internetWEEK.cz menu TOPlist

Očekávané technické novinky v automobilovém průmyslu

Očekávané technické novinky v automobilovém průmyslu

Automobilismus čelí byrokratické revoluci. Na spalovací motory se chystají další a další zákazy a regulace. Ačkoliv plnohodnotná ekologická náhrada není. Jak lze současná auta a paliva vylepšovat?

 

Očekávané technické novinky v automobilovém průmyslu

Dosud nikdo nevymyslel, jak levně a bezpečně doplnit alespoň srovnatelné množství energie na cestu. Benzín s naftou jsou stále bez konkurence. A vzhledem k obrovským investicím do výzkumu a vývoje v posledních letech, spalovací motory neřekly poslední slovo.

 

Cílem tohoto článku je představit nadějné nové technologie, které mohou současné motory a automobily obecně posunout dál. Před tím ale uvedeme několik faktů, pro podporu předešlých tvrzení. Pokusíme si také ujasnit, co vlastně je a nebo není ekologické.

 

Paliva bezpečná ale drahá

Elektrický pohon má jednu obrovskou výhodu. Lze akumulovat energii při brždění. Technologie je ale drahá, a pokud se elektromobil dobíjí z běžné sítě, emise CO2 vycházejí podobně, jako u spalovacích motorů. Navíc současná zvýhodnění nebudou trvat věčně a elektromobilisté se jednou probudí do špatného snu. Budoucností je levná a lehká baterie s obrovskou kapacitou, schopností rychlého vybíjení a životností lepší, než má Vaše současná baterka v telefonu nebo počítači.

 

Paliva komplikovaná až nebezpečná

Do této kategorie zařadíme jaderné palivo, které NASA používá ve vesmíru, ale politicky není vůle k jeho používání v běžných dopravních prostředcích. Přestože existují technologie poměrně bezpečné a bez rizika zneužití radioaktivního materiálu. Vzhledem k odklonu od jádra v energetice tudy jistě cesta nevede.

 

Plyn, jako je LPG nebo CNG, má proti benzínu nebo naftě výhodu lepších emisí škodlivin. Ve výfuku nejsou oxidy dusíku ani saze. Ale stále se jedná o fosilní palivo. S komplikovaným uskladňováním, revizemi nádrže a restrikcemi pro vjezd. Ekonomická výhodnost je jen a pouze díky daňovému nezatěžování těchto paliv. Při rozšíření tohoto paliva by spotřební daně minimálně vyrovnaly ceny benzínu a nafty. Při složitější technologii. Protože se vždy jedná o motor, který zároveň potřebuje pro zahřátí benzín a navíc tlakovou nádrž s čerpadlem.

 

Vodík byl vždy oříškem pro uskladňování. Je tak titěrný, že prostě projde materiálem. V současnosti je navíc vyráběn z fosilních paliv, elektrolýza je drahá. A při úniku je mnohem nebezpečnější než LPG nebo CNG. Ve vodíkovou budoucnost věří málokdo, řada automobilek od vodíku ustoupila, a to i ve fázi předprodukčních prototypů.

 

Jak lze vylepšit současné motory a paliva?

Využívání biopaliva se v praxi neosvědčilo. O této problematice se dočtete v článku Biopaliva: pro a proti

 

Budoucností jsou biopaliva z odpadů, které nebudou chybět v ekosystému, nebo biopaliva produkovaná pomocí fotosyntézy upravenými rostlinami nebo řasami. Řada projektů na celém světě je již mnoho let ve fázi „jen to spustit“. V podstatě se vždy uvádí ekonomická návratnost ve chvíli, kdy cena ropy dlouhodobě překročí cenu 100$ za barel. Šejkové to zřejmě vědí a tuto hranici nepřekročí. Dokázali jít dokonce mnohem níž, jen aby udusili pokusy o těžbu z břidlic. Ale za předpokladu, že státy chtějí něco podporovat, je to zatím jediná smysluplná cesta.

 

V zásadě jsme proto pro udržení vnitřního spalování. S udržitelným a čistým biopalivem.

 

  • Existuje infrastruktura.
  • Spalovací motory jsou na vysoké technické úrovni (pomineme-li různé slepé uličky jen pro splnění papírových požadavků, které motory komplikují a prodražují).
  • Palivo by bylo možné vyrábět přímo u elektráren, které by nevypouštěly CO2. Odjížděly by jen cisterny s palivem.
  • Palivo z řas může být mnohem čistší, než benzín nebo nafta z ropy, jedinými emisemi tak může být pouze CO2 jako při spalování plynu.
  • A nebo jinak… Možností je celá řada. Fungují. Proč tedy z emisních povolenek uměle žije Tesla Motors a ne něco životaschopného?

Zde několik článků k problematice nových paliv

Pokud se nebudeme bavit o automobilech, které mají na celosvětových emisích minimální podíl, letecká doprava se bez „nových paliv“ neobejde…

 

Očekávané novinky v nových technologiích a lehčích konstrukcích

Konstrukce

 

Požadavky na bezpečnost udělaly ze současných aut pěkné cvalíky. Potřebují tak silnější motory a sežerou více paliva. Používání uhlíkových vláken v sériové velkovýrobě je téměř nemožné. Ale stále se vyvíjejí nové materiály, které jsou při stejné pevnosti lehčí. Příslibem jsou také nanotechnologie, jež jsou na vzestupu a jsou příslibem mnoha nových možností využití v praxi.

 

Motory

 

Současné spalovací motory mají celou řadu rezerv. A dát do nich skutečně obnovitelné palivo, na bázi téměř bezemisního bioethanolu (pouze CO2), konkurenci pro ně v současnosti nevidíme. A je stále co vylepšovat. A zjednodušovat. Protože současné motory postavené pro byrokraty jsou zbytečně složité. Minimálně ve srovnání s podobným motorem o dvacet let starším. Na co se tedy můžeme těšit?

 

 

Převodovky

 

Všichni se dnes přehánějí, kdo vyvine vícestupňový automat. A s více spojkami, tedy přednastavenými stupni. Všechno je to složité jak rádio, plné elektroniky, která si navíc ve většině případů dělá, co chce. Domníváme se, že šest stupňů stačí. Více znamená váhu, peníze a případnou neopravitelnost takové převodovky. Minimálně vzhledem k ceně auta po uplynutí záruky.

 

A šílená robotická budoucnost

Zcela svou vlastní kapitolou je autonomní řízení. Vývoj umělé inteligence je v plném proudu. Snad se toho nedožijeme.

 

Kdyby se místo do autonomního šílenství investovalo do vývoje nových biopaliv, byl by svět někde jinde...

 

Na toto téma ale někdy příště...

 

Vaše reakce na článek

Vkládat komentáře na stránku bohužel není možné. Máte-li jiný názor, nebo s námi souhlasíte, přidejte se k naší skupině na Facebooku - FB automobileWEEK

 

Ilustrace: LiquidPiston Rotary Engine

 

Další příspěvky autora: Beryl


Články ve stejných kategoriích:

Automobil   Věda   Ekologie  


Kategorie Automobil


Sexy nožky na palubce? Podívejte se, proč to není dobrý nápad!Sexy nožky na palubce? Podívejte se, proč to není dobrý nápad!
Airbag chrání Vaši hlavu a hrudník před konfrontací s volantem nebo palubní deskou. Když mu stojí v cestě nohy, nedopadne to dobře. Přesvědčte se a nikdy to již nedělejte!





Zajímavé video: Jak udělat z rozbitných věcí nerozbitné?Zajímavé video: Jak udělat z rozbitných věcí nerozbitné?
Speciálním nástřikem ochráníte řadu věcí. Vejce vydrží pád ze 45 metrů. Unese Vás kelímek od limonády. Auto vydrží mlácení kladivem. A mají to na zdech Pentagonu...




Crashtest: Je znát 25 let vývoje na první pohled? Crashtest: Je znát 25 let vývoje na první pohled?
Auta jsou dnes cvalíky. Je v nich proto bezpečněji? Jak dopadne čelní srážka na polovinu, nových aut jedné značky, toho současného s modelem vyráběným od roku 1992 beze změny?



Zábavná videa:  Nepovedené silniční asistenceZábavná videa: Nepovedené silniční asistence
Dobrý úmysl nemusí vždy znamenat pomoc. A každý dobrý skutek bude vždy po zásluze potrestán...



Jak vybrat zimní pneumatikyJak vybrat zimní pneumatiky
Vybrat správné zimní pneumatiky je velmi důležité. A to i podle toho, kde jezdíte. Jiné zimní pneumatiky jsou vhodné do Prahy a jiné na celou zimu do Krkonoš... A lze věřit testům?



Sledujeme: Dieselgate, největší podvod s emisemiSledujeme: Dieselgate, největší podvod s emisemi
Jak jde čas v kauze, kterou nastartoval Volkswagen. Upravil software aut tak, aby byla ekologická jen v testu. Průběžně aktualizované moderované rozcestí... Jourová: Odškodnění i pro Evropu?



Automobilový průmysl: podporovaný strašák české ekonomikyAutomobilový průmysl: podporovaný strašák české ekonomiky
Automobily zaměstnávají 5% ekonomicky aktivních obyvatel. Tvoří však téměř čtvrtinu HDP s tržbami okolo 865 miliard korun. A stát nešetří dalšími pobídkami v tomto sektoru…


Kategorie Ekologie


Jsme zase o krok blíže obnovitelné energii z řasJsme zase o krok blíže obnovitelné energii z řas
Celá desetiletí vědci pracují na ekologické alternativě fosilních paliv z řas. Ty umí zpracovat oxid uhličitý podobně, jako naše tělo cukr. Nyní se podařilo zdvojnásobit produkci tuků řasami na 40% přijatého CO2.



Co je a nebude. EU v boji proti oteplování nezná bratra.Co je a nebude. EU v boji proti oteplování nezná bratra.
Již jednou jsme se na toto téma zamysleli. A jdeme dál, protože bude jistě hůř! Toto volné pokračování je Novoročním speciálem...



Diamantová baterie: Rána pod pás pro skeptiky!Diamantová baterie: Rána pod pás pro skeptiky!
Opravdová revoluce ve výrobě elektřiny je tu! Nic se nehýbe. Žádná chemie. To se jen diamanty sluní v radioaktivním odpadu...



Vědci umí fixovat CO2 lépe než rostlinyVědci umí fixovat CO2 lépe než rostliny
Tým v Německu synteticky vyvinul zcela biologickou metabolickou dráhu, založenou na modelu fotosyntézy. Avšak o 20% účinnější! Tvoří ji 17 enzymů z devíti organismů.



FBR: Nejčistší energie je a bude z jádra. A co s odpadem? A proč?FBR: Nejčistší energie je a bude z jádra. A co s odpadem? A proč?
Množivý (Fast Breeder Reactor) reaktor dokáže využít odpad ze současných reaktorů, připravit jim palivo, zpracovat Plutonium z jaderných zbraní a zejména využít Thorium, jehož zásoby máme na tisíce let. A v Rusku již jeden jede na 100%...



Pomozte odhalovat nezákonný rybolov díky technologii Global Fishing WatchPomozte odhalovat nezákonný rybolov díky technologii Global Fishing Watch
Leonardo DiCaprio a Google představili technologii, která umožňuje komukoliv na Zemi odhalovat nezákonný rybolov z vesmíru. Ten je odhadován na 35% celkového mořského výlovu. Díky tomu jsou ryby jako tuňáci a mečouni na desetině původních stavů...



Záhada: Kam zmizeli vrabci?Záhada: Kam zmizeli vrabci?
Vrabčí apokalypsy si v Česku nikdo téměř nevšiml, ale vrabci, kdysi symbol městského ptactva, zmizeli z měst také ve Velké Británii nebo v Indii.



Na písmu (ne)záleží: lze vhodným fontem ušetřit biliony?Na písmu (ne)záleží: lze vhodným fontem ušetřit biliony?
Jaké písmo používáte při tisku a přemýšleli jste někdy nad tím, zda jeho změnou nelze ušetřit peníze?



WHO: špatné ovzduší zabije 223 000 lidí ročněWHO: špatné ovzduší zabije 223 000 lidí ročně
Světová zdravotnická organizace vydala tiskovou zprávu, podle které zemře každoročně na rakovinu plic, způsobenou znečištěním ovzduší, 223 tisíc lidí. Do roku 2030 se má přitom tento počet zdvojnásobit.



V Asii chtějí plovoucí solární elektrárnyV Asii chtějí plovoucí solární elektrárny
Některé země Asie mají dva velké problémy. Tím prvním je zvyšující se spotřeba elektrické energie a druhým velká hustota zalidnění. Světlem na konci tunelu mohou být plovoucí solární elektrárny.




COPYRIGHT © B.I.B. - Beach Internet Business spol. s r.o.

PRG | CS | EU | Kopírování zakázáno!

Nepoužíváme cookies. Ale služby třetích stran ano (Google, Seznam, Facebook, TopList).
Pokud s tím nesouhlasíte, zakažte ukládání cookies ve svém prohlížeči!

internet week pozadí