Bublinky nejsou jen v nápoji ale také v ekonomice. Reailtní bublinu střídá zlatá a tak dále. Hitem poslední doby jsou internetové bubliny, některé jsou ale přímo ohromné.
Kolik stojí bublina? Kolik stojí pud sebezáchovy nadnárodní akciovky? Hodně.
Sociální síť Facebook rostla od svého založení velmi rychlým tempem. Ale každý růst se jednoho méně krásného dne zastaví. Pro Facebook nemůže být metou 6 miliard uživatelů. Ne všichni obyvatelé Země jsou z Facebooku nadšení a především slušná část lidstva nemá přístup k internetu. Pod rouškou charity proto Facebook chystá projekt, který má dostat internet i do chudých zemí Afriky.
Jenomže Facebook je jako přehrada. Na jedné straně do něj uživatelé přitékají, na straně druhé ale zcela neregulovaně odtékají. Smrt nejspíše neošálí ani Facebooku, ale jsou zde jiná rizika. Stejně jako kdysi omladina utekla z ICQ, může utéci k nějakému „novému Facebooku“ a to zvláště, když bude znechucována stále častější reklamou nebo se prostě jen Facebooku přejí. A pak je zde ještě jeden důvod: Facebook není hřištěm (jen) náctiletých, často jsou na něm i jejich rodiče.
Především mladí uživatelé internetu se dnes přesouvají na mobilní telefony a tablety. Od těchto zařízení očekávají hrstku věcí: chtějí se bavit, komunikovat s přáteli (ale bez rodičů) a hrát si s obrázky. Několik hřišť, které ale nechtějí nebo nemusejí mít na jednom jediném stadionu jménem Facebook.
Pokec s přáteli tak postupně přesouvají z obyčejného chatu Facebooku do podstatně propracovanějších aplikací typu WhatsApp nebo Viber. V nich není žádná reklama a dokonce ani nutnost další registrace.
Obrázkový rybníček Facebook alespoň trochu podchytil, když před časem pozřel Instagram. Aplikace původně určená jen uživatelům iPhone je dnes dostupná oficiálně také na Androidu. Pomoci Instagramu pořídíte svým mobilem fotografii, kterou můžete následně upravit řadou filtrů do podoby čtverečku a la Polaroid. Následně lze samozřejmě obrázek sdílet s ostatními uživateli.
Sdílení do zblbnutí? Ani ne…
Náctiletí mezi sebou klábosí a velmi často si posílají fotografie řekněme trochu lechtivějšího formátu. Tyto fotografie pak velmi rádi někteří zhrzení jedinci uveřejňují na internetu. Podobné případy už párkrát skončily dokonce sebevraždou. Nejsou to však jen náctiletí. Jistý americký politik se dostal do problémů poté, co omylem uveřejnil trochu lechtivější snímek adresovaný jedné ženě.
Možná právě proto uspěla aplikace Snapchat. U nás zatím není příliš známá, drtivá většina jejich uživatelů pochází z USA.
Přes Snapchat pořídíte fotografii a pošlete ji známému. Ten ji však nemůže nikde uložit a po pár sekundách mu snímek nenávratně zmizí. Samozřejmě to lze obejít třeba tak, že vyfotíte displej mobilu jiným mobilem, ale vysvětlujte to někomu, že?
Jednoduchý nápad ve vhodnou dobu dokáže vydělat pořádný balík. Za Instagram zaplatil Facebook miliardu dolarů a psalo se tehdy o velké internetové bublině. Instagram totiž v té době (a ani dnes) nevydělával vůbec nic a neměl k dispozici žádný životaschopný obchodní model.
Snapchat je stejný případ. Pod žlutou ikonkou s bílým duchem se ukrývá jednoduchá aplikace, která nejspíše nikdy nebude vydělat horentní sumy. Facebook je přesto ochoten za něj vyplatit 3 miliardy dolarů, což je 60 miliard korun. Zakladatelé Snapchatu však tuto nabídku snů odmítli. A asi věděli proč, Google totiž nabízí ještě o miliardu dolarů více.
Zatímco Facebook má přes miliardu uživatelé, Snapchat jich podle odhadů má jen asi 26 milionů. Jeden uživatel by tak Google vyšel na více než 3 000 Kč. Za tu koupíte ucházející mobil.
Další příspěvky autora: PK
Články ve stejných kategoriích:
COPYRIGHT © B.I.B. - Beach Internet Business spol. s r.o.
PRG | CS | EU | Kopírování zakázáno!
Nepoužíváme cookies. Ale služby třetích stran ano (Google, Seznam, Facebook, TopList).
Pokud s tím nesouhlasíte, zakažte ukládání cookies ve svém prohlížeči!