyslnému či neúmyslnému podvodu.




COPYRIGHT © B.I.B. - Beach Internet Business spol. s r.o.

PRG | CS | EU | Kopírování zakázáno!

Nepoužíváme cookies. Ale služby třetích stran ano (Google, Seznam, Facebook, TopList).
Pokud s tím nesouhlasíte, zakažte ukládání cookies ve svém prohlížeči!

internet week pozadí