internetWEEK.cz menu TOPlist

Předčí Google plus sociální Facebook?

Předčí Google plus sociální Facebook?

O nové sociální síti z dílny Googlu už se píše kde, co. Především, že Google spustil novou sociální síť a že při tom vykradl Facebook. A také, že odvedl dobrou práci. Stojíme na prahu nové revoluce?

 

Předčí Google plus sociální Facebook?

O nové sociální síti z dílny Googlu už se píše kde, co. Především, že Google spustil novou sociální síť a že při tom vykradl Facebook. A také, že odvedl dobrou práci. Hned dvě výše zmíněná tvrzení jsou ale spekulativní. Pojďme se na Google+ podívat z trochu jiné stránky.

O tom, jak Google+ vypadá a jak funguje sepsal slušný přehled Daniel Dočekal aka Pooh a přečíst si ho můžete nejlépe na Lupě. (http://www.lupa.cz/clanky/google-spustil-vlastni-socialni-sit-google-uspesne-vytvoril-lepsi-facebook/) Tipy a triky pro ty šťatsné, kteří dostali pozvánku, nebo byli přátelsky protaženi najdete od stejného zdroje.(http://www.pooh.cz/pooh/a.asp?a=2017238). A návod jak poskytnout vašim známým přístup do služby (která zatím běží v testovacím provozu) zase dostanete na webu searchengineland (http://searchengineland.com/how-those-in-google-can-invite-others-83763). Špinavá práce je tedy odvedená a je na čase mudrovat nad tím, co to všechno znamená.

Obecně se tvrdí, že Google+ je nový Facebook. Může být...nebo také ne. Možná se pletu, ale proč si nezapolemizovat. Důvodů je několik:

1. Google+ není sociální síť

Nebo lépe řečeno, není to sociální síť jak jsme si na ní zvykli. Po pravdě řečeno, Google prostě vzal své stávající komunikační funkce, poučil se ze všech chyb a na krejčovské panně ve tvaru Facebooku ušil úplně nové šaty.

Google+ je ve své podstatě mnohem víc rozšíření funkčnosti vyhledávání, Gmailu, Gtalku, YouTube a Picasy, než skutečnou sociální sítí. Má překvapivě blízko k neúspěšnému konceptu Wave a překvapivě daleko ke Googlovské sociální síti Orkut.

Pokud bych chtěl zařadit Google+ do nějaké škatulky, volil bych asi sousloví ?komunikační nástroj? a pokud uspěje, vůbec bych se nedivil, kdyby právě tak byl používán.

Že se to samé dá říct o Facebooku? V žádném případě! Facebook se SNAŽÍ být komunikační nástroj. Implementuje funkce e-mailu, chatu etc..., ale v základu je to jedna velká nástěnka. Google má velkou výhodu v tom, že komunikační nástroje má zvládnuté a jen potřebuje dodělat tu nástěnku. A to se mu teď konečně povedlo.

2. Projekt Google+ má velký náskok

Pokud pomineme naší seznamáckou republiku, Gmail je celosvětově velice rozšířený e-mailový standard v segmentu osobního využití. Facebook mail ani zdaleka ne.

Pokud nahrajete video, dáte ho s největší pravděpodobností na YouTube. Video jen na Facebooku je mnohem méně samozřejmé.

Picasa je zase velice dobrým a oblíbeným nástrojem pro ukládání fotek (ačkoliv v téhle oblasti na tom nebude Facebook také nejhůře).

Dát +1 ve vyhledávání Googlu možná není tak samozřejmé, jako Líbí se na Facebooku, ale v segmentu vyhledávačů je Google stále absolutně nejsilnější hráč a jakmile budou plus jedničky vyskakovat na miliony uživatelů každý den, může být situace úplně jiná.

A konečně, Google má svůj vlastní mobilní operační systém Android a Facebook má s odpouštěním kulový.

Všechny výše zmíněné věci jsou v Google+ organicky propojené a byl by zázrak, kdyby se jejich synergický efekt nezačal časem projevovat.

Určitě se nedá přehlédnout, že Facebook je silný jako herní platforma, je dobrý na zábavu, firmy a instituce ho přijali jako standard. To je naprostá pravda. Vtip je v tom, že do tohoto segmentu se Google+ vůbec nehrne. Nemá ostatně důvod.

3. Google plus je osobní

Ptákovina, že jo? Vždyť Facebook je také osobní, v tom není rozdíl. Myslím, že určitý rozdíl tu je.

Základní problém rozdílu obou sítí je už v jejich vzniku. Facebook byl založený s tím, že lidé se rádi navzájem sledují, hodnotí. Na začátku to byla bohapustá zábava pro americké vysokoškoláky a všechno ostatní se na ní začalo nabalovat.

Google+ je založený na trochu jiné myšlence a to té, že lidé poteřbují komunikovat.

Základem této komunikace jsou Kruhy - funkce, kterou v podobě Skupin Facebook integroval až po mnoha letech provozu. Tím, že Google+ nutí uživatele uvažovat o svých známých ve více kategoriích už od začátku se jeho koncept hodně posouvá od veřejných výkřiků k více, či méně soukromé komunikaci.

Dejme tomu, že by se Facebook dal přirovnat k zahradní slavnosti. Jste tam s lidmi, které znáte, s někým si povídáte, někoho pozdravíte. Pár lidí znáte dobře, některé znáte jen z doslechu. Občas si zahrajete pétanque.

Na zahradní slavnosti má ale člověk určitou veřejnou masku. Nemusí to být nutně přetvářka, jen prostě nechce každému vykládat, že se pohádal s manželkou. A na většině sociálních sítí se prosazuje myšlenka všeobecného sdílení. Tedy samoregulovaného vaší povahou i náladou.

Google, jak se zdá, upřednostňuje jiný model. Je to takový pěkný byt s balkónem do dvora. Pozvete si přátele, které si chcete pozvat, jindy uděláte velkou oslavu i pro lidi, které zas tolik neznáte, občas si chcete popovídat jen s partnerem, nebo přítelem, no a když máte náladu jen tak si poklábosit, zajdete si zakouřit na balkón a se sousedy proberete počasí.

Kromě samotných Kruhů se důraz na osobní komunikaci projevuje i v pojetí videohovorů, chatu, ale i v tom, že horní pozice streamu (obdoba Zdi na Facebooku) obsadí klidně několik hodin starý příspěvek, do kterého jste přidali komentář a někdo jiný odpověděl. V logice Googlu to znamená, že je přednější pokračovat v diskuzi a nerušit vás novým obsahem.

A v neposlední řadě: Google vůbec nenabízí pomocnou ruku firmám, které se k nám na Facebooku snaží přitulit. Neosobní účty budou do jednoho smazány. Tečka.

4. Google + nemusí řešit finance

Základní zdroj peněz Googlu odjakživa plyne ze vyhledávání a prodeje reklamy. A všechny ty krásné služby, které nám Velký brácha zdarma přináší jsou jenom nástroje, jak nás udržet v jeho vesmíru.

Na internetu koluje řada úvah o tom, že Facebook je v podstatě pasivní médium. Většinu času na něm trávíme tak, že sledujeme informace, které nám předkládá na základě našich preferencí.

Google je oproti tomu odjakživa aktivní médium. Nabídl způsob, jak najít věci, které chceme a dělá to velmi dobře. Je také daleko před konkurencí v řadě oblastí aktivní ?digitální? komunikace.

Obchodní síla Googlu je v tom, že si našel způsob jak dostat peníze z inzerentů a zároveň nám nabídnout relevantnější informace.

Facebook má oproti tomu čím dál hlubší vrásky s tím, že ačkoliv dokáže inzerentům nabídnout cílené kampaně, naše nadšení z nich není ani zdaleka tak výrazné.

Google+ je takřka dokonalý nástroj, jak propojit aktivní vyhledávání s pasivním sledováním a jak vyhledávání ještě více přizpůsobit našim potřebám a naše potřeby ještě lépe prodat svým inzerentům.

A mimo to, je naprosto zřejmé, že Google+ je zamýšlený i jako most do našich mobilů, tabletů a separátních zařízeních, které teprve přijdou. Tam totiž Google začal ztrácet pozice, protože nedokázal navázat svůj hlavní zdroj příjmů na trend pasivního odběru informací (více o tom psali už v časopisu Wired http://8fm.posterous.com/web-je-mrtev-at-zije-internet).

Osobně bych dal tři přední zuby za to, že to budou právě mobilní zařízení, a Android v čele, kde se Google+ bude cítit jako doma.

4. Google+ nemusí řešit vůbec nic

Google+ zkrátka může klidně být dalším neúspěšným experimentem Googlu a když se neujme, Googlu to nijak radikálně neublíží. Americký obr je stále největší obr na internetovém hřišti a i před varovné prognózy ještě dlouho bude.

Oproti tomu Facebook ještě ani nenašel obchodní model, který by mu dovoloval být podobným způsobem nad věcí a každá chybná úvaha ve vývoji a každá další kauza může mít mnohem nepříjemnější následky.

Závěrem

Ačkoliv to tak možná vyznívá, Google+ není ani zdaleka dokonalá služba a Facebook rozhodně není v téhle hře ?ten zlý? - tak se to ani nehraje.

Google+ ale určitě stojí za pozornost. Stojí za vyzkoušení a stojí i za diskuzi o tom, co vlastně přinášejí sociální sítě do života, nakolik nám vyhovuje zahradní slavnost a nakolik byt s balkónem do dvora.

A rozhodně stojí za to nesouhlasit s těmi, kteří, jako já, tvrdí, že sovy nejsou tím, čím se zdají být. Budu moc vděčný za Vaše názory.

Zdroj: Emag.cz

Další příspěvky autora: michelllin


Články ve stejných kategoriích:

Ze zahraničí   Sociální sítě   Sociální síť   Projekt Google +   Google+   Google plus   Google +   Facebook  


Kategorie Ze zahraničí


Série podivných sebevražd bankéřů (2)Série podivných sebevražd bankéřů (2)
Zprávy o sebevraždách bankéřů, ke kterým došlo rychle po sobě, v Londýně a v USA, se objevily na internetu koncem ledna. Dalo se předpokládat, že to třemi sebevraždami neskončí.



Čmuchání NSA není efektivníČmuchání NSA není efektivní
Americká špionážní agentura NSA tvrdí, že její hromadné monitorování telefonů a internetu posloužilo boji proti terorismu. Tento postoj americké vlády ale zpochybnila analýza neziskové skupiny New America Foundation.



Slavoj Žižek píše Naděždě z Pussy RiotSlavoj Žižek píše Naděždě z Pussy Riot
Členka protestní ruské hudební skupiny byla uvězněna na Sibiři, ale věznitelé dovolili, aby si dopisovala se slovinským filosofem Slavojem Žižekem.



Kde není pitná voda, tam pomůže reklamaKde není pitná voda, tam pomůže reklama
Billboardy podél silnic a dálnic u nás nemají příliš dobrou pověst a je snahou se jich postupně zbavit. V Peru ovšem přišli s netradičním vyžitím reklamních poutačů.



Kolumbie: prezident prý tajně jedná s FARCKolumbie: prezident prý tajně jedná s FARC
Prezident Juan Manuel Santos prý tajně jednal s představiteli FARC na Kubě. Rozjedou se po více než 10 letech mírové rozhovory?



Sýrie – Výbuch ve štábuSýrie – Výbuch ve štábu
Situace se rychle mění. V krizovém štábu vybuchla bomba, zahynulo několik vysoce postavených činitelů. Ze země utíkají denně tisíce lidí. Izrael pohrozil intervencí.



Ohnivý kruh se probouzí k životu, Amerika je ohroženaOhnivý kruh se probouzí k životu, Amerika je ohrožena
Počet seismických aktivit po celé planetě roste. Ohnivý kruh se probouzí a je to špatná zpráva zejména pro západ USA.



Proč se zabývat Sýrií?Proč se zabývat Sýrií?
Evropa věnuje pozornost syrské občanské válce, protože je to blízko. Američané sledují pozorně vše, co je poblíž ropných polí.



Proč odcházím z Goldman Sachs?Proč odcházím z Goldman Sachs?
Následující text způsobil skandál. Napsal ho manažer investiční banky Goldman Sachs Greg Smith a předal New York Times.



Svět se bojí armagedonu, zřejmě podpoří euroSvět se bojí armagedonu, zřejmě podpoří euro
Představy, co může udělat pád eura jsou natolik děsivé, že světové osobnosti a vlády jej zřejmě nenechají padnout. A investují proti finančnímu armagedonu. Příklad dal George Soros...




COPYRIGHT © B.I.B. - Beach Internet Business spol. s r.o.

PRG | CS | EU | Kopírování zakázáno!

Nepoužíváme cookies. Ale služby třetích stran ano (Google, Seznam, Facebook, TopList).
Pokud s tím nesouhlasíte, zakažte ukládání cookies ve svém prohlížeči!

internet week pozadí