Navzdory všem hlavním politickým stranám není Česká republika pouhou montovnou. Máme zde mnoho špičkových globálních firem, o kterých mnohdy ani nevíme, že pochází z naší země.
Investice…po reformě společně s konkurenceschopností jedno z oblíbených a již téměř sprostých termínů ve slovníku nejen českých politiků. Podle odborníků a politiků česká ekonomika stagnuje, protože byly pravicovou vládou přiškrceny investice.
Nová česká vláda proto hodlá zvýšit investice, což jistě kvituje i prezident Zeman, podle kterého se z krize lze pouze proinvestovat.
Když se řekne investice, většinou tím politická reprezentace myslí daňové prázdniny pro velké nadnárodní korporace, stavbu dálnic nebo mnohdy podivné utrácení evropských peněz.
Velké továrny mají dvě výhody. Dokáží vytvořit velké množství pracovních míst, což je v dnešní době nepochybně dobře a mají velký multiplikační efekt. Například automobilka nezaměstná jen dělníky ve výrobě, ale zajistí zakázky i řadě malých firem.
Tím ovšem výčet hlavních výhod končí. Velké montovny obvykle nepřináší přidanou hodnotu. Často se proto jako přezdívka pro Českou republiku zmiňuje termín montovna.
Pokud chceme opravdu kvalitní ekonomiku, musíme na to jít jinak. Podpořit nejen příchod velkých firem, ale také zjednodušit legislativu a ulevit malým a středně velkým českým firmám. Kromě toho je důležitá i podpora nebo alespoň usnadnění existence firem, které mají přidanou hodnotu.
Založení firmy nebylo nikdy jednodušší. Díky nové legislativě nepotřebujete ani základní kapitál. Založíme vám s.r.o. se sídlem v Praze nebo v Ostravě ZDARMA >>> více na sidloprofirmu.cz
Česká republika není jen montovna, což bohužel platí spíše navzdory politikům. O podpoře například IT technologií není v koaliční smlouvě ani slovo, na což reaguje petice řady organizací.
Internet u nás podle nedávné studie Sdružení pro internetovou reklamu generuje 350 miliard korun ročně, což je 3,2% HDP. Dalších až 9,5% HDP pak vytváří business s přímou návazností na oblast internetu. Kromě toho u nás internet zaměstnává přes 316 tisíc lidí. Zmíněná čísla pocházejí z roku 2011, takže nyní budou patrně daleko větší.
Samozřejmě se jedná převážně o internetové obchody apod. Česko je však dlouhodobě také baštou špičkových internetových firem.
Většina lidí asi zná ze své každodenní činnosti především Seznam.cz. Internetový gigant sice produkuje velký obrat (2,7 miliard korun) a zaměstnává velké množství lidí, jeho vliv je však pouze regionální.
Internetová bezpečnost je českou doménou
Češi jsou dlouhodobě mimořádně úspěšní především v oblasti počítačové bezpečnosti, což je v dnešní době nejen klíčový ale také dosti výnosný segment.
České kořeny má brněnský výrobce antivirového programu AVG. Ten má dnes přes 150 milionů uživatelů po celém světě. Samotná firma AVG Technologies spolupracuje s řadou zahraničních firem a má několik poboček mimo jiné v USA, Nizozemsku či Německu. Firma vydělá ročně přes 3 miliardy korun, čistý zisk dosahuje necelých 300 milionů. Akcie firmy se od roku 2012 obchodují na newyorské burze.
AVG Technologies se během své historie poněkud rozkročila do světa a dnes oficiálně sídlí v Nizozemsku. Tento daňový ráj volí IT firmy mnohdy primárně nikoliv kvůli daňové optimalizaci ale nepříliš kvalitním českým zákonům, které prý jejich podnikání nedokáží kvalitně ochránit.
Trochu jinak funguje Avast. Populární antivir má dnes na svém počítači, tabletu nebo v mobilu přes 200 milionů lidí prakticky z celého světa. Kořeny Avastu sahají do konce 80. let, kdy jej založili Pavel Baudiš a Eduard Kučera, kteří dodnes vlastní (patrně) dohromady majoritní podíl.
V roce 2010 investovala do Avastu firma Summit Partners celkem 100 milionů dolarů a postupně získala 25% akcií. Neupřesněný menšinový podíl pak na začátku letošního roku koupila CVC Capital Partners. Zatímco o přesné částce se nemluví, firma byla investicí oceněna na miliardu dolarů tedy více než 20 miliard korun!
Velká hodnota firmy není v rámci IT rybníčku ani zdaleka přestřelená. Avast do dnešních dní fungoval na poměrně minimalistické úrovni a to co do počtu zaměstnanců, tak i do množství peněz utracených nebo spíše neutracených za reklamu. Značku Avastu propaguje po světě bezplatný antivirový program, který se šíří především díky doporučování samotných uživatelů. Avast tak má obrat přes 2 miliard korun a zisk kolem miliardy.
Nové firmy mají úspěch
Do počítačové bezpečnosti se v poslední době vrhla i řada malých firem. Pět let své existence letos oslaví pražská Cognetive Security, která se zaměřuje na monitorování dění v síti a odhalování případných rizik. Technologie využívá behaviorální analýzu a vlastní umělou inteligenci, takže se postupně samá učí.
Cognetive Security vznikla na půdě ČVUT a sídlí poblíž Rašínova nábřeží. Pár měsíců už však není v českých rukou, koupil ji mezinárodní počítačový gigant Cisco. Sídlo v České republice stejně jako přístup ČVUT k technologiím však má být zachován.
Slušný rozvoj zaznamenává také brněnská Safetica Technologies, jejíž hodnota se už dnes odhaduje na nejméně 100 milionů dolarů. Firma se zabývá opatřeními proti úniku dat z firemních sítí.
Češi ovšem nekralují jen v oblasti bezpečnosti. Velmi dobře se daří také firmě Socialbakers, která se zabývá analýzou sociálních sítí. Mezi její klienty patří takové značky jako Nissan, eBay, Nestlé nebo Vodafone. Momentálně mají Socialbakers celkově 1800 zákazníků z 99 zemí světa. Aby jim mohli být co nejblíže, provozují své kanceláře v 11 zemích světa.
Zdroje:
http://connect.zive.cz/bleskovky/avast-ziskal-vyznamnou-investici-byl-ocenen-na-miliardu-dolaru/sc-321-a-172352/default.aspx
Wikipedia
Foto: Jorge Sanz, flickr.com
Další příspěvky autora: PK
Články ve stejných kategoriích:
COPYRIGHT © B.I.B. - Beach Internet Business spol. s r.o.
PRG | CS | EU | Kopírování zakázáno!
Nepoužíváme cookies. Ale služby třetích stran ano (Google, Seznam, Facebook, TopList).
Pokud s tím nesouhlasíte, zakažte ukládání cookies ve svém prohlížeči!