Sídlo firmy od internetWEEK.cz
internetWEEK.cz menu TOPlist

Šmírovací schizofrenie a světová databáze obličejů

Šmírovací schizofrenie a světová databáze obličejů

Žijeme v době, kdy si musíme pečlivě hlídat své soukromí. Občas však podléháme schizofrenii. Na straně jedné se bojíme odposlechů a na straně druhé své osobní údaje rádi dobrovolně poskytujeme.

Šmírovací schizofrenie a světová databáze obličejů

Byly doby, kdy vaše soukromí mohla narušit po vzoru detektivek tak maximálně štěnice v květináči nebo telefonním sluchátku.

 

Pak ovšem přišla éra počítačů, internetu, mobilů a platebních karet. Ochrana bezpečí a soukromí už dávno netkví jen v dobrém zámku u dveří. Museli jsme začít myslet na antivirové programy a používat mozek. To druhé ovšem někteří občas pošlou na dovolenou a bez mrknutí oka naťukají heslo k internetovému bankovnictví na stránky domnělé banky. Konec konců emailu, který začíná slovy „Milý zlatá“, nelze odolat. Stejně těžké je zapamatovat si PIN k platební kartě a proto ho rádi nosíme na papírku společně s ní.

 

Podobné vylomeniny ale snad dělá jen hrstka lidí. Skutečná výzva pro ochranu soukromí leží někde úplně jinde. Nedávno se začala v mezinárodních médiích postupně klubat na světlo světa aféra odposlechů NSA a prodej mobilů, které umožňují šifrování, najednou prudce stoupl. Pokud však nejste předseda vlády, nestavíte doma na půdě jadernou bombu nebo nemáte na účtu pár miliard dolarů, nemusíte mít ohledně odposlechů obavy. Představa obřího sálu, kde sedí tisíce pracovníků NSA a pečlivě si zapisují drby o vaší kamarádce, které už půl hodiny hustíte do mobilu, je chybná. NSA používá filtry a hledá na internetu i v komunikaci podle složitých algoritmů informace, které ji zajímají a to navíc v úplně jiných částech světa.

 

 

Falešní přátelé na Facebooku

Mnohem větší hrozbou jsou sociální sítě. Redaktor živě.cz před časem provedl zajímavý experiment. Založil si na Facebooku falešný profil, s falešnou fotografií a samozřejmě falešným životopisem. Následně se pustil do rozesílání žádostí o přátelství. Facebook umožňuje u příspěvků nastavení několika různých úrovní. Vaše fotografie a příspěvky můžete vidět jen vy, vaší přátelé, specifikovaný okruh přátel nebo mohou být veřejné.

 

Problémem je, že spousta lidí pustí mezi přátele i lidi, které nezná. Bohatě stačí běžné jméno, stejná škola a řeknete si… „ale jo, nějakého Jiřího Nováka jsem znal“, nebo si neřeknete nic a rovnou jeho žádost odkliknete. Díky tomu pouštíte do svého soukromí zcela neznámé osoby. Není to přehnaná opatrnost. Fotografie vašich malých dětí v koupelně nebo na zahradě u bazénku mohou být lákadlem pro pedofily. Zmínka o tom, že celá rodina jede na dovolenou společně s fotografií vašeho domu je ideální pozvánkou pro zloděje. Nepříliš korektní zmínky o nadřízeném často vedou k cestě na úřad práce a tak bychom mohli pokračovat.

 

Zmíněný pokus redaktora dopadl nelichotivě. Velká část fanoušků pustila falešný profil do vod svého soukromí. Samotný Facebook v tomto ohledu hraje na obě strany. Pokud si založíte falešný profil a začnete rozesílat pozvánky po desítkách, začne vám sociální síť házet klacky pod nohy ve snaze odhalit vaše pravé úmysly. Může to začít nutností opisovat text z obrázku nebo „kvízem“, kdy musíte vaše přátele poznat na fotografiích. Na straně druhé ale Facebook falešnému profilu rád pomůže v dalších „akvizicích přátel“. Po čase vám totiž začne nabízet lidi, „které možná znáte“. Vychází přitom z uvedené školy, města nebo již potvrzených přátel.

 

Když navíc někomu přijde vaše pozvánka a je u ní uvedeno, že máte jednoho, dva nebo dokonce více společných přátel, stoupá pravděpodobnost, že na ní dotyčný odpoví kladně.

 

 Počet uživatelů Facebooku roste

Počet uživatelů Facebooku roste

 

Obří biometrická databáze

Martin Kaste se na svém blogu zamýšlí ve světle špehování NSA nad jiným aspektem sociálních sítí. Bezpečnostní složky by daly cokoliv za databázi fotografií. Pak by jim stačily jen záběry z kamer nebo přesný popis od svědků a okruh podezřelých by se výrazně zúžil. Vytvoření podobné biometrické databáze policií je ovšem dnes nemožné. Narazilo by na různé zákony o ochraně osobních údajů, problémy se zneužitím apod.

 

Mohl by vás však někdo najít a identifikovat díky tomu, že jste někam na internet nahráli jednu svou fotografii? Pravděpodobně nikoliv. Objem dat na internetu je obrovský a identifikace podle jedné fotografie je mimořádně obtížná. Lidé většinou na internet nedávají fotografie z občanského průkazu ale „ze života“, které nejsou příliš kvalitní, tváříte se na nich různě apod.

 

Mnohem větší šance vás najít by byla v případě, že by daný algoritmus mohl analyzovat několik vašich fotografií současně.

 

Zatímco bezpečnostní složky vytvářet podobné databáze nesmějí, my sami si ji vytváříme dnes a denně. Facebook disponuje fotografiemi více než miliardy lidí! Po odhalení praktik NSA se samozřejmě nabízí otázka, zda tyto fotografie nemohou být zneužity.

 

Samotný Facebook je zneužívá bez vašeho vědomí zcela prokazatelně už dnes a to k reklamním účelům. Stačí, aby některá stránka zaměřila reklamu například na své fanoušky, a vám se poté objeví na Facebooku fotografie vašeho kamaráda s poznámkou, že se mu daná stránka líbí.

 

Jak si chránit soukromí:

  • Na sociální sítě uveřejňujte informace s rozumem.
  • Mezi přátele si zařaďte jen osoby, které znáte. Případně si je rozdělte na blízké přátele a ty ostatní. Facebook to umožňuje.
  • Neuvádějte na Facebooku svou přesnou adresu a nic, co by ji napomohlo identifikovat.
  • Uvědomte si, že cokoliv kamkoliv na internet napíšete, může být použito proti vám.
  • Na Facebooku ale také jinde si dávejte pozor na aplikace, které často požadují přístup k vašim údajům a profilům.

Internet a vaše finance:

  • Heslo k internetovému bankovnictví nikomu neříkejte a to ani bance! Poznačte si ho ideálně doma na kus papíru. Heslo by mělo být náhodnou kombinací znaků, například „K5oII#77dT“. Většina bank dnes umožňuje při transakcích nebo při přihlášení potvrzení pomoci SMS klíče. Případnou ztrátu mobilu proto vždy rychle nahlaste bance.
  • Pokud používáte kartu velmi často, je vhodnější mít více bankovních účtů. Na běžném účtu mít pouze prostředky pro běžné platby a ostatní prostředky dát například na spořicí účet.
  • U platební karty si nastavte limity pro platbu na internetu i pro výběr z bankomatu. Řada bank to umožňuje měnit snadno prostřednictvím internetového bankovnictví.
  • Používejte antivirový program.
  • Při platbě kartou si neznámý internetový obchod dobře ověřte. Měl by mít na svém webu údaje o adrese sídla, IČO apod. Případně hledejte další reference nebo využijte platbu dobírkou. Napovědět může rovněž stáří domény. To si snadno ověříte v registru na nic.cz. Při objednávkách v zahraničí využijte služeb společností jako je PayPal nebo asistovaných nákupů (velmi rozšířené pro zboží z USA. Německa,…). Pochopitelně u známých obchodů typu Amazon, eBay apod. lze platit bez obav kartou.
  • Pokud přistupujete ke svému bankovnímu účtu z mobilu, nikdy tak nečiňte prostřednictvím veřejných Wifi sítí (v kavárnách, hotelích, letištích,…). Tyto nechráněné sítě rovněž nejsou vhodné pro prohlížení emailů apod.
  • Velmi dobře zvažte, zda někomu zašlete kopii svých dokladů. V žádném případě tak nečiňte u fyzických osob nebo neznámých společností.

Zdroje:
http://www.npr.org/blogs/alltechconsidered/2013/10/28/228181778/a-look-into-facebooks-potential-to-recognize-anybodys-face
Foto: Wikipedia, Johan Larsson, flickr.com

 

Soutěž - vyhrajte plnou nádrž

SOUTĚŽ O PLNOU!

Plná nádrž každý měsíc pro fanoušky internetWEEKu...

U každého článku vydaného nebo editovaného v roce 2017 v magazínu internetWEEK.cz se objeví formulář pro zadání registrovaného emailu. A bude tam do doby, než jej první soutěžící vyplní. Formulář se objeví také v našich moderovaných rozcestích při každé změně. Každý měsíc natankujeme plnou tomu, kdo sebere nejvíc článků. Nic to nestojí, můžete jen získat. Žádné losování, opravdová soutěž!

Podrobnosti a registrace ZDE >>>

Další příspěvky autora: PK


Články ve stejných kategoriích:

Soukromí   Bezpečnost   NSA   Facebook  


Kategorie Facebook

Moderovaná internetová rozcestí: A 10 skupin na Facebooku!Moderovaná internetová rozcestí: A 10 skupin na Facebooku!
Každý den procházíme internet a z toho nejlepšího, co jsme objevili, tvoříme moderované rozcestí. Jen samé zajímavosti...


Facebook nafoukl obří internetovou bublinuFacebook nafoukl obří internetovou bublinu
Největší sociální síť se pořádně praštila přes kapsu, za 19 miliard dolarů koupila mobilní aplikaci WhatsApp. Proč to Facebook udělal a je cena přemrštěná?


11 důvodů, proč zrušit Facebook11 důvodů, proč zrušit Facebook
Také jste podlehli magickému kouzlu „Knihy tváří“, která se tváří, že jste středem pozornosti a že můžete poznat spoustu zajímavých lidí? Následující článek vám vysvětluje, proč vás to může mrzet.


Foťte se nazí, vyděláme miliardy Foťte se nazí, vyděláme miliardy
Bublinky nejsou jen v nápoji ale také v ekonomice. Reailtní bublinu střídá zlatá a tak dále. Hitem poslední doby jsou internetové bubliny, některé jsou ale přímo ohromné.


Zajímavé myšlenky: Svět bez penězZajímavé myšlenky: Svět bez peněz
Na Facebooku můžete narazit na název Hearth – Krb. Nejde o seznamovací agenturu nebo firmu prodávající krby, ale o projekt českého podnikatele a miliardáře Libora Malého.


Politické strany a sociální sítěPolitické strany a sociální sítě
Volby klepou na dveře a politické strany startují volební kampaň. Sociální sítě se stávají zajímavým doplňkem, který může oslovit především mladé voliče. Fungují? A jak si jednotlivé strany vedou?


Slovenského vojáka propustili kvůli větě na FacebookuSlovenského vojáka propustili kvůli větě na Facebooku
Slovenská média řeší případ vojáka, kterého po dvanácti letech vzorné služby propustili kvůli jedné větě na sociální síti.


Češi začínají ovládat marketing na sociálních sítíchČeši začínají ovládat marketing na sociálních sítích
Reklama na sociálních sítích se začíná podobat magii jako je tomu u SEO optimalizace. Je proto vhodné mít k dispozici kvalitní analýzy a na tomto poli se stále více prosazují české firmy.


Soutěže na Facebooku jsou podvod, vždy!Soutěže na Facebooku jsou podvod, vždy!
Zúčastnili jste se na Facebooku nějaké soutěže? Pokud ano, pak jste naletěli úmyslnému či neúmyslnému podvodu.


Reklama na Facebooku: 80% kliknutí obstarávají roboti?Reklama na Facebooku: 80% kliknutí obstarávají roboti?
Jedna americká firma opouští Facebook poté, co zjistila, že až 80% kliknutí na její reklamu obstarávají roboti. Problém ovšem nemusí být na straně největší světové sociální sítě.


Sídlo firmy od internetWEEK.cz



COPYRIGHT © B.I.B. - Beach Internet Business spol. s r.o.

PRG | CS | EU | Kopírování zakázáno!

Nepoužíváme cookies. Ale služby třetích stran ano (Google, Seznam, Facebook, TopList).
Pokud s tím nesouhlasíte, zakažte ukládání cookies ve svém prohlížeči!

internet week pozadí